Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad har du tänkt att bygga för ugn? Antar att du redan hitta forno bravo och gått loss i forumet där...
Vad har du tänkt för fundament?

Visserligen är teglet en stor post, men jag skulle säga att det svårt att få det under en tredjedel av hela kostnaden, beroende på vad man gör för fundament och överbyggnad, och vilken nivå man lägger isolering och skorsten på... Min ugn kostade runt 10000 kr att bygga, och då fick jag teglet gratis.. Jag köpte dock kalciumsilikatskiva och keramisk filt som isolering, vilket hade gått att göra billigare...
Vad behöver du filten till?
 
P Per Nilsson 1967 skrev:
Vad behöver du filten till?
Den isolerar ugnen på ovansidan.. Finns andra sätt, men inget som är bättre..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den isolerar ugnen på ovansidan.. Finns andra sätt, men inget som är bättre..
Tack! Men, behåller uinte ugnen värmen tillräckligt utan filt tycker du? En brandfilt kanske är ett billigare alternativ?
 
P Per Nilsson 1967 skrev:
Tack! Men, behåller uinte ugnen värmen tillräckligt utan filt tycker du? En brandfilt kanske är ett billigare alternativ?
Beror på vad man ska använda ugnen till.. Ska man bara baka pizza har man alltid en eld igång, och då blir isoleringen mindre viktig... Ska man baka bröd/laga mat behöver man behålla värmen och då är isolering nödvändig... Vad som är billigare beror på vad man kommer över.. Har man något ställe som säljer vermiculit i större säck och man slipper betala frakt kan det vara bättre.. Brandfilten är nog för tunn, men i kombination med stenull kanske... Nackdelen med stenullen är att bindemedlet inte tål höga temperaturer, så isoleringen trycks ihop till slut.. Hur det påverkar isoleringsförmågan på sikt vet ingen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.