Hej på er,

Vi skall byta ut köket och tänkte beställa Ikeakök. som ni ser på bild så kan vi inte byta ut fläktaggregatet så vi får utgå från den. Det skåp som hänger där nu är 70 höga men Ikea har ändrat sina mått nu så de har 60 eller 80.
60 känns väldigt litet plus att det blir 40cm täcklist uppe vid rören så det kommer se konstigt ut. Själva rören tar nästa 30cm yta. Man kan trycka upp rören 3-4cm. Så frågan är om man kan hänga 80 skåp där då. Själva mellanrummet från köksbänk till väggskåp blir ju så fall 46-47cm. kommer det se konstigt ut. Har ni några andra tips som jag kanske har missat?
 
  • Kök under renovering med borttagna skåpsdörrar och synliga rör ovan arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksvägg med öppna vitvaruskåp drabbade av storleksändring, över svart köksbänk med synliga rör ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak jag vet att folk har gjort är att ta de längsta 100 cm-skåpen, såga ut för rören högst upp och sedan täcka över inne i skåpen så att säga. Då kan du utnyttja hela utrymmet upp till taket i skåpet längst till vänster till exempel.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
En sak jag vet att folk har gjort är att ta de längsta 100 cm-skåpen, såga ut för rören högst upp och sedan täcka över inne i skåpen så att säga. Då kan du utnyttja hela utrymmet upp till taket i skåpet längst till vänster till exempel.
Det har vi också funderat på men hur blir det med luckorna. Dom gängerna som är på luckorna är förborrade och har för mig att dom sitter ganska högt upp vilket hamnar vid rören
 
BirgitS
Då beror det ju på hur långt ut från väggen som rören är i förhållande till djupet på överskåpen. Ikeas är ju djupare än standard.

Men ingen kommer ju se att avståndet mellan bänkskivan och väggskåpen är lite mindre än vanligt. Dock kommer den som är lång då att ha svårare att se det som står längst in på bänkskivan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då beror det ju på hur långt ut från väggen som rören är i förhållande till djupet på överskåpen. Ikeas är ju djupare än standard.

Men ingen kommer ju se att avståndet mellan bänkskivan och väggskåpen är lite mindre än vanligt. Dock kommer den som är lång då att ha svårare att se det som står längst in på bänkskivan.
Jag ska kolla upp det imorgon när jag sticker till huset. Dock lutar det åt 80 skåpen så får man försöka klura ut bästa lösningen.
Ska till Ikea också för att kolla upp var gängerna sitter på luckorna
 
  • Gilla
pppp123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.