Hej! Det är så att jag drömmer om att köpa egen bostad om ett par år. Jag vet dock att jag kommer inte att få köpa för mer än 2m. Det motsvarar en tvåa (bostadsrätt) i området där jag vill bo. Fast jag vill egentligen inte köpa en bostadsrätt för jag är så rädd att föreningen kommer gå i konkurs och jag kommer vara tvungen att betala av lånet i resten av mitt liv helt i onödan. Jag drömmer om att bygga en tiny house istället! Problemet är att tomterna som säljes i området är väldigt stora (dubbelt-trippelt så stora än vad jag för mitt mini-hus) och kostar mist 2m. Det vill säga hela min budget. Jag kommer inte kunna flytta från området (där vi nu hyr en lägenhet i andra hand) för vi har redan flyttat en del och jag tror att barnen kommer att ta skada av att flytta och byta skola en gång till. Så tyvärr inget alternativ att välja ett billigare område. Så nu fick jag (som har noll koll på juridik) en ide att det kanske är möjligt att köpa sig rätten från någon privat person att bygga en attefallshus på deras tomt? Är det juridiskt möjligt? Tänker att det kanske finns någon som inte heller behöver en så stor tomt och vill tjäna extra (tänker att jag skulle kunna tänka mig att betala en miljon för det, bara så att jag verkligen har rätten att stå där för alltid). Eller, om det nu inte är möjligt, kan det finnas något annat alternativ? Tack!
 
Nej, det är inte möjligt.

Köp en tomt med en liten huvudbyggnad spelar ingen roll om det är 17kvm och ställ attefallarna där.

Fast bästa alternativet är att köpa en tom och ställa ett hus på, ett i storleken av ett attefallshus kostar inte så mycket i byggsats.
 
A Andy78 skrev:
Nej, det är inte möjligt.

Köp en tomt med en liten huvudbyggnad spelar ingen roll om det är 17kvm och ställ attefallarna där.

Fast bästa alternativet är att köpa en tom och ställa ett hus på, ett i storleken av ett attefallshus kostar inte så mycket i byggsats.
Synd (( Bara tomt i det området kostar minst 2 miljoner (de flesta går för 2,5-4 miljoner). Onödigt stora tomter... Jag har kollat på Hemnet och ser att det har aldrig sålts en tomt där för lägre än 1,7m (och då var det för typ 15 år sen).
 
  • Gilla
Tyrström
  • Laddar…
Varför skulle det inte vara möjligt? Jag gissar att det rimligaste upplägget är ett arrende.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mitt första råd: Var inte så rädd för en bostadsrätt. Att föreningar går omkull har visserligen inträffat, men det är väldigt ovanligt. Köp i en realtivt stor förening (typ 100+ eller iallafall minst 50 bostadsrätter), med måttlig belåning så tror jag att risken är mikroskopisk.

Det låter som din ide är att bygga en hus på ofri grund. Dels kommer du att få problem att låna till ett sådant bygge. Dels blir det strul. Hur går det om "stamfastigheten" byter ägare, nye ägaren gillar inta att ha ditt hus på tomten? Det finns en anledning till att banker inte gillar att låna ut till köp/bygge av hus på ofri grund. Det är en stor ekonomisk risk. Mycket större än att ge lån till köp av bostadsrätt.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Mitt första råd: Var inte så rädd för en bostadsrätt. Att föreningar går omkull har visserligen inträffat, men det är väldigt ovanligt. Köp i en realtivt stor förening (typ 100+ eller iallafall minst 50 bostadsrätter), med måttlig belåning så tror jag att risken är mikroskopisk.

Det låter som din ide är att bygga en hus på ofri grund. Dels kommer du att få problem att låna till ett sådant bygge. Dels blir det strul. Hur går det om "stamfastigheten" byter ägare, nye ägaren gillar inta att ha ditt hus på tomten? Det finns en anledning till att banker inte gillar att låna ut till köp/bygge av hus på ofri grund. Det är en stor ekonomisk risk. Mycket större än att ge lån till köp av bostadsrätt.
Tack för inputen! Ja, det har jag nog inte ens tänkt på... Ser också att kommunen det gäller varken säljer eller hyr ut marken till privatpersoner. Och att hyra från en privat tomtägare är nog, precis som du säger, väldigt riskfyllt. Blir nog att köpa en bostadsrätt och välja riktigt, riktigt noga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.