Jag har en källartrapp i betong från 50-talet, där det varje vinter spricker i skarven mot källarväggen (betongsten).
Där rinner det in smältvatten som sedan spränger betongen på trappen.
Jag har lappat och lagat många gånger med olika betongblandningar för att se om det ena skulle vara bättre än det andra.
Men det ser bara eländigare och eländigare ut (se foton).

Finns det någon lagningsmetod som skulle kunna fungera, eller fryser allt sönder?
Eller är det bara att knacka ner allt och gjuta en ny trapp?
Kommer det i då inte att bli någon spricka mot källarväggen, så att mer vatten rinner in och spränger?
Kan man ha något elastiskt material mellan källarvägg och trapp?
 
  • 016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Det är svårt eftersom trappan förmodligen suger upp fukt från alla håll som sedan fryser på vintern.
Det enda jag kan tänka mig är att man på något vis ökar värmen inne i huset så att det inte kan frysa.
Hur ser avrinningen ut.Fastnar det vatten på trappan eller rinner det bort när det regnar?
Fredrik
 
Saltar du trappan på vintern? Lutar trappstegen tillräckligt mycket så att vattnet kan rinna av dem?
 
Avrinningen verkar bra. Det står i alla fall inget vatten kvar någonstans i trappan, eller nedanför.
Jag saltar inte på vintern. Men detta medför också att det alltid blir lite snö kvar, som smälter lite på en tövädersdag med påföljande isbildning då kylan kommer igen.
Det är inget tak över trappan, och det går heller inte att sätta dit något eftersom det är flera fönster ovanför.
 
Cheesen
Nu kommer ett trådlyft av vikt....
Jag blev så imponerad av din elektriska trädgårdstraktor så jag undrar om du inte kan bocka aludurk i trappen?
 
En intressant tanke! Jag får lära mej att TIG:a för att få det tätt emot huset bara. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.