Hej gräsklipparmästare,
Jag är ny med hus och ännu nyare med gräs.. Men nu har vi det, och det ska klippas!
Har skaffat en Gardena smart sileno life 1250 och undrar hur jag bäst placerar guidekabeln.
Bifogar en bild på (vad jag tror är tre olika bra alternativ, just nu har jag installerat kabeln på alt. 3). Det är en helt ny gräsmatta och ny installation av roboten så jag har inte utvärderat nåt. Men tänker att jag frågar så slipper jag mer jobb om det nu skulla va helt galet..
Vad tror ni?

Mvh Anders
 
  • Översiktsbild över en trädgård med tre markerade alternativ för placering av guidekabel för robotgräsklippare, med basstationen i mitten.
Det är inte optimalt. Om klipparen tar sig in i det smala övre området kan det bli problem med hemgången och den stannar med tomt batteri.
Går det att flytta laddstationen? I så fall skulle du kunna placera den vid punkt 2 och sedan låta kabeln går runt tomten upp till övre området 1.
 
E etompau skrev:
Det är inte optimalt. Om klipparen tar sig in i det smala övre området kan det bli problem med hemgången och den stannar med tomt batteri.
Går det att flytta laddstationen? I så fall skulle du kunna placera den vid punkt 2 och sedan låta kabeln går runt tomten upp till övre området 1.
Som det är nu är det bara på det stället laddstationen kan stå, men jag får kanske fundera på att flytta den då om det blir som du säger. Det är mellan 3 och 5 meter ungefär i det smala området så det är inte jättetajt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.