Hej!

Taket ovanför duschen har haft lite färg som släppt. Det har varit sen vi flyttade in för ett par år sedan och inget har släppt mer eller förändrats. Nu tog jag bort en del där det släppt innan jag tog bilden. Det är bara ett ställe färg släppt på. Jag är inte van att måla och tar gärna emot tips. Fogmassan mellan kaklet har även blivit en glipa mellan på vissa ställen upp mot taket.

Jag funderar på att göra så här:
  • Putsa med sandpapper, mest där färg släppt men lite överallt med.
  • Spackla vid behov
  • Ta bort damm
  • Tejpa under taket inför målning
  • En vända med målartvätt
  • Måla med takfärg för våtrum, först med mindre pensel kring alla hörn och kanter, sen med roller.
  • Dra en fog i latex så de små mellanrummen där fogmassan glappar täcks med.
Kan det fungera att göra på det viset?

XEBNPHv.jpeg
ZuuAVBB.jpeg
0frwIZQ.jpeg
 
Redigerat:
Mikael_L
Hej.
Kan du inte lägga upp bilden på forumet, så jag kan se den.

Du kan överväga en bättre fogmassa, som är mer långtidsstabil.
Själv har jag skippat list i vägg/tak-vinkeln i nästan hela huset, utan bara dragit en tunn fog med akrylfog och en liten rundning med liten radie.
Och inte tänkte jag så mycket på vilken slags fog, det var någon billig, men troligen ett par,tre olika fabrikat.
Nu såhär i efterhand kan jag ångra att jag inte tänkte till och valde något högpresterande, ty den där fogen har spruckit upp lite här och där, ja nästan överallt och ser inte så kul ut.
Om jag gjorde det idag skulle jag kanske lägga en dryg hundring extra på tuben och valt en TEC-7.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej.
Kan du inte lägga upp bilden på forumet, så jag kan se den.

Du kan överväga en bättre fogmassa, som är mer långtidsstabil.
Själv har jag skippat list i vägg/tak-vinkeln i nästan hela huset, utan bara dragit en tunn fog med akrylfog och en liten rundning med liten radie.
Och inte tänkte jag så mycket på vilken slags fog, det var någon billig, men troligen ett par,tre olika fabrikat.
Nu såhär i efterhand kan jag ångra att jag inte tänkte till och valde något högpresterande, ty den där fogen har spruckit upp lite här och där, ja nästan överallt och ser inte så kul ut.
Om jag gjorde det idag skulle jag kanske lägga en dryg hundring extra på tuben och valt en TEC-7.
Tack för tankarna. Nu har jag ändrat i trådstarten så bilderna syns direkt också. Då kör jag på TEC-7 som fog efter målningen.
 
Mikael_L
P perlundstrom skrev:
Putsa med sandpapper, mest där färg släppt men lite överallt med.
Skrapa bort all löst först.

P perlundstrom skrev:
En vända med målartvätt
  • Måla med takfärg för våtrum, först med mindre pensel kring alla hörn och kanter, sen med roller.
Kolla om det är viktigt med någon grund före färgen.

P perlundstrom skrev:
Dra en fog i latex så de små mellanrummen där fogmassan glappar täcks med.
Verkar som att de fogat med hårdfog. Tja den spricker ju direkt vid minsta rörelse, så det är ju inte så konstigt.
Men det borde gå rätt bra att bara dra på mjukfog, Undrar hur tunt minsta skikttjockleken kan vara?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skrapa bort all löst först.

Kolla om det är viktigt med någon grund före färgen.

Verkar som att de fogat med hårdfog. Tja den spricker ju direkt vid minsta rörelse, så det är ju inte så konstigt.
Men det borde gå rätt bra att bara dra på mjukfog, Undrar hur tunt minsta skikttjockleken kan vara?
Absolut, ska skrapa idag och handla färg + lim/byggfog i morgon är planen. Jag får kolla då om någon grund behövs före färgen. Jag är lite osäker på vad du menar med minsta skikttjocklek, kan jag inte bara dra på så här och dra ut det med diskmedel på ett finger t.ex. så det ser bra ut?

Silikonefuge1.jpg
 
Det blev bra tycker jag, även om jag inte vet ifall man brukar göra så här. Det är en fog av TEC upp mot taket och en färg för våtrum i väldigt lik nyans målat på taket. Sen ser jag att det kan vara läge att rengöra mellan kakelplattorna, vilket inte gjorts sen vi flyttade in åtminstone. Tack för tipsen här längs vägen.

Före
Närbild på en vägg-takskarv med vit byggfog och våtrumsfärg samt orensat kakelfog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter
Vit byggfog mellan badrumskakel och väldigt lik nyans på våtrumsmålat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.