Hej,

Vi har en typisk spaljetrappa från 70 talet som vi vill modernisera så att den passar in bättre.


Det kanske inte syns så bra på bilderna men trappan är väldigt sliten.

Första tanken var att sätta glas eller finare vitlackade stolpar samt ekparkettsteg och ek räcke. Efter en liten analys så inser vi dock att priset springer iväg ganska snabbt när det gäller färdiga trappdetaljer.

Ett alternativ som vi tror kan vara hållbart även ekonomiskt är att byta ut till ny spalje. Kanske något i stil med detta (länk med fler bilder)

DSC05599.jpg

Det man ser på bilder är alltså extra tjock plywood, ingen aning om sådant säljs i Sverige men egentligen är vi ganska flexibla med träslag så länge som det ser mer modernt ut.

Vad tror ni om detta? Ni som renoverat era 70-tals spaljetrappor, hur har ni gjort? Blev ni nöjda? Bilder?
 
Redigerat:
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
BirgitS
Det finns ju många trådar om renovering av trappor och de flesta verkar vitmåla allt och på stegen lägga in parkett, laminat, matta, trappnosmatta eller liknande.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju många trådar om renovering av trappor och de flesta verkar vitmåla allt och på stegen lägga in parkett, laminat, matta, trappnosmatta eller liknande.
Precis, det är den vanliga åtgärden, d.v.s måla allt vitt med parkett steg, oftast EK. Men på något vis känns det inte så modernt längre? Nackdelen med målat trä är dessutom att minsta skavank syns direkt. Lackad, eller waxad trä kan skadas ganska mycket innan det blir direkt synligt.

Framförallt känner jag att vitt ger en kall känsla medan träfärger ger en varm känsla.

Men ja, jag får kanske överväga vit igen, kanske handlar det om att få till hantverket på ett fint vis. Det är ju inte alltid så lätt att få perfekt yta vid penselmålning vilket jag tycker att vit kräver. Kanske måste man spraylackera för att få en okay yta?

Skulle vi måla allt vitt så tillkommer ett sliparbete som jag gissar är ganska omfattande. Inte för att jag är rädd för jobb men då måste slutresultatet bli därefter :)
 
Gammelnörden
Jag tycker att det som mest gör att trappan känns utdaterad är de grova handledarna. Jag tror att trappan skulle kännas mer i fas med dina dörrar ifall du vitmålade furun och byter till en riktig överliggare och en nättare handledare i ek. https://www.trappfabriken.se/handledare/
Vill du hålla nere kostnaden kan du ju måla trappstegen vita och byta vinylen till en grå nålfiltsmatta eller grå vinyl?
Vitmålad trappa med grova handledare i ett rum med ljust trägolv och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(bortse ev från pelarhörnen)
Målartips finns här; https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-pa-lackad-furu.65667/
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
BirgitS
Ja, det kanske dags för något annorlunda än vit trappa och spaljé. Om du har ekparkett skulle jag tycka det vore snyggast med en spaljé och steg i ek för jag är lite känslig för att blanda ,träslag som har olika färg. Sen kan ju vangstyckena och andra delar vara vita precis som listen ovanför dem och som på din exempelbild.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det kanske dags för något annorlunda än vit trappa och spaljé. Om du har ekparkett skulle jag tycka det vore snyggast med en spaljé och steg i ek för jag är lite känslig för att blanda ,träslag som har olika färg. Sen kan ju vangstyckena och andra delar vara vita precis som listen ovanför dem och som på din exempelbild.
Ja, ek hade inte varit dumt men det ser ut att vara ganska svårt att få tag på, får höra med lite bygghandlare.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tycker att det som mest gör att trappan känns utdaterad är de grova handledarna. Jag tror att trappan skulle kännas mer i fas med dina dörrar ifall du vitmålade furun och byter till en riktig överliggare och en nättare handledare i ek. [länk]
Vill du hålla nere kostnaden kan du ju måla trappstegen vita och byta vinylen till en grå nålfiltsmatta eller grå vinyl?
[bild] (bortse ev från pelarhörnen)
Målartips finns här; [länk]
Ja så kan det absolut vara, ditt ser ut att ha blivit bra :) Var det spalje? Hur tycker du målningen blev?

Har varit inne i färgbutik och de sa att man behöver bara rugga upp utan och sen lägga på några lager av 2 olika färger, någon under färg för att dölja o kapsla sådant som kan färga igenom och sen färdigfärg.
 
Bauhouse säljer Limtärstolpar EK 2400x58x38mm kanske är det sådana man får nöja sig med. Kanske har de också mindre risk för att slå sig eller liknande.

350 kr per stolpe och det skulle behövas ca 25 st så 8750 kr. Undra bara hur snyggt det verkligen blir om stolpar, räcke och steg är alla i EK. Bara själva trappgrunden är vit.
 
Har tittat runt bland trådarna och visst finns det många! Dock väldigt få som visar färdiga resultat tyvärr.

