Slår också ett slag för mesh. Har 3 puckar TP-link Deco M9 på 190 kvm med 1000 kvm trädgård. Har 250 in i huset och ligger på knappt 200 på de mest avlägsna ställena både inne och ute. Runt 220 som max.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag klarar t ex inte av när det lyser en liten lampa när jag ska sova. Får ingen ro då.
Kan du konfigurera bort på M9an vilket jag har gjort, gillar inte lysande dioder på burkarna.
Skärmdump av LED-kontrollinställningar med aktiverat nattläge från 06:00 EM till 09:00 FM.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
Har du testat att även köra WiFi med 2,4GHz?

Låt dig inte påverkas av dagens teknikgurus som hävdar att det är långsam stenåldersteknik som inte alls är lika coolt....

Överföringshastigheterna som är möjliga med 2,4GHz är fullt tillräckliga för all vardaglig användning, inkl spelande och HD-filmstreaming.

2,4GHz har otroligt mycket bättre räckvidd och är mycket mer stabilt och kraftfullt.
5GHz är bara snabbare under optimala förhållanden, väldigt känsligt för störningar och upplevs därför ofta som ostabilt och opålitligt under normala förhållanden.

Hela denna "grej" med problem med WiFi täckning i hemmiljö kom i samband med övergången till 5GHZ, tidigare var det aldrig någon som ens tänkte tanken. Detta eftersom när allt gick via 2,4GHz så var routerns placering inget att fundera på, man gömde bara undan den i nått skåp i närheten av uttaget o gick vidare med livet.....
 
  • Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
2,4GHz har otroligt mycket bättre räckvidd och är mycket mer stabilt och kraftfullt.

5GHz är bara snabbare under optimala förhållanden, väldigt känsligt för störningar och upplevs därför ofta som ostabilt och opålitligt under normala förhållanden.
Du får nog byta plats på det fetmarkerade. Du far med osanningar.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi har 4 st TP-link Deco M9 Mesh som jag installerade i september för snart 2 år sedan.

Vi har 1000 in i huset men får bara ut 10-300 via wifi beroende på var i huset vi befinner oss. Detta gör att man ibland slår av wifi till fördel för 4G när det funkar bättre.

Täckningen blir så klart bättre när man inte gömmer ”puckarna” i skåp bakom stängda dörrar, något jag nu upptäckte vi hade gjort på 2 ställen. Men allra bäst blir nog resultatet om man placerar dem på ”rätt” ställe, vilket inte alltid är så lätt eftersom man kanske inte har ett eluttag i närheten eller för att man tycker de inte ser snyggt ut.

Jag klarar t ex inte av när det lyser en liten lampa när jag ska sova. Får ingen ro då.
Och lite andra inställningar du hittar i appen om du flyttar runt APna.
Skärmdump av routerinställningar med alternativ för Wi-Fi, test av internethastighet, nätverksoptimering, svart lista, uppdatera Deco, WPS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av inställningen för Beamforming i en app med beskrivning av funktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Du får nog byta plats på det fetmarkerade. Du far med osanningar.
Har du själv jämfört i praktiken?
 
Att det skulle vara otroligt mycket längre räckvidd på 2.4ghz känns inte så troligt beror ju lite på huset o material osv men några meter längre går den allt.
 
Vi har ett hus på 140 m2 med källare under hela. Vi behöver bra teckning i hela huset inklusive källare. Vi hade länge två bra routrar, en i vardera enda av källaren, med kabel emellan och samma Wi-Fi-namn, det fungerade inte speciellt bra skiftet mellan routrar gick inte smidigt. Nu i våras köpte jag 3 Asus Zenwifi ax xt8. Förhoppning var att vi skulle kunna ha tråd mellan de i källaren och trådlöst till den på bottenvåningen. (Fibern kommer in i källaren). Enheten på bottenvåningen fick dock dålig kontakt med enheterna i källaren så det slutade med att jag även drog kabel till den på bottenvåningen. Nu är alla enheter anslutna med kabel och jag tycker att systemet fungerar väldigt bra. Uppkopplade enheter byter väldigt smidigt mellan routrarna.
 
H
Kör tp link mesh hemma men sliter med att dom fryser helt för mig.
Får slå av strömmen till den och på igen så fungerar dom.
Ett par timmar senare så fryser den.
Det är den som är kopplad med sladd in på routern som fryser sig.
Men när mesh systemet är igång så är det bra.
 
