Hej
Jag har just reparerat en illa åtgången östvägg här på Ölands östkust. Huset är byggt som skiftesverk för ca 110år sedan. De övriga väggarna är ok. Jag funderar på att ”skydda” den delvis nya väggen med trätjära. Kan det vara en god idé? Tydligen är just den väggen väldigt utsatt. Sedan tänkte jag röd slamfärg som resten av huset.
 
Jag är partisk, men svarar obetingat ja. :)
Har själv börjat tillämpa den tekniken. Målar med rödtjära på de partier som är mest fuktutsatta, i vårt fall betyder det fasadytor i sydvästläge, samt de flesta nedre partierna av fasaderna. I övrigt röd slamfärg.

På solexponerade ytor får rödtjäran en fantastiskt vacker matt röd lyster. På icke solexponerade delar blir den med tiden lite mer brunröd och blankare.

Huruvida den skyddar bättre än vanlig slamfärg återstår att se. Man får väl ge det en sisådär 20-30 år innan man med någorlunda säkerhet kan avgöra. Skulle dock bli oerhört förvånad om det inte stod pall fukten bättre.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Jag är partisk, men svarar obetingat ja. :)
Har själv börjat tillämpa den tekniken. Målar med rödtjära på de partier som är mest fuktutsatta, i vårt fall betyder det fasadytor i sydvästläge, samt de flesta nedre partierna av fasaderna. I övrigt röd slamfärg.

På solexponerade ytor får rödtjäran en fantastiskt vacker matt röd lyster. På icke solexponerade delar blir den med tiden lite mer brunröd och blankare.

Huruvida den skyddar bättre än vanlig slamfärg återstår att se. Man får väl ge det en sisådär 20-30 år innan man med någorlunda säkerhet kan avgöra. Skulle dock bli oerhört förvånad om det inte stod pall fukten bättre.
Hur blandar du rödtjäran? Går det att stryka falu rödfärg på den när den ”torkat”/trängt in?
 
Köpt färdig rödtjära (Auson). Består enl uppgift av trätjära, rödpigment samt terpentin för att göra den mer hanterbar/mindre trögflytande.

Har inte prövat att stryka slamfärg ovanpå, men efter en första strykning, extra förtunnad med terpentin för att det ska gå att måla utan att värma tjäran, så förefaller ytan inte vara så fet, så det förefaller möjligt. Har man strukit 2-3 ggr så blir det nog svårare. På solexponerade ytor går det nog när färgen/tjäran bränt in. Problemet är de icke solexponerade ställena.
 
  • Gilla
StefaniB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.