Har läst mig galen på trådar och producent-sidor och hittar aldrig det jag söker.
Man får alltid olika recept och enheter...
Vad jag undrar är hur mycket betong man får ut per 25kg säck cement. För att göra det väldigt enkelt har jag bestämt receptet i volym efter timmar av läsande.
1 säck (25kg) cement + 40l sand (0-8) + 40l makadam (8-16) + 15l vatten. Hur många liter betong blir det??
Kan någon som vet en gång för alla ge oss ett svar?
 
Redigerat:
N NoOne2k skrev:
Cementa har en bra sida med bland annat en betongkalkylator en bit ner på sidan: [länk]
Nja, det är ett exempel på när de blandar enheter. Först ger de exempel på 3 olika recept baserat på volym. Sedan har de en kalkylator som ger svar i vikt. Och omvandlar man vikten från kalkylatorn till volym så stämmer det inte med något av deras recept....
 
R Raycan skrev:
Nja, det är ett exempel på när de blandar enheter. Först ger de exempel på 3 olika recept baserat på volym. Sedan har de en kalkylator som ger svar i vikt. Och omvandlar man vikten från kalkylatorn till volym så stämmer det inte med något av deras recept....
Jag tittade lite närmare på sidan och du har rätt.
Recepten omräknade till förhållandet mellan cement och grus/makadam/vatten i kg:
C25 1:3,33:2,57:0.6
C30 1:3:2,28:0.56
C35 1:2.66:2:0,44

Medan de i sin kalkylator anger förhållandet som 1:2:4:0,5.

I kalkylatorn anger de större mängd makadam än i övriga recept, och i gengäld 77l/25kg cement.

Vad jag har läst mig till så brukar man ange att en säck (25kg) cement blir ca 60l färdig betong.
 
  • Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
Finja skriver:
"Cirka 300-450 kg cement/kbm beroende på betongkvalité."

Så ca 55-80 liter per 25 kg säck beroende på kvalitet.
 
  • Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finja skriver:
"Cirka 300-450 kg cement/kbm beroende på betongkvalité."

Så ca 55-80 liter per 25 kg säck beroende på kvalitet.
Från alla de recept jag googlat igenom (tidigare) så verkar cementen utgöra mellan en åttondel och en femtedel av vikten. Med en typisk densitet för den färdiga betongen på 2,35 kg per liter så blir gränserna:

Undre: cement * 5 / 2,35 = 2,13 * cement
Övre: cement * 8 / 2,35 = 3,40 * cement

(cement i kg och resultat i liter) På 25 kg får vi mellan 53 och 85 liter. Stämmer bra överens med @useless beräkning. Men det blir ju ett stort spann med tanke på hur olika recepten är och hur olika ballaster är.
 

Bästa svaret

Borde man inte kunna räkna ut ett ungefärligt värde? Porvolymen för makadam är ca 30-40%. Cementen och vattnet fyller upp utrymmet mellan grus och makadam och bidrar inte till den totala volymen. Räknar man på Cementas recept för 35Mpa med 25kg cement, 40l grus, 35l makadam och 11l vatten så borde det bli följande:

35l makadam med 30% porvolym ger 10,5l utrymme för grusen.

35+40-10,5=64,5L med andra ord borde det bli ca 65l per säck. Rätt stor skillnad mot de 77l/säck som man får ut i deras betongkalkylator.

Resultatet för de andra recepten blir då C25 (81,5L) resp. C30 (73l).
 
  • Gilla
Raycan
  • Laddar…
K
Det finns en hel del bra trådar här med samma frågeställning. Det jag saknar är vad för fraktioner man ska ha till det som benämns sand repsektive makadam.

Funkar stenmjöl typ 0-8 att blanda med?
 
Det som benämns sand är väl typisk 0-8 och grus 8-16
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
En halv säck cement till en full blandare har jag kört.
Mer noga är det nog inte om man blandar själv...
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Det finns en hel del bra trådar här med samma frågeställning. Det jag saknar är vad för fraktioner man ska ha till det som benämns sand repsektive makadam.

