Hejsan

Är 31 år och arbetat inom it i ca 5 år men har fungerat på att byta jobb eller karriär till VA-tekniker Anledningen är att jag vill arbeta inom miljö och teknik men orkar inte utbilda mig längre än 2 år. På mitt nuvarande arbete sitter vi i kontorslandskap med ca 10 stycken i samma rum + att musik spelas nästan varje dag.

Jag tror att om jag får jobba som VA-tekniker så får jag komma bort lite från kontorsstolen ett tag och arbeta självständigt och varierande vilket jag tror att jag skulle må bra av.

Men har några funderingar kring jobbet.
-Vad är det som är minst roligt med jobbet?
-Vad är det som är mest roligt med jobbet?
-Händer det att man får ta reda på t.ex döda djur som folk spolat ner i toan?
-Har hört att skitlukten bara är en litet del av arbetsdagen, stämmer det? :poop:
-Är det mycket skiftarbete eller är det fasta tider?
-Har hört att det ska vara lätt att få jobb, håller du med om det?

Hoppas djupt att någon har någon erfarenhet eller vet något om detta. Alla svar uppskattas.(y)

Mvh Viken89 :)
 
Ett bra jobb tycker ja det verkar som.
Den delen med avlopp och lukt är starkt överdriven men det är klart det förekommer.

Ett alternativ kan vara att läsa YH utbildning till tex energitekniker. Då blir det lite mindre bygga, men ändå inte stillasittande. Men såklart mer teoretiskt plugg på vägen dit.

Typ denna:
https://aanc.se/yrkeshogskolan-i-arvika/energitekniker-byggnader/
 
  • Gilla
Leo Nyberg
  • Laddar…
VA-tekniker är ett väldigt brett begrepp.

Vill du jobba inom privata näringslivet eller inom det kommunala?
Vill du felsöka, reparera, utbyte, utbyggnad av ledningsnätet?
Vill du vara på vattenverk och/eller avloppsreningsverk?

Tror det är sällan det är samma personal på både vattenverk och avloppsreningsverk.


På jobbet har vi både vattenverk och avloppsreningsverk, där är det olika personer som sköter om de olika verken.
 
Demmpa Demmpa skrev:
VA-tekniker är ett väldigt brett begrepp.

Vill du jobba inom privata näringslivet eller inom det kommunala?
Vill du felsöka, reparera, utbyte, utbyggnad av ledningsnätet?
Vill du vara på vattenverk och/eller avloppsreningsverk?

Tror det är sällan det är samma personal på både vattenverk och avloppsreningsverk.


På jobbet har vi både vattenverk och avloppsreningsverk, där är det olika personer som sköter om de olika verken.
Kommunalt arbete helst men privat går också.
Utbyggnad av ledningsnätet känns inte som går att få jobb med 2 års utbildning.
Vill jobba där det finns jobb och lönen är inte viktig. Bara jag känar över 19tusen efter skatt är jag nöjd.

Om det är på ett vatten verk eller avloppsverk spelar inte någon roll.

Här är utbildningen:
Deras hemsida: https://skys.se/utbildningar/vatten-och-miljotekniker/
 
  • Gilla
Viken89
  • Laddar…
Beroende på var man bor så ser det lite olika ut, i en mindre organisation så är det vanligtvis så att man blir lite halvbra på allt och får pyssla med olika arbetsuppgifter medan man i en större organisation har ett smalare arbetsområde. I den organisationen jag jobbar är vi uppdelade i rörnät/vattenverk/avloppsreningsverk/vattenmätare och i de olika områdena finns det olika former av VA-tekniker. Inom respektive område finns det dem som jobbar med drift/underhåll och förnyelse i olika former. Slå ett samtal till VA-organisationen där du bor och fråga dem hur de är organiserade och vad de har för anställningsbehov samt vilka utbildningar de rekommenderar.
 
  • Gilla
Viken89
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Beroende på var man bor så ser det lite olika ut, i en mindre organisation så är det vanligtvis så att man blir lite halvbra på allt och får pyssla med olika arbetsuppgifter medan man i en större organisation har ett smalare arbetsområde. I den organisationen jag jobbar är vi uppdelade i rörnät/vattenverk/avloppsreningsverk/vattenmätare och i de olika områdena finns det olika former av VA-tekniker. Inom respektive område finns det dem som jobbar med drift/underhåll och förnyelse i olika former. Slå ett samtal till VA-organisationen där du bor och fråga dem hur de är organiserade och vad de har för anställningsbehov samt vilka utbildningar de rekommenderar.
Det låter ju också bra. Jag menar om det är brist och dom söker kompetent personal som stannar länge så blir dom säkert bara glad att man ringer och frågar dom där frågorna. (y)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, om du går igenom utbildningen med bra resultat har du nog ditt på det torra :)
Här är lite lönestatistik för VA-tekniker:
[bild]
[länk]
Ja, jag blev lite förvånad att dom faktiskt tjänar lika bra som en nätverkstekniker som jag studerade till först och nätverkstekniker kräver mer studier för att få jobb (i alla fall i Västernorrland). Ja då borde jag nå mitt mål på 20.000kr efter skatt. Får jag det är jag nöjd tills jag tar pension haha.¨

Förresten så uppskattar jag era svar enormt även fast ni inte jobbat inom branschen själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.