Hej

är i byggtankar och letar runt och runt och runt och... ja ni förstår ju.
Jag är tacksam för lite hjälp med att få ihop det.
behöver bygga billigt, men söker den billigaste lösningen. Älvsjö hus etc har ju billiga totalentrepenader, men då måset man betala mycket för tillägg. Inom tex fiskarheden verkar mer ingå, men jag vet inte. Sen har vi ju skidsta hus, nostalgi hus, baltic villa etc...:rolleyes:

och annars finns ju byggsatser i betong, då skulle svågern kunna göras allt jobbet nästan gratis.

Behöver en stor helst 1 plan. Gärna funkis.

Ge mig tips, tacksam för allt...
 
Kolla Smålandsvillan, eller smartstart.
Vet inte om det blir så mycket billigare men smartstart har färdiga "kit"från beijers.

Lycka till!
 
Vi har slutligen valt att gå vidare med Trivselhus.
Vad vi har upptäckt genom att kolla med olika hustillverkare, även läst här, finns det hus i olika prisklasser. Inom klasserna skiljer sig inte huspriserna allt för mycket. Vi har, har vi fått för oss iallafall, lagt oss i lite högre prisklass. I Trivselhus ingår mycket standard som redan är klart och därför inte behöver bli tillval, vilket kan genast bli mycket dyrare. Kan man mycket om husbyggen och kan göra själv, kan man spara pengar. Vidare när man kollar de billigaste hus så har vi fått känslan av att man får vad man betalar för.

Det är ett litet äventyr och mycket spännande att se om det verkligen blir som vi drömmer om.
 
Innan jag köpte ett "begagnat" hus så tror jag att jag spenderade säkert 500 timmar med att läsa kataloger, maila med bolagen, jämföra priser, tillval och behov av egna arbetsinsatser etc.

Kontentan blev att det skiljer väldigt lite mellan hustillverkarna i pris för liknande kvalitet och standard. De skillnader som finns, är dessutom närmast slumpartade där en tillverkare kunde vara lite billigare än andra vid mycket tillval i köket, men sedan visade sig vara lite dyrare vid mycket tillval i badrummet.

Det var sällan jag såg prisskillnader på mer än 5-7% mellan hustillverkarna, och det kunde ofta motiveras med någon kvadratmeter mera, ett förråd på utsidan eller liknande "plus".

Inte ens med eget arbete finns det stora pengar att hämta, om man inte är ekonomiskt oberoende och inte behöver arbeta för brödfödan. Även om det här på forumet förekommer människor som till fullo anser sig behärska allt i från konsten att påla för grunden till att provtrycka skorstenen så är det få som gör det när man kommer till kritan. Man behöver en hel del hantverkarhjälp, man behöver maskiner och man behöver material fortlöpande. När man väl satt igång ett husbygge är det också viktigt att man kommer i mål eftersom räntorna på de första lånen börjar ticka iväg ganska omgående. Den besparing man gör skall därför minskas med de kostnader man får p.g.a. längre byggtid, och då blir det sällan mycket kvar.

Den verkligt stora påverkan på totalpriset man kan göra är istället tomtens pris, och om man måste bo i storstad eller en bit utanför. (Vi har tittat i Stockholm, men ledsnade på att det inte fanns ett enda hus vi ville bo i för under 4 miljoner).

Lycka till!
 
Swetrot skrev:
Inte ens med eget arbete finns det stora pengar att hämta, om man inte är ekonomiskt oberoende och inte behöver arbeta för brödfödan. Även om det här på forumet förekommer människor som till fullo anser sig behärska allt i från konsten att påla för grunden till att provtrycka skorstenen så är det få som gör det när man kommer till kritan. Man behöver en hel del hantverkarhjälp, man behöver maskiner och man behöver material fortlöpande. När man väl satt igång ett husbygge är det också viktigt att man kommer i mål eftersom räntorna på de första lånen börjar ticka iväg ganska omgående. Den besparing man gör skall därför minskas med de kostnader man får p.g.a. längre byggtid, och då blir det sällan mycket kvar.
Instämmer till fullo!
Det tar en massa TID att bygga.
Det tar minst dubbla tiden för en novis mot för en yrkesman. Dessutom skall man skaffa sig maskinerna och en del får man hyra. Oftats har dessa hobby maskiner inte samma prestanda som proffsmaskinerna vilket ökar tiden ytterligare. Sedan har proffsen oftast relativt stora materialrabatter som man som privaperson inte har.
Dessutom gör man säkert en massa fel som resulterar i att man får göra om och kassera material.
Och sedan har man ibland behov att vara flera för att kunna lyfta och hålla.
Det är inte heller helt enkelt att hålla styr på de entreprenörer som man trots allt måste anlita. (elektriker, rörläggare etc) De kan sabba tidplanerna helt genom att inte dyka upp som utlovat.

.....det är massor att tänka på!
 
Snailman
Räntorna har ju bara betydelse om man lånar pengarna.

Ska man läsa här på forumet, har det ju ingen betydelse hur stora rabatter entreprenörerna har, då de inte skickar dem vidare till kunden...