Funkar stenmjöl typ 0-8 att blanda med?
https://betong.se/2017/10/05/fraga-experten-blanda-betong-pa-kross/

Lite intressant info. Kanske inte mitt i prick som svar på din fråga, men för mycket småfraktioner verkar inte så bra.
 
Jag körde större blandare, så jag fick i en hel säck :D
Fick tips av en bekant som är i branschen att köra 0-16 direkt istället... Det blir lite känsligt beroende på hur mycket smått det är, och varierar en del genom högen, så jag vet inte om det var ett bra tips :thinking:
Vi körde 14 liter vatten per säck och 30 skyfflar 0-16... Det var uppmätt till något lagom mått, typ 75 liter eller så... Siktar man tillräckligt högt finns det marginal! Och vill man räkna noga på mängd skiter det sig ändå eftersom det rinner ner olika mycket i singlet beroende på konsistens (och då beror det så klart på vad och var man gjuter). För egen del gick det minst 20% mer än jag räknade, för jag blev väl orolig och blandade ytterligare lite starkare :cool:
 
nino nino skrev:
En halv säck cement till en full blandare har jag kört.
Mer noga är det nog inte om man blandar själv...
nino nino skrev:
En halv säck cement till en full blandare har jag kört.
Mer noga är det nog inte om man blandar själv...
Det är liknande som jag körde då jag gjöt en liten platta, typ 0,5kubik.

Ska man gjuta mer än 1kubik är det lika att beställa bil.

För med handen på hjärtat, det man blandar själv i tombolan och gjuter är inga brofundament. Så man ska fasiken sakna helt finess och vara blind om man ska lyckas få så dålig betong att altanen eller friggan trillar omkull.

Annars så är väl standarden på hobbygjutning 1 spade grus, 1 cement och två grus. Är man nödig så slänger man lite extra cement
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
K
I Ingenjör Jesper skrev:
Det som benämns sand är väl typisk 0-8 och grus 8-16
L Lutte skrev:
Det är liknande som jag körde då jag gjöt en liten platta, typ 0,5kubik.

Ska man gjuta mer än 1kubik är det lika att beställa bil.

För med handen på hjärtat, det man blandar själv i tombolan och gjuter är inga brofundament. Så man ska fasiken sakna helt finess och vara blind om man ska lyckas få så dålig betong att altanen eller friggan trillar omkull.

Annars så är väl standarden på hobbygjutning 1 spade grus, 1 cement och två grus. Är man nödig så slänger man lite extra cement
Tack för alla era svar. Nu avslutade du med det allmängiltiga grus igen, men jag tror jag blev lite klokare. Brorsan har gjutit en del men alltid kört med färdiga säckar. Har en 135 L betongblandare så nu ska det bara byggas formar och köra hem "gruset"

Jag ska gjuta ca 5 m2 till liten friggebod/orangeri. Så runt 0,6 m3 med 10 cm platta och 15-20 cm vot runt om.
 
För ett halvår sen satt jag just i dessa funderingar och ville ha ett exakt svar, men folk verkar tycka att det inte spelar så stor roll, men jag vill ju ha koll...
Nu efter att ha gjutit sulan till min tillbyggnad (krypgrund) på 5-6 m3 inser jag att det spelar inte så stor roll :rofl:
Vi pratar att blanda betong för 25 eller 40 MPa och kollar jag mina ritningar är det dimensionerat för "morän 200 kPA", så man ska misslyckas duktigt om det är betongen som inte håller...
När det blir till att gjuta till friggeboden kommer jag helt klart köra 0-16 ifall jag inte har behov av 0-8 och 8/16 någon annanstans. Framförallt om jag behöver köra hem det på släpet själv... Mängden är enklast att då helt enkelt räkna på gruset. Vattnet dunstar och cementen blandar in sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.