Mesh är så onödigt slöseri med bandbredd, speciellt i storstadsregionerna att jag egentligen inte förstår varför det inte krävs tillstånd från typ PTS eller annan myndighet för att få förorena frekvenserna på det sättet.

Gör jobbet ordentligt.
Köp en bra trådad router utan inbyggt skräp.
Dra ut kabel till accesspunkter.

Så slipper du få skäll från barnen att det laggar och strular, slipper starta om hela systemet i tid och otid, din robotdammsugare, tv och andra uppkopplade smarta hem prylar kommer ett sluta jävlas med dig.

Jag kör Ubiquiti, det är en av väldigt få aktörer som jag känner till där man får vad man betalar för och man får det som annonserats.

Tyvärr har de stora namnen i konsument segmentet fullständigt förbrukat sitt förtroende hos mig, det spelar ingen roll om det står 1000 eller 8000 på prislappen, det finns fullständigt skräp i alla priskategorier.

Men som påtalats några inlägg tidigare, tänk igenom och planera först.

Men gör alla en tjänst inklusive dig själv och glöm mesh, sanningen att när något låter för bra för att vara sant så är det just så stämmer fortfarande.
 
  • Gilla
oll96 och 8 till
  • Laddar…
Om du tycker det är värt pengarna, investera i en kontroller med accesspunkter, ex Cisco. Magiskt bra
 
H
ARJU ARJU skrev:
Mesh är så onödigt slöseri med bandbredd, speciellt i storstadsregionerna att jag egentligen inte förstår varför det inte krävs tillstånd från typ PTS eller annan myndighet för att få förorena frekvenserna på det sättet.

Gör jobbet ordentligt.
Köp en bra trådad router utan inbyggt skräp.
Dra ut kabel till accesspunkter.

Så slipper du få skäll från barnen att det laggar och strular, slipper starta om hela systemet i tid och otid, din robotdammsugare, tv och andra uppkopplade smarta hem prylar kommer ett sluta jävlas med dig.

Jag kör Ubiquiti, det är en av väldigt få aktörer som jag känner till där man får vad man betalar för och man får det som annonserats.

Tyvärr har de stora namnen i konsument segmentet fullständigt förbrukat sitt förtroende hos mig, det spelar ingen roll om det står 1000 eller 8000 på prislappen, det finns fullständigt skräp i alla priskategorier.

Men som påtalats några inlägg tidigare, tänk igenom och planera först.

Men gör alla en tjänst inklusive dig själv och glöm mesh, sanningen att när något låter för bra för att vara sant så är det just så stämmer fortfarande.
Finns folk som inte vill ha ett spindelnät av kablar hemma.
Har aldrig upplevt lagg än med 2 som spelar och Netflix på 2 tv samtidigt.
Då ser jag ingen anledning att kabla
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
H
A AndersS skrev:
Har kört TP M9 Plus sedan i november, enda omstart har varit vid uppdatering vilket du ser i appen om det finns någon, med det har du säkert kollat.
[bild]
ja de är uppdaterade.
Kompisen ska testa dom med.
Se om den ena fryser hos han med
 
Köp INTE fler routrar, det krånglar bara till det. Mesh kan fungera bra men enklast är att skaffa några AP, förslagsvis Unify Lite.
 
Att allt ska vara trådlöst är bara att glömma. Det går inte att jämföra en eller två enheter i ett trådlöst nät mot 15-20 som är uppkopplade samtidigt. Där duger inte min Wi-Fi.

Sonen ser direkt skillnad på 20ms stabilt ping i Fortnite trådat mot 22-50ms variabelt ping om han kör trådlöst.

Många bra synpunkter. Jag är ute efter ett proffsigt system. Ubiquiti känns bra men är lite orolig för att inte få den sömlösa upplevelsen jag vill åt när enheten byter mellan olika accesspunkter.

Meshnät som kommunicerar trådlöst med varandra tror jag inte på i den brusiga miljön som blir i vårt hem med alla enheter som kommunicerar samtidigt.
 
Ubiquiti hade jag valt alla dagar i veckan, utan att veta förutsättningarna i huset skulle jag börja med två longrange uppe i mitten av mitten så att säga och en i källaren.

jag har själv en per våning (3) hemma och de funkar smidigt, har även satt upp de hos kunder och ikte hört något negativt.

vad menar du med att den inte hoppar snyggt mellan accesspunkterna?

med dessa blir det ju då kabel till central plats
 
Trådade accesspunkter med PoE är melodin i mina öron i alla fall. Så kör jag hemma med UAC-AP-Pro, samt hos morsan sen ett par år tillbaka.

Däremot är 2,4Ghz inaktiverat på båda installationerna då det inte bidrar med något hos oss, har bättre räckvidd och hastighet med 5Ghz på samtliga enheter. Förutom 60 meter utanför huset, där fungerar 2,4Ghz i hissnande 5mbit medans 5Ghz har noll mottagning.
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
Tack för tipset att flytta, ominstallera, mjukvaruuppdatera och optimera det befintliga meshnätverket.

