andersmc skrev:
Hur Biltemas skruvmejslar är idag vet jag inte. För ca 20 år sedan köpte jag i ett par omgångar på mig en komplett uppsättning skruvmejslar på Biltema, och har sedan dess inte behövt köpa någon mer skruvmejsel. De allra äldsta är av typen "genomgående slagkappa". Vissa av dem har under åren fått otroligt mycket stryk. Tyvärr hade den modellen utgått när jag skulle komplettera något år senare och ersatts av en modell med helt gummihandtag. De är skönare att skruva med men går som sagt inte att slå på.
De mejslarna var överdjävliga i kvalitet och hållbarhet, jag köpte också dessa mejslar en gång i tiden och de flesta finns kvar används fortfarande.
Dagens Biltemamejslar (10-års garanti) med grå-svarta handtag funkar också bra, väldigt prisvärda, men har tyvärr inte slagkappa längre.

OlaF skrev:
Väldigt billiga bitsskruvmejslar har bits i pressat mjöl och som håller ungefär en halv skruv .
Råkade köpa en sån sats på CO! Gick tillbaka och frågade om de inte skämdes att ta betalt för sån skit, det gjorde de... jag fick pengarna tillbaka.
 
P-plats skrev:
Det viktigaste är att använda rätt mejsel till rätt skruvskalle...
...spelar ingen roll hur bra mejslarna är om man använder dom fel.

Måste få slå ett slag för Weras mejslar med "Slip Stop" som ger ett mycket bra grepp.

Har en sådan fast med bitsfäste. Otroligt kort, stark och skön att greppa om.

Den är helt klart min favoritmejsel just nu, men å andra sidan har jag inga behov av att slå och bända med mina mejslar just nu.
 
Mikael_L
Nu har ni lurat mig att köpa ett set med biltemas mejslar ... :D :D

Det var någon/några som framhöll dom, och när jag var in och köpte borr så såg jag deras mejselset med 7 mejslar (+1 vinkelmejsel) för 99 spänn...

Som sagt, inga pengar att bråka om och jag hade faktiskt lite skralt med mejslar. ;)
 
P
såg att i nya swedol bladet som kom idag, så fanns de nån wera skruvmejsel sats med 6 mejslar som de hade på rabatt för runt 220 kr
 
Wera er bra greier, men det som er viktig for meg er at mesjlarna har forskjellig farge. Philips en farge, pozidrive en farge, etc. Dette da også min fru skal kunne rede på hva som er Philips og hva som er pozidrive. Lurer på om ikke Bacho har forskjellige farger på sine mejslar. Biltema har forskjellige farger på noen av sine mesjslar, og de er jo rett så bra også!
 
Mikael_L skrev:
Nu har ni lurat mig att köpa ett set med biltemas mejslar ... :D :D

Det var någon/några som framhöll dom, och när jag var in och köpte borr så såg jag deras mejselset med 7 mejslar (+1 vinkelmejsel) för 99 spänn...

Som sagt, inga pengar att bråka om och jag hade faktiskt lite skralt med mejslar. ;)

Ibland smyger även proffs in på biltema och liknande ställen, känns tryggt för en annan :rolleyes:
 
Jag har en kund som testat en hel del mejslar och dom får verkligen bekänna färg då det är en bilskrot. Han favorit är Teng Tools nya mejslar (dom röda) och då har dom provat Wera, Biltema, Bahco, Ironside mfl.
Dom anser att Teng Tools är mest prisvärd...

Produktinformation
 
Det finns ju många proffs som köper verktyg och maskiner av hyfsad "hemmafixar-kvalitet". För dem blir det billigare att köra slut på ett verktyg och ersätta det med jämna intervaller än att köpa optimal kvalitet från början. Handen på hjärtat lider ju bygg-/hantverksbranscherna av ett stort svinn också – hur många byggnadssnickare bygger ut sitt hus med hjälp av verktyg de köpt för egna pengar? Om inte annat förstörs och förläggs verktyg titt som tätt. Måste man köpa nytt hela tiden får det ju bli grejor som är bra men kanske inte bäst.

Själv köpte jag ett set med Bachomejslar, 3 PH och 2 spår; efterhand har de kompletterats med fler från samma tillverkare och de har utan knot eller problem tagit itu med de uppgifter som kastats åt dem. Som hemmapulare kan jag förmodligen ha dem min livstid ut för kvaliteten är på topp både vad gäller mejslarnas spetsar som ju är det som räknas samt handtagens ergonomi.

Det det handlar om är väl hur ofta och till vad man använder sina mejslar och vad de får kosta. Vad som är prisvärt blir högst subjektivt.

För att parafrasera en annan känd forummedlem: men jag kan ha fel...

MVH
Ronnie
 
Glömde att tråden startade med en fråga som kanske bör ha ett svar...

Det finns inget enkelt var här men min rekommendation är att du inte köper ett märke som bara finns hos en återförsäljare (Biltema, Jula, CO, Bauhaus eller någon annan) och låt det få kosta lite. På så vis bör du undvika den värsta skiten som borde gå direkt från fabrik till skroten. Teng tools, wera, Wisent eller Bacho m fl kanske inte spelar så stor roll om du är hemmafixare men satsa på något som är skönt att hålla i och ger bra kraft och håller när du måste jobba mer med mejsel än skruvdragaren. Då bör du bli nöjd.

Dåliga verktyg kan ju både skrota materialet man jobbar med och skada en själv – en ren förlust i alla avseenden.

Lycka till!
/Ronnie
 
Jag slängde ut mina gamla mejslar som var av typen böjd klinga med stenhård plast i handtaget och köpte en rejäl sats i Bachos ergoserie. Har nu ph 0-3, pz 0-3 och 8-9 spår samt några stubbymodeller och sexkant samt en bitsvariant. Lite över 20 st totalt men jag skall komplettera med torx vad tiden lider.

Riktigt sköna att jobba med och jag gillar färgkodning som underlättar en hel del.
Stubbyvarianterna är bra till trånga utrymmen och de lätt plats i fickan.

Har även en liten teleskopsmodell från tengtools med vändbar klinga som alltid ligger redo i fickan. (även under en londonresa förra året, det var dock lite oplanerat)
 
torbeno skrev:
Har även en liten teleskopsmodell från tengtools med vändbar klinga som alltid ligger redo i fickan. (även under en londonresa förra året, det var dock lite oplanerat)
torbeno – den ökände terroristen som hotar att skruva isär världsmetropolerna en efter en! :D
 
Pysslarn skrev:
torbeno – den ökände terroristen som hotar att skruva isär världsmetropolerna en efter en! :D
He he
Ja, min flickvän var måttligt road av detta. Jag var ju helt ovetande om att den låg där. Gick lugnt förbi tungt beväpnade vakter, min mejsel och jag ...
 
Jag kör inte heller så mycket med skruvmejsel längre, de få jag har är bahcos gamla svarta varianter med handtag i nån slags hårdplast. Ska man köra bitsmejsel så kan jag rekommendera Hitachis bits, de håller väldigt bra..

//Micke
 
Lägger till aeg på bitslistan. Drog några tusen ankarskruv med ett aeg bits när jag byggde förrådet. Iom att det var första gången så körde jag med skruv för att kunna ändra saker och ting
 
Någon som vet var man kan köpa Bahco-mejslar på internet? Elmejslar, torx-mejslar, hylsmejslar och bitsmejselar. Bara intresserad av Bahco :) Letat runt ett tag men inte hittat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.