Jag har precis flyttat till ett stort hus på 190 kvadratmeter plus 100 kvadratmeter källare!

Vi är 6 personer varav 4 snart tonårsbarn. Behovet av både varmvatten och bandbredd är således närapå oändligt!

Huset är anslutet med fiber (i källaren) och jag har dragit trådat nätverk till de båda gamersbarnen.

Dock behöver jag lösa trådlös access till alla andra i hela huset. Min gamla Asus router/Wi-Fi klarar inte täcka hela detta hus. Delvis på grund av att det är stort och delvis på grund av att alla väggar (även innerväggar) är stående timmer med gips. Ytterväggarna har mexitegel ytterst. Vill gärna få täckning även på altanen men helst i hela trädgården (1100 kvadrat).

Nog med bakgrund. Nu till frågan!

Vad ska man ha idag för att lösa Wi-Fi frågan? Jag kan troligen tråda fram till 3 ställen men ska man ha ett Mesh nätverk eller 3 olika accesspunkter? Vad är egentligen skillnaden? Vad funkar bäst?
Jag har även en äldre Ubiquitu accesspunkt men den är gammal. Gillar dock utseendet.
 
V vectrex skrev:
Jag har precis flyttat till ett stort hus på 190 kvadratmeter plus 100 kvadratmeter källare!

Vi är 6 personer varav 4 snart tonårsbarn. Behovet av både varmvatten och bandbredd är således närapå oändligt!

Huset är anslutet med fiber (i källaren) och jag har dragit trådat nätverk till de båda gamersbarnen.

Dock behöver jag lösa trådlös access till alla andra i hela huset. Min gamla Asus router/Wi-Fi klarar inte täcka hela detta hus. Delvis på grund av att det är stort och delvis på grund av att alla väggar (även innerväggar) är stående timmer med gips. Ytterväggarna har mexitegel ytterst. Vill gärna få täckning även på altanen men helst i hela trädgården (1100 kvadrat).

Nog med bakgrund. Nu till frågan!

Vad ska man ha idag för att lösa Wi-Fi frågan? Jag kan troligen tråda fram till 3 ställen men ska man ha ett Mesh nätverk eller 3 olika accesspunkter? Vad är egentligen skillnaden? Vad funkar bäst?
Jag har även en äldre Ubiquitu accesspunkt men den är gammal. Gillar dock utseendet.
Mesh!

Efter många försök att få täckning med olika Asus routrar köpte jag Google Mesh. Enkelt att installera och fungerar perfekt.

Dag
 
  • Gilla
Paulina123 och 2 till
  • Laddar…
Vi kör också mesh men tycker att hastigheten ofta är för långsam och föredrar därför 4G fram wifi.

Men jag tror inte vi har en optimal installation. Grejer har flyttats runt av flera personer i hushållet och till slut vem man inte var grejerna är eller hur det är kopplat.

När barnen var mindre upplevde jag att jag hade bättre koll. Nu är de 17 och 21 varav den äldsta bara är hemma ibland.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Att det går långsamt för er beror kanske mer på gamla eller felinstallerade prylar än just mesh-tekniken?
Gör man rätt med moderna prylar ska det inte vara några problem att få iallafall några hundra Mbit/s överallt.
 
  • Gilla
Bob Vance
  • Laddar…
Vi kör mesh med TP-Link’s Deco X60 (3-pack) och det fungerar bra, både täckning och hastighet. (2 av 3 enheter kopplade med sladd mot fiber, 1 fristående) Stort hus, två hemmajobbare med mycket videomöten och två barnkanalen-barn, som gärna kollar på samma program på var sin iPad bredvid varandra i soffan.
 
Jag har en Ubiquiti Unifi UAP-AC-Pro (tror jag den heter) som täcker hela huset på 2 x 125 kvm samt större delen av tomten på 450 kvm. Nedre plan är källare med lättbetongväggar. AP Sitter i taket ovanför trappschaktet. Funkar bra för familjen med två tonåringar där en spelar spel med kompisarna 24/7 och den andra sträcktittar i en oändlig loop på Vänner och Greys anatomy
 
  • Gilla
Orvar777 och 2 till
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Jag har en Ubiquiti Unifi UAP-AC-Pro (tror jag den heter) som täcker hela huset på 2 x 125 kvm samt större delen av tomten på 450 kvm. Nedre plan är källare med lättbetongväggar. AP Sitter i taket ovanför trappschaktet. Funkar bra för familjen med två tonåringar där en spelar spel med kompisarna 24/7 och den andra sträcktittar i en oändlig loop på Vänner och Greys anatomy
OT - trodde jag läste ett 15 år gammalt inlägg.
Tonåring NU sträcktittar på Vänner och Greys Anatomy. :oops:
 
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det är enkelt att göra rätt från början.

