Platsen jag vill bygga en altan på är oerhört stenig. Tänkte först att jag bara kan spetta bort det värsta, gräva ner plintar runtom och bygga altanen över, men nu när jag grävt lite och spettat så inser jag att marken runtomkring är full med sten också så det kommer vara väldigt svårt att gräva ner plintar. Dessutom är inte ytan platt alls, utan gropig och i en sluttning.

Vad är det smartaste/bästa sättet att bygga en altan på ett sånt här område? Måste jag fylla ut med fyllmassa? Förankra altanen i sten? Hur hade ni gjort?
Ojämn och stenig mark med gräs och några grävda områden, olämplig för standard altanbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag håller med Demmpa. Nu är det svårt att se hur mycket det lutar och vi vet inte hur stor altanen är tänkt att vara men underarbetet är extremt viktigt om man tänker sig en stor altan i sluttning.
Med lite mera information går att rekommendera mera i detalj.

/Göran
 
KarinaKoltrast KarinaKoltrast skrev:
Platsen jag vill bygga en altan på är oerhört stenig. Tänkte först att jag bara kan spetta bort det värsta, gräva ner plintar runtom och bygga altanen över, men nu när jag grävt lite och spettat så inser jag att marken runtomkring är full med sten också så det kommer vara väldigt svårt att gräva ner plintar. Dessutom är inte ytan platt alls, utan gropig och i en sluttning.

Vad är det smartaste/bästa sättet att bygga en altan på ett sånt här område? Måste jag fylla ut med fyllmassa? Förankra altanen i sten? Hur hade ni gjort?
[bild]
KarinaKoltrast KarinaKoltrast skrev:
Platsen jag vill bygga en altan på är oerhört stenig. Tänkte först att jag bara kan spetta bort det värsta, gräva ner plintar runtom och bygga altanen över, men nu när jag grävt lite och spettat så inser jag att marken runtomkring är full med sten också så det kommer vara väldigt svårt att gräva ner plintar. Dessutom är inte ytan platt alls, utan gropig och i en sluttning.

Vad är det smartaste/bästa sättet att bygga en altan på ett sånt här område? Måste jag fylla ut med fyllmassa? Förankra altanen i sten? Hur hade ni gjort?
[bild]
Tycker en del stenar ser stora och stabila ut. Det borde gå att använda dom och borra fast stolpskor. Är det lite mindre stenar går det säkert att gjuta en liten fundament med en stolpsko i. Varför gräva om det inte behövs?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med om att det blir oerhört jobbigt att gräva detta för hand. Marken under altanen behöver i och för sig inte vara avjämnad, men det är ganska viktigt att stoppa all vegetation med hjälp av markväv. Detta underlättas av att ytan är jämn och utan stora stenar.
 
Myrstacken
J justusandersson skrev:
Jag håller med om att det blir oerhört jobbigt att gräva detta för hand. Marken under altanen behöver i och för sig inte vara avjämnad, men det är ganska viktigt att stoppa all vegetation med hjälp av markväv. Detta underlättas av att ytan är jämn och utan stora stenar.
Det här med markväv under altanen har jag aldrig förstått mig på..
Har byggt 3 altaner 2 för mig själv och 1 för mina föräldrar.
Aldrig använt markväv under.
den som var för mina föräldrar byggde jag mellan 20cm-60 cm hög runt tre fasader på kåken rakt på gräsmattan med jordankarare.
Den ena altanen för mig där jag bodde tidigare i 10 år var på jord där jag lade dansk sjösten under bärlinorna..
Ingen av dessa har det vuxit någonting på..
Den senaste var jag tvungen att lossa på 2 bräder för att sonen tappade ner en nyckel i springorna.
Jorden under såg ut som när jag byggde den 10 år tidigare.
Och det fanns ingen växtlighet. och undersidan på de 2 bräderna jag lossade såg ut som när de var nya..
Altanen Jag byggde för mina föräldrar kan man kika in under från sidorna och det lilla gräset som finns kvar där under är helt dött och gult men det ser mest ut som grusjord där under nuförtiden.


och den sista nu här hemma som jag börjat på är det blandat berg sprängsten och fylle..
Här har jag både gjutit plintar och borrat plintar rakt i berg och stora sprängsten..

jag kan förstå att man har det om man bygger en hög altan där solen kommer in från sidan..
Men då hade jag hellre täckt sidan för det är ju inte roligt att se ful markduk som ligger där
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Har man någon sorts stenmaterial under altanen tror jag man klarar sig ganska länge utan duk. Däcket förhindrar ju dessutom nedfall. I det aktuella fallet ser jag framför mig jord med höjdskillnader och då tycker jag att riskerna är större. Man ska använda svart odlingsväv, inte geoduk som fungerar dåligt när det gäller att hålla tillbaka växtlighet. Sedan beror det på var man bor. Här i Blekinge växer allt utav bara 17, även på de mest omöjliga ställen.
 
Är altanen tillräckligt stor och det inte lutar så kommer tyngden från altanen var tillräckligt för att hålla den på plats. Men likväl måste grundsättning vara plan och stabil.
 
Myrstacken
J justusandersson skrev:
Har man någon sorts stenmaterial under altanen tror jag man klarar sig ganska länge utan duk. Däcket förhindrar ju dessutom nedfall. I det aktuella fallet ser jag framför mig jord med höjdskillnader och då tycker jag att riskerna är större. Man ska använda svart odlingsväv, inte geoduk som fungerar dåligt när det gäller att hålla tillbaka växtlighet. Sedan beror det på var man bor. Här i Blekinge växer allt utav bara 17, även på de mest omöjliga ställen.
Själv bor jag i göteborg och det är ganska lummigt här med men så länge inte solen kan komma åt kommer det inte växa något under altanen även om du har rikgt bördig mylla under.

Har du någon gång sett det växa i säg en krypgrund? förutom mögel då..
 
Det är det jag försöker säga, att det är när solen kommer åt som det växer. Med den stora kuperingen har TS ett problem. Antingen odlingsväv eller bygga för.
 
S
Du har inte sagt något om vad för altan du ska bygga, som höjd eller storlek.

Jag hade markerat ut upplagen för bärlinorna, spettat (vid behov) tills jag hittat tillräckligt stor sten på varje ställe. Borrat 2 hål i stenen för armeringsjärn, gjutit plintar runt järnen. På de ställen där altanen kommit mkt nära stenen hade jag borrat hål för stolpsko. Hade övervägt endast stolpar (2 st 45x70) som står på marken för jobbiga upplagspunkter, ffa med låg altan.

Detta utifrån att jag inte vet något om altanen.
 
Gör en hålighet, sätt ett gjutrör och fyll med grovbetong med balksko överst. Den marken står där den står. Påverkas inte av tjäle då det är mest sten. Krävs nog jordbävning för att rubba efter bygge.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jag håller med Demmpa. Nu är det svårt att se hur mycket det lutar och vi vet inte hur stor altanen är tänkt att vara men underarbetet är extremt viktigt om man tänker sig en stor altan i sluttning.
Med lite mera information går att rekommendera mera i detalj.

/Göran
Altanen kommer vara 6mX4,5m. Lutningen är inte jättestor, är nog en skillnad på max en halvmeter mellan högsta och lägsta punkt där altanen ska stå. Från högsta punkten så lutar marken åt alla håll. Tror att de som byggde huset dumpade sin sprängsten här då upphöjningen bara verkar vara en hög med stora stenar.
Bild från annan vinkel:
Ojämn tomt med gräs och större stenar, lutning där en altan ska byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.