Tänker köpa virket direkt, utan husfirmor/lösvirkessatser. tänker göra vvs själv, så det blir väl mest bara grävjobb och el som lejs ut.

Tror det blir billigast om så många mellanhänder som möjligt, skärs bort.
 
Det är sant att räntorna bara har betydelse om man lånar pengarna, men eftersom det är rätt svårt att bygga hus idag till en mindre kostnad än 1-1,5Mkr så hamnar man ju nästan i kategorin "ekonomiskt oberoende" i alla fall.
 
Det låter ju trevligt för dig.
Hoppas du har avsatt tillräckligt med tid för ditt projekt.
Det är MASSOR som ska göras, speciellt om man ska börja med att skramla fram projektörer, entreprenörer och leverantörer som ger vettiga priser.
VVS kan du göra själv om du är rörläggare, annars finns det restriktioner vad man får göra.
 
Snailman
De enda restriktioner jag känner till är att elen får man inte dra själv, och angående vvs är enda kravet att en rörmokare ska koppla in sista snutten till kommunens vatten/avlopp, någon annan existerar mig veterligt inte även om många försöker hävda att så är fallet...

Däremot krävs det för att försäkringen ska gälla att det är fackmannamässigt gjort. Givetvis finns det ingen anledning att inte göra det på ett fackmannamässigt sätt.

För att kunna göra ALLT fackmannamässigt, så läser jag en massa böcker, och kollar här på forumet och på nätet, och jag räknar med att det ska ta ca ett år (har hittills hållt på 6 månader och jag har lärt mig otroligt mycket) Och för mig personligen tror jag inte det funkar att ha ett jobb vid sidan av, så det får jag väl 'åtgärda' när det blir dags.

Jag kommer inte att behöva några lån, så jag behöver inte känna samma tidspress som om man har dyra? byggkreditiv.

Så det är nog ganska beroende på en själv, vad som blir bäst.

Jag har konstaterat att jag inte har lust att bygga om nuvarande hus mera (och det är inte äldre än 17 år) utan föredrar nog att göra det rätt (= som jag vill ha det) från början istället.

Får väl se om jag är av en annan menig om några år:D

kan väl tillägga att jag under detta halvår förflyttat mig från färdigköpt grund med stomresning, till att göra grunden själv, och köpa en hög brädor..
 
Snailman skrev:
....göra själv...QUOTE]

Liten fråga bara.... har du familj?

// Snäckan
 
Kan bara säga att vi kommer att tjäna ganska mkt på att bara stommresa huset.
Det är nu man ska in alla gentjänster och nyttja alla kontakter man har.
Pappa är elektriker,kusin som är kakelsättare,kompis som är rörläggare ,ytterligare en kusin som fixar sanitetsvaror o.dyl. till inköpspris.
Antagligen är jag kanske bara lyckligt lottad.
 
Vi har byggt med LB-hus, ett Ugglan159 blev det och Ugglanserien är deras lågprisserie. Fördelen med LB-hus (och många andra) är att de har platta på marken
Vår totalkostnad ligger för tillfället runt 2,5 miljoner och då har vi bara målningen och plattsättningen kvar, sedan är det solstol som gäller
 
Är man intresserad av att göra lite jobb själv kan man få ner priset rejält. Kolla in exempelvis Arvika Modul & Bygg
Billigare byggsatser har jag inte kunnat hitta i alla fall. Köp byggsatsen + grundmontage och fixa sedan det övriga själv i egen takt så finns många kronor att spara.
 
I samtliga "göra-själv-projekt" jag drar igång hemma så brukar jag tillämpa en enkel modell:
1) Uppskatta hur många timmar det tar för mig själv som lekman att göra jobbet
2) Hur mycket skulle jag tjäna netto efter skatt på att jobba extra på mitt vanliga "dag-jobb" motsvarande tid som punkt 1
3) Uppskatta hur mycket en hantverkare skulle ta för att göra motsvarande

Mha av svaren på dessa frågor så kan man snabbt räkna ut vilket alternativ som är mest ekonomiskt fördelaktigt. Dock tas inga hänsyn i denna modell till "extra tid till familj som faller bort" eller "extraordinera fackmannakunskaper som ev en hantverkare kan uppvisa i punkt 3 som jag (mot förmodan... ;-) ) inte skulle klara av".

Exempel: ett jobb tar 100 timmar för mig att utföra enligt uppskattning i punkt 1. På 100 timmar tjänar jag kanske 14000 kr efter skatt. En hantverkare ska ha 28000 för att utföra jobbet (på en tid som egentligen är ointressant för mig).

... gång på gång blir svaret att bygger min egen altan, lägger egna marksten, bygger eget förråd, bygger egen carport, .... osv :-D

Känns iofs ganska bra för egot att med stolthet kunna säga till alla i sin omgivning (vare sig de vill höra eller inte) ... att "denna byggnad har JAG satt samman med mina bara händer ... den enda hjälp jag hade var kollegorna (med samma hybris som undertecknad) på www.byggahus.se..." ;-)

// Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.