Börja med att göra en sk. prediktiv analys, dvs en teoretisk beräkning om hur många accesspunkter och var de placeras mest optimalt.

Skapa upp ett konto på ubiquitis designcentrum och laborera lite; design.iu.com Där ritar man upp huset och anger väggmaterialen etc.

När du fått till bra placeringar så använder du en tillfällig accesspunkt som du flyttar runt för att kontrollera och eventuellt justera det verkliga utfallet. I sin enklaste form gör man detta med bredbandkollen men hellre med tex en programvara som netspotapp.com
 
  • Gilla
Berthramb och 4 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
OT - trodde jag läste ett 15 år gammalt inlägg.
Tonåring NU sträcktittar på Vänner och Greys Anatomy. :oops:
Tyvärr! Nutid. Finns väl värre serier att titta på iofs
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
MrJay
I och med att du redan har en Asus router kan du likväl skaffa en eller två till (de behöver inte vara likadana) och köra deras Mesh-lösning rakt av, funkar hur bra som helst.
 
Vi har nyss fått fiber installerat och nu har vi nyligen kopplat upp TP-Link’s Deco X60 (3-pack) och det fungerar bra. Har dock inte testat det på ngt sätt, och pga Corona så har vi ännu inte haft ett gäng gäster som alla har både tfn och dator uppkopplade, så om det fungerar så bra som tänkt återstår att se.
Vindlande gammal skånegård om ca 180 m2 i vinklar med tjocka trä/sten-väggar, en mindre ovanvåning, samt plåttak. 2 vuxna, inga gamers. Häromdagen kunde konstateras att från huvudpucken nådde signalen åtminstone 15m ut på gårdsplan, (ej fri sikt, genom trä/sten-yttervägg och snett genom stallet med tjocka tegelväggar, alt från sekundärrouter på ovanvån genom plåttaket...).

Kör man otrådat till puckarna så sjunker kapaciteten till 50% på de yttre, men kan man ansluta dem till trådat backhaul så har man 100%. Vi kör otrådat, och jag hoppas det räcker. Skulle det vid ngt tillfälle vara otillräckligt så går det ju att dra en lös TP-kabel till puckarna temporärt.

Detta system har den senaste wifi-std AX/Gen 6. Det ska ge klart förbättrad kapacitet jmfrt med tidigare std/gen. För att det ska märkas krävs dock också den senaste wifi-std/gen på samtliga anslutna enheter.
 
Och tillräcklig fart på bredbandet. ;)
 
useless useless skrev:
Att det går långsamt för er beror kanske mer på gamla eller felinstallerade prylar än just mesh-tekniken?
Gör man rätt med moderna prylar ska det inte vara några problem att få iallafall några hundra Mbit/s överallt.
Vi har 4 st TP-link Deco M9 Mesh som jag installerade i september för snart 2 år sedan.

Vi har 1000 in i huset men får bara ut 10-300 via wifi beroende på var i huset vi befinner oss. Detta gör att man ibland slår av wifi till fördel för 4G när det funkar bättre.

Täckningen blir så klart bättre när man inte gömmer ”puckarna” i skåp bakom stängda dörrar, något jag nu upptäckte vi hade gjort på 2 ställen. Men allra bäst blir nog resultatet om man placerar dem på ”rätt” ställe, vilket inte alltid är så lätt eftersom man kanske inte har ett eluttag i närheten eller för att man tycker de inte ser snyggt ut.

Jag klarar t ex inte av när det lyser en liten lampa när jag ska sova. Får ingen ro då.
 
Själv har jag blandad teknik vilket gjort att jag har 2 olika nät och telefoner mm själva får hoppa mellan vilket som är bäst. Det funkar rätt kast faktiskt händer ofta att jag surnar o stänger av Wi-Fi på telefonen då den tappat nätet men inte fattar att det kanske är dags att byta.
 
Alla som pratar om Mesh som teknik måste även förstå sig på att om man nyttjar tekniken i hur dessa de facto kopplar upp sig trådlöst gentemot varandra för att bidra till "Mesh" tekniken så får du enbart ut den hastighet den klarar av att plocka in signalen från den enhet som den kommunicerar med.

I dagsläget finns det flera alternativ till att även kunna ställa ut flertalet Mesh enheter men att kommunikationen mellan dessa sker med kabel dvs. "Ethernet Backhaul" - Nästan att likställa med att ställa ut vanliga accesspunkter enligt konstens regler.

Om TS bidrar med vilka rum denne har kabelmöjligheter till samt en eventuell planlösning kan vi bidra med förslag för perfektion.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.