Jag är hemskt ledsen Annjo, med jag måste tyvärr säga att jag delar Hempularens erfarenheter. Och jag är inte från Stockholm, jag bor på landet. Vissa perioder i mitt liv har präglats av intensiva försöka att köpa och sälja hus, så jag har varit i nära kontakt med ett stort antal mäklare. Nu menar jag inte att mäklarna varit oärliga eller direkt fifflat, nej det är inte på den nivån. Men påfallande många har varit - tja, "särpräglade personligheter". De har betett sig väldigt märkligt och ibland väldigt oproffesionellt. Bara som i min senaste kontakt, där en person som varit mäklare i minst 40 år lyckas skriva ihop ett köpekontrakt som juridiskt sett är ogiltligt. När han sen ska rätta till det sätter han sig och klipper och klistrar. Inte i datorn, utan med sax och klister. Han klipper köpekontraktet i bitar och försöker klistra ihop det i en annan ordning, så vad det bara oglitligt innan så är det nu helt obegripligt. Det hela slutade med att vi fick sätta oss med säljaren och skriva ihop kontraktet själva.
Dessutom har jag lärt mig att mäklare säger väldigt mycket som inte har så mycket substans. Så om vi återgår till trådskaparens fråga, om han kan lita på vad mäklaren säger, så är mitt svar: inte för ett ögonblick! Kolla allt själv!
Annjo - jag är naturligtvis medveten om att det faktum att jag haft otur i mina möten med mäklare betyder att precis alla mäklare "märkliga". Givetvis finns det ärliga, proffesionella, seriösa och hårt arbetande mäklare också. De är bara lite svåra att hitta...
 
Vill bara erinra alla om att mail har inget bevisvärde. Mail är hur lätt som helst att förfalska och visar ingenting, består bara av en massa ettor och nollor. Vem som helst kan öppna ett mail och ändra både datum, text och innehåll. Även om du har ip-adressen från vilken dator det skickats är det ytterst tveksamt om det är annat än ett indicie.
 
Nej, mailet var ett dumt exempel. Mäklaren har även uppgivit samma information i annonsen. Men å andra sidan uppgav han att det fanns bygglov också, och det gick ut för ett år sen....
Vi har iaf pratat med grannarna på tomten intill och det mesta låter bra. Ska åka och titta samt prata lite mer med dem. Om vi blir nöjda med den info vi får lutar det just nu åt att vi faktiskt köper 2 tomter intill varandra.
 
Mikael_L
Jag orkar inte läsa igenom allt om mäklarnas kunskap/seriositet för att kolla om det här redan står :D

Med "Byggklar" skulle jag närmast misstänka att en mäklare menar att det inte ska uppstå några legala hinder att bygga.
T.ex. det är en tomt avsedd för bostadshus i detaljplanelagt område eller att godkänt förhandsbesked finns eller att det t.o.m med finns bygglov eller ngt liknande. Detta är antagligen ingen alls värdering på om det är lättbyggt eller ens lämplig mark. Inte heller betyder det att man får bygga vad som helst, det kan t.o.m finnas stora begränsningar.

Med "lättbyggd" skulle jag tro att mäklaren däremot menar att tomten är lämpad för ett hus, och att det ev inte bör uppstå några byggsvårigheter.
Men denna term lättbyggd tror jag används väldigt yvigt, en mäklare kanske menar att den är lättbyggd bara för att det inte är stora höjdskillnader, men att man måste påla ner till helvetet ingår inte bedömningen.

I ert fall skulle jag faktiskt fråga mäklaren rakt ut varför tomten av honom anses som lättbyggd. Antingen så får ni något mycket allmänt hållet goddag yxskaft svar, eller så kommer det kanske fram att någon form av undersökning har gjorts, eller att dom har koll på hur det gått för grannarna eller något annat matnyttigt.

Det här är i alla fall vad jag tror.
 
Mikael

Av mäklaren fick jag ett, som du beskrev, "goddag yxskaft-svar". Men jag har nu pratat med grannarna och de beskriver marken som lättbygd. De hade inte behövt påla utan endast lägga fyllnadsmaterial för att höja huset något i förhållande till vägen som tomten gräsar till. Ska prata mer ingående med grannarna när vi tittar på tomten i helgen.
 
Lekkamraten skrev:
Vill bara erinra alla om att mail har inget bevisvärde. QUOTE]

Jag gick en juridisk översiktskurs (10p) i somras och då fick vi lära oss att mail gäller idag som juridiskt dokument.

men, det är vad jag lärt mig..

// Snäckan
 
I mäklarens försvar så är frågan om en tomt är lättbyggd lika lättbesvarad som frågan om hur långt ett snöre är.

En köpare har undersökningsplikt, kort sammanfattat att kotrollera sådant som är av vikt för ett köp. Ena köparen vill ha en campingplats, den andre vill bygga ett höghus och den tredje en vanlig kåk. En mäklare kan aldrig täcka alla dessa frågeställningar och funderingar kring respektive önskemål, utan det får respektive part sköta själv genom faktainsamling och kontroll. Snöret är varken kort eller långt, men det är ett snöre och inte ett rep. Sen att en mäklare kan vara behjälplig med att peka i vilken riktning spekulanten ska gå för att hitta info är en helt annan femma.

Abstrakta frågor ger abstrakta svar.
 
Jo men just därför skall man inte utala att en tomt är lättbyggd. Det uppfattas (av vissa) som en garanti, ett mervärde för tomten.

Det är mycket riktigt en abstrakt fråga, men absolut inte ett abstrakt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.