M M.sandström skrev:
Vindelälven blev väll skyddad om jag inte minns fel, för finns nog ekonomi med vattenkraft
Jepp, det var på 70talet den blev skyddad. Hela dess lopp inkl avrinningsområde

Men ett stort problem med vattenkraft är att de vattendomar som finns mer eller mindre sätter stopp för renovering och bättre utrustning, speciellt i mindre vattendrag. Läste förra året (har tyvärr inte kvar artikeln) att man skulle idag kunna få ut ca 1/3 mer vattenkraft om man fick bygga om gamla vattenkraftverk i mindre vattendrag till moderna anläggningar. MEN vattendomarna som styr det sätter stopp...
Kan missas som en kratta dock.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Undrar om mälardalens eller västragötalands befolkning vill flytta så vi kan dämma Mälaren eller Vänern 5 m? Kraften bör ju produceras i de elområden där den saknas då överföringskapaciteten är begränsad.
 
M MrDizzy skrev:
Jepp, det var på 70talet den blev skyddad. Hela dess lopp inkl avrinningsområde

Men ett stort problem med vattenkraft är att de vattendomar som finns mer eller mindre sätter stopp för renovering och bättre utrustning, speciellt i mindre vattendrag. Läste förra året (har tyvärr inte kvar artikeln) att man skulle idag kunna få ut ca 1/3 mer vattenkraft om man fick bygga om gamla vattenkraftverk i mindre vattendrag till moderna anläggningar. MEN vattendomarna som styr det sätter stopp...
Kan missas som en kratta dock.
Ett ännu större problem är ju att länsstyrelserna driver på skrotning av befintlig småskalig vattenkraft
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Undrar om mälardalens eller västragötalands befolkning vill flytta så vi kan dämma Mälaren eller Vänern 5 m? Kraften bör ju produceras i de elområden där den saknas då överföringskapaciteten är begränsad.
Naturligtvis inte, men även om det funnits på kartan är det bara dumt att höja Mälaren 5m. Det finns ju ingen fallhöjd att ta av.
 
Angående detta med vad vi idag talar om som ”slutförvar” av använt kärnbränsle i 100000 år så utgår jag från att dessa förvaringsplatser designas så att man kan plocka upp och använda detta som bränsle i relativ närtid när breeder-teknologin mognat och blivit kommersiellt gångbar. Det avfall som producerats hittills lär räcka för många generationer framöver, med den adderade bonusen att restprodukterna har en enormt mycket kortare förvaringstid.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det beror på vem du frågar. Initialt kallades förvaret långtidsförvar och återtag var en del av designen. Men det blev politiskt inkorrekt så nu kallas det slutförvar och återtag får inte nämnas. När det kom ut att de testat återtag ur förvaret blev det livat. De hävdade att det var enbart för att se att man kunde korrigera in kapsel om den skulle råka hamna snett i förvaret.

Så ja, återtag är möjligt. Men det är inget man pratar högt om

Det finns de som lobbar för att i stället använda djupa borrhål. Då blir återtag väldigt mycket svårare.
 
F fiskbuggaren skrev:
Naturligtvis inte, men även om det funnits på kartan är det bara dumt att höja Mälaren 5m. Det finns ju ingen fallhöjd att ta av.
Då omformulera jag, är det rimligt att någon annan ska behöva ha storskalig vattenkraft eller vindkraft in på knuten för att storstädernas befolkning ska kunna ha el?

Exemplet med Mälaren är mest för att visa att det måste dämmas enorma arealer för att ens kunna skapa 5 m fallhöjd. Det måste till vattendommar som är osannolika och befolkningen måste tvångsflyttas.

Kärnkraft går ju att producera dygnet runt hela året i de elområden där det saknas el, det är den politiska viljan och modet att genomdriva en ny kärnkraftsutbyggnad innan södra Sverige slocknar som saknas. Flata politiker och fullt med aktivister på myndigheter och kommuner som i onödan försvårar vår energiförsörjning på tveksamma politiska grunder.

Att hålla på med solceller är kanske är lönsamt för den enskilde men gör ingen större nytta när det blir 20°kallt dygnet om i februari.
 
NiclassSs NiclassSs skrev:
Orkar inte skriva ett nytt inlägg så jag kopierar in ett inlägg jag skrev för ett tag sedan på ett annat forum.

Tycker många glömmer bort att kalkylera in en riskpremie när de funderar på att investera i solceller.
Det är så många variabler som är osäkra kring framtiden.
- Vad är det förväntade spotpriset? (Spotmedelpriset för en kWH i SE3 idag är 45,85 öre, i lördags var medelpriset 5,91 öre. Väldigt svårt att ta fram ett pris att basera sin kalkyl på)
- Hur länge kommer elhandlare erbjuda att köpa in er solcellsproducerade el till mer än de kan köpa elen för på börsen?
- Vilka skatteregler gäller? (Kommer staten kräva in energiskatt även på egenproducerad energi? Det vet vi inte, dom har ändrat förutsättningar tidigare)
- Hur mycket solceller kommer installeras i Sverige? (och därmed producera energi samtidigt och som följd öka utbudet och sänka spotpriset)
- Hur lång är livslängden?

Privata solceller är verkligen inget finansiellt vettigt alternativ då avkastningen är extremt låg till riskerna. Isf är det bättre att investera pengarna på annat sätt och använda avkastningen att betala sin elräkning.

