Hej.
Håller på att bila upp källargolvet för att byta avlopp, efter detta skall det läggas klinker.
Plattan består av ca 8cm betong och på det 1-5 cm ytbetong, denna ytbetong sitter väldigt dåligt, stora kakor spricker bort när jag bilar, dessutom så är golvet inte jämt alls, så även ytbetongen måste jämnas innan klinkern skall på plats, finns det något bra sätt att jämna en sån yta eller måste den bort pga att den sitter så dåligt?

MVH
Newman
 
Jag tycker nog att du borde ta bort åtminstone de delar av ytbetongen som har väldigt dålig hållfasthet, särskilt där den ligger tunt. Säkrast är ju att ta bort allt, men svårt att avgöra utan att se i verkligheten. Sedan lägger du förslagsvis ett skikt flytspackel.

Förresten, om du vill kunna jobba vidare på en gång efter att du gjutit in de nya rören, så måste du använda en snabb typ av betong, typ snabb slipsats. Vanlig betong behöver ett par månader på sig att krympa innan man kan bygga vidare.
 
Tack för svaret.
Så det är flytspackel som gäller då? Men är det inte extremt dyrt och kan ha en tendens till att lukta om det tränger på med fukt? Eller är detta klassiska myter?:)
 
Du har rätt, det är ganska dyrt. Men det är det i särklass smidigaste alternativet.

Vad gäller lukten så var det de gamla kaseinhaltiga flytspacklen som hade det problemet, idag fungerar nästan alla spackel även under fuktiga förhållanden. Men kolla med tillverkaren av spacklet.
 
Låter som det bästa alternativet för mig då, skall dessutom ha en dusch med golvbrunn i golvet och det gör väl saken än mer given. Hur tjockt kan man bygga med flytspackel då? Kan tänka mig att vissa ställen blir det uppåt 5 cm, eller kan man grunda med lite bruk på de värsta ytorna?
 
Det är olika från spackel till spackel, kolla produktbladet. Men jag föreslår att du använder samma golvbruk som du gjuter igen dikena med till att fylla i det värsta. Alternativet är ju eventuellt att flytspackla i flera skikt, och låta det brinna lite emellan. Men flytspackel är ju som sagt dyrt.
 
En säck (25kg) ger ca 17mm höjd per m2 och kostar ca 200 kr så det är bara att räkna....

Som Jon skriver är flytspackling överlägset smidigast och normalt kan man lägga upp till ca 30mm per gång så förslagsvis gör du först en grovflytning och sedan en sista finflytning
 
Tack för alla svar.
När man blandar flytspackel kan man göra det i en tombolablandare eller är det bara spann och visp som gäller? En sak till... kan man välja att flyta en del utav golvet i taget? Alltså skärma av med en list och sen göra klart den andra delen efter hand, eller tappar man hållfasthet i skarven mellan de "kakorna" ?
 
10-50mm....då tycker jag att du borde gjuta golvet på traditionellt vis, med en slipsats. Att flytspackla upp till 50mm är både dyrt och svårt. Om du ändå väljer att flytspackla, så grovfyll där var det går åt mest, låt torka, prima och kör på spackel igen. Kan tänka mig att du kommer att få göra det i flera omgångar för att få ett bra resultat. Bättre att spackla tunt flera gånger, än att dela av rummet.
Om du kör med slipsats så finns det flera tillverkare som erbjuder en snabbslipsats, som kan beläggas redan efter 24 timmar.
 
Newman skrev:
När man blandar flytspackel kan man göra det i en tombolablandare eller är det bara spann och visp som gäller?
Tombola funkar inte alls, men man kan hyra en så kallad tvångsblandare om man ska köra större volymer.
 
Jag rekomenderar att vara 2 personer när man golvavjämnar stora ytor. Det underlättar om den ena spacklar och den andra blandar. Vi blandar en 25 kg säck med borrmaskin och visp, funkar utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.