Hej!

Vi bor i en hyresrätt med utanpåliggande takkontakter och har fått span på en lampa som tyvärr skulle kräva att vi borrar fast den i taket enligt medföljande upphängningsanordning. Lampan är varesig tung eller komplicerad i övrigt, men dels för att vi som sagt bor i hyresrätt och därtill också har betongtak vill vi undvika att borra i taket, och undrar därför om det finns någon klurig lösning på hur man kan hänga upp den utan att borra? På Bauhaus såg de helt frågande ut när vi beskrev vårt problem, men det känns som att det sannolikt inte är första gången någon stött på det här dilemmat.

Finns det någon lösning eller ska vi bara släppa idén om lampan?
 
Bild på taket där ni vill hänga lampan?
Exakt vilken lampa är det ni vill ha?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bild på taket där ni vill hänga lampan?
Exakt vilken lampa är det ni vill ha?
Såhär ser tak och lampa ut!
 
  • Tak med vitmålad yta och en central taklampa utan skärm eller lampa monterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takmonterad lampa med geometriskt svart metallgaller och synlig glödlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är ett gammalt takuttag kan ni göra så här:
Borra ett hål i botten på det som ska fästas i taken och använd den befintliga kroken att dra fast bottendelen med. Kroken går att skruva loss. Det finns vanliga skruv som går att använda istället men de kan vara svåra att få tag på. (Hör av dig om du behöver, jag kan skicka en i så fall.) Om lamputtaget är i vägen kan du ta bort det.

Är det ett nyare takuttag sitter det två plastpluppar i ytterkanterna som går att pilla bort. Under plupparna sitter det skruv som håller fast takuttaget. De brukar kunna användas för att skruva fast bottendelen på armaturen om du tar bort takuttaget.
 
E
Nu syns inte fästanordningen för lampan men jag tror Muslia är inne på rätt spår att du ska första den i skruvhålen där uttaget idag är fäst.

Den betongen i taket är stenhård och välarmerad, men lägg upp mer detaljerade bilder på lampan så ser vi.
 
Tänk bara på att det inte är M-gänga på takkroken utan WW-gänga 1/4" (Whitworth).
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
Tack så jättemycket för alla idéer såhär långt!

Det är synd att jag inte har eller kan hitta någon bild på fästanordningen, men om jag ska försöka förklara så är det som en metallplatta med tre hål i som fäst i taket. Hela lampan inkl. takfästet är dessutom i ett stycke, så det finns inga lösa delar på den.
 
Länk till själva lampan kan underlätta, som jag uppfattar det så ser det ut likt som denna,
Modifierad taklampsupphängning med avsågad krok och spår för skruv på en soffbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Farsan tog och sågade bort själva kroken (strax över ”ringen/halsen”) å sedan sågade ett spår i den lilla tapp som blev kvar, på så sätt blev det en skruv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.