Olika verktygstillverkare har olika ventiler beroende på hur sofistikerade dom är.

Festool = presta
DeWalt = Schrader
Biltema = dunloop
 
A andersda skrev:
Olika verktygstillverkare har olika ventiler beroende på hur sofistikerade dom är.

Festool = presta
DeWalt = Schrader
Biltema = dunloop
Ryobis minikompressor klarar alla 3, samt bollar, och luftmadrasser...
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vad är orsaken att det inte sitter vanliga bilventiler på alla cyklar? Det måste ju vara mest praktiskt, bara svänga in på en bensinmack under cykelrundan eller fylla i hemma utan att behöva krångla med cykelpump eller adapter på vanliga påfyllarn.
När jag ser bilden på racerventil/Presta ihop med bilventil, kan man möjligen tänka sig att det skulle ge lägre luftmotstånd även om däcket borde pressa ut luften så den inte ger motstånd där den snurrar runt inne i fälgen. :thinking:
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Vad är orsaken att det inte sitter vanliga bilventiler på alla cyklar? Det måste ju vara mest praktiskt, bara svänga in på en bensinmack under cykelrundan eller fylla i hemma utan att behöva krångla med cykelpump eller adapter på vanliga påfyllarn.
När jag ser bilden på racerventil/Presta ihop med bilventil, kan man möjligen tänka sig att det skulle ge lägre luftmotstånd även om däcket borde pressa ut luften så den inte ger motstånd där den snurrar runt inne i fälgen. :thinking:
Presta klarar av att hålla för högre tryck vill jag minnas. Jag pumpar upp mina racerdäck till 7- 8bar.
Bilventilen är väl mer anpassad för 2-3bar.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
richardtenggren
Det är väl ett direkt skäl till mobbning och utfrysning inom cykelvärlden att åka med Schrader… ;)
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
OverAndOut och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl ett direkt skäl till mobbning och utfrysning inom cykelvärlden att åka med Schrader… ;)
Ja. Vissa knasbollar kör tom med hatten påskruvad..
 
  • Ledsen
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
A
Frustrator Frustrator skrev:
Ja. Vissa knasbollar kör tom med hatten påskruvad..
Amatörer...:D
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl ett direkt skäl till mobbning och utfrysning att inom cykelvärlden åka med Schrader… ;)
Även sockfärgen och att inte ha skalmarna innanför hjälmremmarna. Jag har fått reprimander av sådana som även bruka cykla när vi varit ute på rullskidor. Men i den sporten är vi lite mer avslappnade.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ja. Vissa knasbollar kör tom med hatten påskruvad..
Spöstraff på det.
 
En annan aspekt är hållfastigheten. speciellt på smala racingfälgar är det fördel med en så smal ventil som möjligt.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Rickard.
Hep Hep skrev:
Jag tänkte mer på nya cyklar som säljs och där är presta totalt dominerande, utom på lite billigare där ”bilventil” fortfarande säljs.
Tror det handlar mest om vilken sorts cykel du tittar på. På min nya skeppshult gubbcykel satt det "Dunlop" ventiler på och det var inget unikt.
 
Men vad använder Ni för verktyg för att raka benen ? Ni cyklar väl inte racer med lurviga ben :cool:
 
A andersda skrev:
Olika verktygstillverkare har olika ventiler beroende på hur sofistikerade dom är.

Festool = presta
DeWalt = Schrader
Biltema = dunloop
Det stämmer, både presta och festool är meningslösa
 
A
H hydrolift skrev:
att inte ha skalmarna innanför hjälmremmarna
Skalmarna ska vara utanför remmarna!!:)
 
  • Haha
hydrolift
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Vad är orsaken att det inte sitter vanliga bilventiler på alla cyklar? Det måste ju vara mest praktiskt, bara svänga in på en bensinmack under cykelrundan eller fylla i hemma utan att behöva krångla med cykelpump eller adapter på vanliga påfyllarn.
När jag ser bilden på racerventil/Presta ihop med bilventil, kan man möjligen tänka sig att det skulle ge lägre luftmotstånd även om däcket borde pressa ut luften så den inte ger motstånd där den snurrar runt inne i fälgen. :thinking:
Till Mountainbike och min pendlarcykel/elcykel tycker jag absolut bilventil är mest praktiskt av de skäl du nämner. Jag har dock haft problem att hitta slang med sådana ventiler. Senast var i Fredags. Clasohlson hade, men det var på deras punkteringssäkra jättetunga slang. XXL hade inte och inte heller Jula. Hittade till slut på Decathlon, och köpte då för säkerhets skull ett par extra.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.