Jag vet inte hur många timmar jag har tillbringat med att försöka få dom olika ASUS-routrarna att fungera. Den sista med antenner som om den ingick i ”Star Wars” och oändliga konfigurationsmöjligheter fick mig att lägga ner och söka en annan väg.
När huset är fullt med barn och barnbarn är 14stycken uppkopplade plus larmet. Ännu har ingen klagat på hastigheten.


Futuristisk ASUS-router med åtta vinklade antenner och detaljer som påminner om Star Wars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mesh! Nu fungerar det! :crysmile:
Dag
 
Redigerat:
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Hade också en sån som satt i trapphuset för att sitta centralt. Såg bedrövligt ut o inte täckte den allt jag ville heller. Gjorde som du och körde på Orbi och sen dess har det bara fungerat, omstart ihop med uppdateringar är enda gången dom startats om.

För min del har mesh fungerat otroligt bra
 
Vi har TP-link Deco M9 och fiber både hemma och på landet.
3 Deco m9 + en TP-link accesspunkt på 360 m2 i två plan hemma
och
3 Deco M9 på 240m2 i 4 plan på landet.

Efter otaliga olika routrar med accesspunkter genom åren har vi äntligen en fungerande lösning

Vill tipsa om att det finns väggfästen till M9 som jag hittade på Amazon.de


Vit väggfäste för TP-link Deco M9 som finns tillgänglig på Amazon.de
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Antonymen och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Att allt ska vara trådlöst är bara att glömma. Det går inte att jämföra en eller två enheter i ett trådlöst nät mot 15-20 som är uppkopplade samtidigt. Där duger inte min Wi-Fi.

Sonen ser direkt skillnad på 20ms stabilt ping i Fortnite trådat mot 22-50ms variabelt ping om han kör trådlöst.

Många bra synpunkter. Jag är ute efter ett proffsigt system. Ubiquiti känns bra men är lite orolig för att inte få den sömlösa upplevelsen jag vill åt när enheten byter mellan olika accesspunkter.

Meshnät som kommunicerar trådlöst med varandra tror jag inte på i den brusiga miljön som blir i vårt hem med alla enheter som kommunicerar samtidigt.
Jag kan då rekommendera Ciscos 9100 serie (jag kör 9120 och är mycket nöjd) accesspunkter, dessa har en inbyggd kontroller i sig med ett webgui så du behöver ingen extern management plattform.
De kostar lite mer, men där har du prestanda och stabilitet du inte hittar hos många andra (Aruba kanske).
Du kan dessutom köpa flera äldre accesspunkter på tex ebay och ansluta till kontrollern. Tex för utomhusbruk eller vad du nu har för behov.

Vill du inte lägga dom pengarna på det eller kanske inte har kunskapen som krävs så hade jag rekommenderat Ubiquiti Unifi, där får du riktigt bra hårdvara, men mjukvaran är inte så mycket att hurra för dock. Men vad spelar det för roll när det väl är injusterat och klart?
Kör på NanoHD puckarna riktigt bra pris/prestanda.

Och skit i mesh om du menar allvar med sitt WiFi.
 
X xLnT skrev:
Jag kan då rekommendera Ciscos 9100 serie (jag kör 9120 och är mycket nöjd) accesspunkter, dessa har en inbyggd kontroller i sig med ett webgui så du behöver ingen extern management plattform.
De kostar lite mer, men där har du prestanda och stabilitet du inte hittar hos många andra (Aruba kanske).
Du kan dessutom köpa flera äldre accesspunkter på tex ebay och ansluta till kontrollern. Tex för utomhusbruk eller vad du nu har för behov.

Vill du inte lägga dom pengarna på det eller kanske inte har kunskapen som krävs så hade jag rekommenderat Ubiquiti Unifi, där får du riktigt bra hårdvara, men mjukvaran är inte så mycket att hurra för dock. Men vad spelar det för roll när det väl är injusterat och klart?
Kör på NanoHD puckarna riktigt bra pris/prestanda.

Och skit i mesh om du menar allvar med sitt WiFi.
Problemet med Cisco är att dom också har odugligt skräp i sitt sortiment. Det är inte en kvalitetsstämpel bara för att det står Cisco, man måste engagera sig eller på förhand veta vilka serier t.ex som är värda att betala för.

Alla som vill engagera sig i nätverkshårdvara resten av livet och inte jobbar med IT, räck upp en hand!

Ubiquiti är en kvalitetsstämpel.

Jag gillar PRO och LR modellerna av acesspunkterna.
 