Men om man tycker solceller är intressant och ser det som ett intresse tycker jag man ska investera i solceller.
tompas11 tompas11 skrev:
Det jävligaste är ju att solceller subventioneras via skatten. Varför ska jag betala för grannens solceller? Vill någon ha solceller på taket eller i trädgården, jag har inget emot detta, men då får de faktiskt stå för detta helt själva. Detta ska inte subventioneras!
tompas11 tompas11 skrev:
Det jävligaste är ju att solceller subventioneras via skatten. Varför ska jag betala för grannens solceller? Vill någon ha solceller på taket eller i trädgården, jag har inget emot detta, men då får de faktiskt stå för detta helt själva. Detta ska inte subventioneras!
tompas11 tompas11 skrev:
Det jävligaste är ju att solceller subventioneras via skatten. Varför ska jag betala för grannens solceller? Vill någon ha solceller på taket eller i trädgården, jag har inget emot detta, men då får de faktiskt stå för detta helt själva. Detta ska inte subventioneras!
TACK!
 
D Daniel 109 skrev:
Vi som ska betala är inte lika nöjda.
Jag betalar gärna skatt...
 
F
O oldtimersmc skrev:
TACK!
Instämmer helt och samma sak med avdrag för t.ex. banklån. Varför ska vi andra skattebetalare subventionera detta?
 
  • Gilla
OTMC
  • Laddar…
F fribygg skrev:
är det rimligt att någon annan ska behöva ha storskalig vattenkraft eller vindkraft in på knuten för att storstädernas befolkning ska kunna ha el?
Ja, det är rimligare i alla fall. Bara Västmanlands och Södermanlands län har ungefär lika stor befolkning som Norrbotten och Västerbotten (250–300 tusen invånare per län), men på 5–10 % av ytan. Till det kommer Stockholm och delar av Uppland i mälardalsfallet.

Så ja, det är lämpligt med stora kraftdammar i norrlandslänen på den grunden. Än mer så när man betänker att huvuddelen av befolkningen där bor vid kusten, inte i inlandet.

Naturligtvis måste markägare ersättas, men det är rimligt att göra vid en större kraftverksdamm i norr, mindre så i exempelvis Mälardalen.

Å andra sidan finns det goda skäl att producera energi relativt nära där den ska konsumeras, så det vore bättre om det fortsatte finnas tung industri i norr och befolkningscentrumen i söder huvudsakligen elektrifierades på annat sätt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Allt för ofta är det lite för bra glädjekalkyler när dessa säljare gärna vill installera sina egna system. Många kan intyga det.

Dessutom är dom ju just det... SÄLJARE med allt för ofta provision.

Grundfrågorna förblir det samma oavsett "alternativa lösningar" för elproduktion:
  • När behöver vi kraft för att försörja Sverige: VINTERN
  • När blåser det som minst: VINTERN
  • När lyser solen som minst: VINTERN
  • När behövs kärnkraften som bäst: VINTERN
Just saying... :cool:

Och jo, jag har 100% kärnkraft hos Vattenfall. Det var svårt att hitta rutan för det, men jag klickade i den med glödje...

Dessutom verkar den svenska befolkningen vakan i denna frågan då jag (Om jag inte minns fel) såg en artikel där stödet för kärnkraft växt kraftigt på sistonde. Över 50% nu om den ensamma hjärncellen kan komma överens med sig själv.

Var är folkomröstningen nu?
[länk]
Krilleman Krilleman skrev:
Allt för ofta är det lite för bra glädjekalkyler när dessa säljare gärna vill installera sina egna system. Många kan intyga det.

Dessutom är dom ju just det... SÄLJARE med allt för ofta provision.

Grundfrågorna förblir det samma oavsett "alternativa lösningar" för elproduktion:
  • När behöver vi kraft för att försörja Sverige: VINTERN
  • När blåser det som minst: VINTERN
  • När lyser solen som minst: VINTERN
  • När behövs kärnkraften som bäst: VINTERN
Just saying... :cool:

Och jo, jag har 100% kärnkraft hos Vattenfall. Det var svårt att hitta rutan för det, men jag klickade i den med glödje...

Dessutom verkar den svenska befolkningen vakan i denna frågan då jag (Om jag inte minns fel) såg en artikel där stödet för kärnkraft växt kraftigt på sistonde. Över 50% nu om den ensamma hjärncellen kan komma överens med sig själv.

Var är folkomröstningen nu?
[länk]
Det blåser mer på vintern än på sommaren. Har andelar i vindkraft och den levererar dubelt så mycket i januari än i juli.
 
  • Gilla
OTMC
  • Laddar…
Inte den morron det är tvåsiffrigt minus ända ner i skåne.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Inte den morron det är tvåsiffrigt minus ända ner i skåne.
Temperaturen har lite att göra med hur mycket det blåser! Jag kan bara referera till våra vindkraftverk som står i norra Sverige. Det produceras dubbelt så mycket elkraft på vintern som på sommaren! Googla så får du se att det gäller!
 
  • Gilla
Golden Expat
  • Laddar…
G Geromino skrev:
Temperaturen har lite att göra med hur mycket det blåser! Jag kan bara referera till våra vindkraftverk som står i norra Sverige. Det produceras dubbelt så mycket elkraft på vintern som på sommaren! Googla så får du se att det gäller!
Det intressanta är hur mycket de producerar under årets kallaste dagar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.