Har alltid retat mig på varierande Wi-Fi hemma men för några år sen köpte jag Netgear Orbi. Köpte först ett 2-pack men utvidgade det med ytterligare en för att kunna täck uteplatsen på ett bra sätt. Endast själva routern är kabel inkopplad och övriga kör trådlöst. Har aldrig varit så nöjd med Wi-Fi , har 250/250 från Telia och får vid mätning ca 236mb vart jag än befinner mig i huset.

För mig var mesh lösningen allafall klockren. Har 2 äldre barn som streamat väldigt mycket och vi har en tv i varje rum med antingen Apple TV eller chrome cast och jag har inget laggande.

Det som är viktigt är ju placeringen så man får ut maximalt av utrusningen man har. Mesh enheterna är ju inte heller lika fula som en vanlig router med antenner (som jag hade innan). Mina Orbi smälter in bra då dom ser ut som vaser eller annan prydnadssak.
 
Redigerat:
  • Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Alla som pratar om Mesh som teknik måste även förstå sig på att om man nyttjar tekniken i hur dessa de facto kopplar upp sig trådlöst gentemot varandra för att bidra till "Mesh" tekniken så får du enbart ut den hastighet den klarar av att plocka in signalen från den enhet som den kommunicerar med.

I dagsläget finns det flera alternativ till att även kunna ställa ut flertalet Mesh enheter men att kommunikationen mellan dessa sker med kabel dvs. "Ethernet Backhaul" - Nästan att likställa med att ställa ut vanliga accesspunkter enligt konstens regler.

Om TS bidrar med vilka rum denne har kabelmöjligheter till samt en eventuell planlösning kan vi bidra med förslag för perfektion.
Håller helt med om detta. Med en switch kan du ha så många meshpunkter som du behöver och med en accesspunkt precis utanför huset bör du kunna få bra täckning på altanen.
 
Jag kör med Unifys prylar i hela huset. Har man möjlighet att dra tråd till några strategiska platser och sätta upp accesspunkter där så funkar det otroligt bra. Särskilt smidigt med PoE, så slipper man extra kablar. Återkommer med bild på hur jag gjort.
 
Redigerat:
H Hallerudsbo skrev:
Kör tp link mesh hemma men sliter med att dom fryser helt för mig.
Får slå av strömmen till den och på igen så fungerar dom.
Ett par timmar senare så fryser den.
Det är den som är kopplad med sladd in på routern som fryser sig.
Men när mesh systemet är igång så är det bra.
Har kört TP M9 Plus sedan i november, enda omstart har varit vid uppdatering vilket du ser i appen om det finns någon, med det har du säkert kollat.
Skärmklipp av uppdateringsbekräftelse för Deco M9 Plus med texten "Ditt Deco Home Wi-Fi System är uppdaterat".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Oberoende av fabrikat ska man ta för vana att kolla om det finns uppdateringar, speciellt med helt nyinköpta. I de flesta fall finns det uppdateringar till nyinköpt, dvs från den dag de tillverkats och tills du köpt/installerat har det hänt saker, samt att tillverkare bara kör på med samma version även om nya finns tillgängliga.
 
T
V vectrex skrev:
Jag har precis flyttat till ett stort hus på 190 kvadratmeter plus 100 kvadratmeter källare!

Vi är 6 personer varav 4 snart tonårsbarn. Behovet av både varmvatten och bandbredd är således närapå oändligt!

Huset är anslutet med fiber (i källaren) och jag har dragit trådat nätverk till de båda gamersbarnen.

Dock behöver jag lösa trådlös access till alla andra i hela huset. Min gamla Asus router/Wi-Fi klarar inte täcka hela detta hus. Delvis på grund av att det är stort och delvis på grund av att alla väggar (även innerväggar) är stående timmer med gips. Ytterväggarna har mexitegel ytterst. Vill gärna få täckning även på altanen men helst i hela trädgården (1100 kvadrat).

Nog med bakgrund. Nu till frågan!

Vad ska man ha idag för att lösa Wi-Fi frågan? Jag kan troligen tråda fram till 3 ställen men ska man ha ett Mesh nätverk eller 3 olika accesspunkter? Vad är egentligen skillnaden? Vad funkar bäst?
Jag har även en äldre Ubiquitu accesspunkt men den är gammal. Gillar dock utseendet.
Jag täcker runt 300 kvm i tre plan inklusive 700 kvm tomt och garage med två Unifi-accesspunkter. En sitter i taket på övervåningen och en i taket i källaren, båda ungefär i mitten av huset. Har dock vanliga enkla gipsväggar och träytterväggar (men hela källaren är å andra sidan en betonglåda).

Eftersom mesh verkar vara lite hit&miss beroende på vem man frågar kör jag trådat och PoE, jag vill ha nåt som bara funkar. Och det gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.