Jag fastnade dock för denna bilden :


micfor - tråd länk

Så vitmålad trappa med mörkgrå nålfiltsmatta, det ser riktigt fint ut. Möjlig nackdel för oss är att vi har katter som hårar en del så den där nålfiltsmattan blir kanske orealistiskt jobbig att hålla ren. Misstänker att det finns en risk att de även använder det som klösmatta. Men det bör gå att få tag på något strävt mörkgrått som inte är lika intressant för katterna.
 
Tanken just nu är följande :

- Montera ner spalje och modifiera den en aning, ex tänkte jag snedsåga topparna en aning. Efter det blir det spackling och slipning. Man hade kunnat byta ut träet, då hade man sparat spackling och slipning men istället blir det mer inpassning.

- Grundmåla, och stryka på 3-4 lager färg på saplje. Linoljafärg hade troligen varit bra men inget kul att vänta 1-2 dygn mellan varje lager

- Genomföra samma behandling på trappstummen.

- Räckena ersätts med något nättare, kanske runt räcka? Förslag?

- Samtliga bultar byts ut mot något diskretare

- Trappstegen tar vi sist, troligen lägger vi in någon typ av gräppvänlig mörkgrå matta som samtidigt är lätt att hålla ren. stegnosen kommer bli nya lister som matchar.

Vad tror ni om detta?
 
S snowjim skrev:
Tanken just nu är följande :

- Montera ner spalje och modifiera den en aning, ex tänkte jag snedsåga topparna en aning. Efter det blir det spackling och slipning. Man hade kunnat byta ut träet, då hade man sparat spackling och slipning men istället blir det mer inpassning.

- Grundmåla, och stryka på 3-4 lager färg på saplje. Linoljafärg hade troligen varit bra men inget kul att vänta 1-2 dygn mellan varje lager

- Genomföra samma behandling på trappstummen.

- Räckena ersätts med något nättare, kanske runt räcka? Förslag?

- Samtliga bultar byts ut mot något diskretare

- Trappstegen tar vi sist, troligen lägger vi in någon typ av gräppvänlig mörkgrå matta som samtidigt är lätt att hålla ren. stegnosen kommer bli nya lister som matchar.

Vad tror ni om detta?
Hej
Jag är nyfiken på resultatet har du bilder och beskrivning?
 
I
M Mutato13 skrev:
Hej
Jag är nyfiken på resultatet har du bilder och beskrivning?
Tyvärr har andra saker fått högre prio men detta är fortfarande ganska högt på löstan. Exakt hur lösningen kommer se ut är dock inte spikat än. Hur ser dina tankar ut?
 
Vi har faktiskt taget upp detta igen, 1 vecka har vi på oss att iallafall få upp spaljen igen. Detta har vi gjort såhär långt :
  • De vertikala Spaljé brädorna har visat sig vara olika längd vilket fungerar dåligt med överliggare så vi la emot en lång rätskiva med vattenpass och ritade ny höjd, räcket hamnar på 105-110 cm höjd.

  • Alla utom 2 spaljér nedmonterade, de 2 sista har man troligen fäst innan trappan sattes på plats så de får vi föröska jobba med på plats.

  • Samtliga spaljé brädor kortade samt snedskurna i nederkant

  • Slipningen är påbörjad, runt hälften är slipade. Först slipade vi bort all lack men vi insåg att det tog på tok för lång tid även med en effektiv slipmaskin. Kanske skulle man haft en elhyvel istället. Nu slipar vi bort de värsta ojämnheterna och en hel del av lacken ruggas upp även om inte allt försvinner. Enligt färgbutiken ska det egentligen bara behöva ruggas upp så detta räcker hoppas vi.
Slipningen hoppas vi blir färdig imorgon så att vi kan påbörja spackling och eventullt lägga på spärr så att inget blöder igenom till den vita färgen.

Vi har noterat att trappan är byggd med ganska låg precision. En del hål sitter inte i mitten och man har inte monterad spljeér helt på samma höjd där de faktiskt ska sitta på samma höjd. Det blir dock orimligt att försöka rätta till allt så vi tänker istället att vi anpassar oss och försöker göra det bästa av varje situation som uppstår.

Eftersom vi tänkte lägga en överliggare likt denna ovanpå speljén så måste vi få samma höjd på alla vilket kommer bli svårt :

Traprofil.jpg

Tanken är att återmontera spaljén nu efter slipning för att se om vi behöver justera höjderna mer med sågen. Det kan hända att man på visst ställe får istället lägga mellan distanser för att nå upp. Hur gör man egentligen detta i vanliga fall? D.v.s. får varje anslutande stav att precis nå upp till överliggaren?
 
Redigerat:
Lilo86
Klara med projektet? Vill gärna se bilder
 
Det är nästan färdigt, vi fick hem överliggare och handledare men det visades sig finnas avgörande defekter så nu väntar vi in rättat material.

Känslan såhär långt är att renoveringen blev lyckad och det passar in så mycket bättre än tidigare. Renoverar man huset så monderniserar man också i regel och då vill man att allt ska följa med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.