Nu upplever jag plötsligt att vi har ett hyggligt wifi, som både är säkrare och snabbare än tidigare. Men för att det ska bli bättre räckvidd i hela huset så funderar jag på att skaffa en eller två enheter till (har 4 idag).

Tack också för tipset att det går att inaktivera den gröna led-lampan nattetid. (y)

I en dörröppning får jag hela 400 mbit/s. :love:
Tänk om det var så bra överallt hela tiden.

Wifi-hastighetstest visar 401,13 Mbit/s nedladdning och 96,77 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi kan inte dra kabel i vårt hus (utan överj*vligt massa jobb), så det är mesh som gäller för oss.
Kör med Netgear Orbi och det fungerar kanon!
Testade först TP-Link Deco M9 men det fungerade inget vidare.

Finns mängder av tester på nätet och Orbi går oftast ut som vinnare. Kan starkt rekommenderas!

Kan du dra trådat är det sannolikt Ubiquiti som gäller.
 
V vectrex skrev:
Att allt ska vara trådlöst är bara att glömma. Det går inte att jämföra en eller två enheter i ett trådlöst nät mot 15-20 som är uppkopplade samtidigt. Där duger inte min Wi-Fi.

Sonen ser direkt skillnad på 20ms stabilt ping i Fortnite trådat mot 22-50ms variabelt ping om han kör trådlöst.

Många bra synpunkter. Jag är ute efter ett proffsigt system. Ubiquiti känns bra men är lite orolig för att inte få den sömlösa upplevelsen jag vill åt när enheten byter mellan olika accesspunkter.

Meshnät som kommunicerar trådlöst med varandra tror jag inte på i den brusiga miljön som blir i vårt hem med alla enheter som kommunicerar samtidigt.
UniFi är ett proffsigt system, fördelen är även de enklaste prylarna är i prosumer-segmentet och att det inte är några licenser för deras programvaror.

De spelar i samma liga som tex Cisco vad gäller wifi med skillnaden att det går att konfigurera utan en 2-månaders kurs.

Wi-Fi-roaming går minst lika bra att få till med deras prylar som någon annan. Har själv hand om ett nät med runt 30 accesspunkter.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
UniFi är ett proffsigt system, fördelen är även de enklaste prylarna är i prosumer-segmentet och att det inte är några licenser för deras programvaror.

De spelar i samma liga som tex Cisco vad gäller wifi med skillnaden att det går att konfigurera utan en 2-månaders kurs.

Wi-Fi-roaming går minst lika bra att få till med deras prylar som någon annan. Har själv hand om ett nät med runt 30 accesspunkter.
Men då kan man ju passa på att bli Cisco-certifierad. ;)
Hade 15-20 personer inom verksamhet jag ansvarat för och "dä va inte gratis" :cool:
 
Min erfarenhet av Cisco är att deras WiFi suger.
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Min erfarenhet av Cisco är att deras WiFi suger.
Kan inget om privatsegmentet så det kan säkert stämma, har bara verkat inom företagssektorn och det är ju helt annorlunda, t.ex. med antennsystem.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men då kan man ju passa på att bli Cisco-certifierad. ;)
Hade 15-20 personer inom verksamhet jag ansvarat för och "dä va inte gratis" :cool:

Ja, det är snygg färg - men dyr på alla sätt.
 
V vectrex skrev:
Jag har precis flyttat till ett stort hus på 190 kvadratmeter plus 100 kvadratmeter källare!

Vi är 6 personer varav 4 snart tonårsbarn. Behovet av både varmvatten och bandbredd är således närapå oändligt!

Huset är anslutet med fiber (i källaren) och jag har dragit trådat nätverk till de båda gamersbarnen.

Dock behöver jag lösa trådlös access till alla andra i hela huset. Min gamla Asus router/Wi-Fi klarar inte täcka hela detta hus. Delvis på grund av att det är stort och delvis på grund av att alla väggar (även innerväggar) är stående timmer med gips. Ytterväggarna har mexitegel ytterst. Vill gärna få täckning även på altanen men helst i hela trädgården (1100 kvadrat).

Nog med bakgrund. Nu till frågan!

Vad ska man ha idag för att lösa Wi-Fi frågan? Jag kan troligen tråda fram till 3 ställen men ska man ha ett Mesh nätverk eller 3 olika accesspunkter? Vad är egentligen skillnaden? Vad funkar bäst?
Jag har även en äldre Ubiquitu accesspunkt men den är gammal. Gillar dock utseendet.

Slår också att ett slag för mesh!

Köpte 3 st Google mesh puckar. Installationen var supersmidig och gick på 5 minuter. Vi gick från att enbart ha wifi i tvättstugan till att ha stark wifi i hela huset på 153 kvm, på altanen och på garageuppfarten.

Lätt den bästa investeringen efter robotgräsklipparen:D;)
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.