ARJU ARJU skrev:
Problemet med Cisco är att dom också har odugligt skräp i sitt sortiment. Det är inte en kvalitetsstämpel bara för att det står Cisco, man måste engagera sig eller på förhand veta vilka serier t.ex som är värda att betala för.

Alla som vill engagera sig i nätverkshårdvara resten av livet och inte jobbar med IT, räck upp en hand!

Ubiquiti är en kvalitetsstämpel.
Nu rekommenderade jag en specifik serie som definitivt inte är skräp, Cisco tilverkar utrustning i ett stort spann, så absolut får man läsa på för att hitta rätt utifrån sina förutsättnigar, som med allt annat.

Vad med Ubiquiti tycker du är en kvalitétsstämpel? Som helhet är det långt ifrån kvalité på deras produkter enligt min uppfattning.
 
H Hallerudsbo skrev:
Finns folk som inte vill ha ett spindelnät av kablar hemma.
Har aldrig upplevt lagg än med 2 som spelar och Netflix på 2 tv samtidigt.
Då ser jag ingen anledning att kabla
Jo det är ett hemskt komplext jobb att dra kablar.
 
  • Kablar som är dragna längs ett vitmålat träpaneltak med en taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
H
ARJU ARJU skrev:
Jo det är ett hemskt komplext jobb att dra kablar.
Ja visst är det hemskt.
Och hemskt att se på med.
Nä fungerar det trådlöst så duger det massa åt mig.
Dra kabel till både stall garage bastu och i huset nej tack.
Nätet fungerar bra som det är.
Men den ena mesh enheten låser sig.
Men har fått den bytt ut idag då det strula hos kompisen med.
Så hoppas det håller nu.

tycker det fungerar bra när det funka.
Testa bredbandskollen via mesh, stod i garaget 35 m från enheten så ja är nöjd.
Kör mobilt bredband.
 
  • Skärmdump från Bredbandskollen som visar hastighetstestresultat för mobilt bredband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jo det är ett hemskt komplext jobb att dra kablar.
Om mam kan och vill ha kabeln där, anslutning kanske finns på annat våningsplan och inte rakt under. ;)
Ser ju bara lite kabelkanal på övervåningen i ett hus. :D
 
T
H Hallerudsbo skrev:
Ja visst är det hemskt.
Och hemskt att se på med.
Nä fungerar det trådlöst så duger det massa åt mig.
Dra kabel till både stall garage bastu och i huset nej tack.
Nätet fungerar bra som det är.
Men den ena mesh enheten låser sig.
Men har fått den bytt ut idag då det strula hos kompisen med.
Så hoppas det håller nu.

tycker det fungerar bra när det funka.
Så du tycker att det fungerar bra när det fungerar, men det fungerar inte hela tiden? Och ändå är det bättre än att dra kabel? Ok.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Så du tycker att det fungerar bra när det fungerar, men det fungerar inte hela tiden? Och ändå är det bättre än att dra kabel? Ok.
Varje fastighet har sin förutsättning och användare sitt krav.
Har jobbat 40 år med företag och är likadant där;)
 
H
T tanaris skrev:
Så du tycker att det fungerar bra när det fungerar, men det fungerar inte hela tiden? Och ändå är det bättre än att dra kabel? Ok.
hoppas det fungerar nu då.
Då det verkar som den ena enheten krångla.
Köpte dom för 2 månader sedan.
Funkar bra än så länge.
Ja det är bättre än att dra kabel.
För utanpåliggande är fult.

sen måste jag ha kabel till garaget inte aktuellt. 35 m emellan
Sen kabel till spa och bastun 20 m dit.
När det trådlösa täcker in så duger det gott
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Lutar åt att det blir 2 unify lite som rekommenderades tidigare. Kanske 3 men minst 2.

Vet någon hur de bäst riktas? Hade varit betydligt enklare för mig att få fram kabel om jag monterar dem på vägg istället för tak. Ovanvåningen går det att få till tak (via vinden) men mellanplan blir det så gott som omöjligt utan massa förstörande rivning. Synlig kabel går bort!
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Lutar åt att det blir 2 unify lite som rekommenderades tidigare. Kanske 3 men minst 2.

Vet någon hur de bäst riktas? Hade varit betydligt enklare för mig att få fram kabel om jag monterar dem på vägg istället för tak. Ovanvåningen går det att få till tak (via vinden) men mellanplan blir det så gott som omöjligt utan massa förstörande rivning. Synlig kabel går bort!
De ska inte monteras på vägg, de (antennerna) är avsedda att monteras i tak.
 
Jag har en unifi lite monterad på vägg (insidan av yttervägg), och det fungerar bra. Den sitter på entréplan och täcker totalt tre våningar. Huset är i princip kubiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.