Här bjuder jag kanske på dagens novisgarv! Men varsågoda!


Jag läste följande och har nu lite frågor:
”Vid traditionell spikning behövs dyckert 2,0×50 för 15 millimeter tjock panel och 1,7 x 40 för 12 millimeter tjock panel.”
Och
”Fäst panelen i läkten genom att spika dyckerten på skrå på insidan av fjädern. Med spikning i fjädern får många profiler dold spikning,” https://norrlandstra.com/montering/montering-av-norrlands-tra-interiorpanel-i-massivt-tra/

jag ska sätta upp pärlspont på en nyreglad vägg (ca 120 cm) med isolering och ett trevligt litet när av reglar. I början och slutet blir det ju pärlspont-träskiva-regel. Inga problem... men majoriteten av mittenspiken har ingen regel och det blir då pärlspont-skiva-(papp och) isolering. Måste man verkligen ha längre dykert män pärlspont plus skiva då?
Räcker det annars att jag spikar uppe och nere?
Kan jag fästa i mellan pärlan och fjädern? Eller har alla fäst på brädan som min snickare gjort.
 
Tumregeln är att spiken ska vara 3x tjockleken på materialet som ska fästas (Skruv 2x). Men som du upptäckt så är det inte alltid så är möjligt. Tillverkar rekommendationer kan vara bra vägledning. Ett enkelt sätt att ta reda på vad som funkar är ju att helt enkelt fästa några bitar och se om de sitter hyfsat. Senast jag satte pärlspont hemma var det med 18ga 35mm skjutdycker (12mm). Hos grannen fick vi ta 16ga (35mm).
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Düsseldorff
Dyckert alltid minst 3x tjockleken på det du fäster. Skråspika i fjädern, inget snickarfusk med spik i plankan. En uppe, en nere räcker oftast, annars drar du i en i mitten också. Du ser ju om den ligger an väggen eller inte. Och viktigast av allt, skaffa en spikpistol.
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Tack för tips och erfarenheter!

vad menar du @Bergendorff med snickarfusk att spika i brädan?
 
Düsseldorff
MmeMim MmeMim skrev:
Tack för tips och erfarenheter!

vad menar du @Bergendorff med snickarfusk att spika i brädan?
Att spika rätt genom brädan, inte i fjädern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.