Hej, har följande ritning på vårt hus, där B betecknar den balk (limträ 100cm) vi har under takåsen, går från yttervägg till yttervägg.
Under B finns inget inritat, men vi har en vägg där under större delen av denna balk, reglar 45x45 klädd med spånskivor.

Bakgrunden är att vi behöver ta upp en innerdörr i denna mittvägg, och behöver justera placeringen på två av dessa reglar. Vad behöver man göra för att försäkra sig om att det är ok?

Sektionsritning av ett hus med markerad balk B under takåsen som sträcker sig mellan ytterväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns inga planritningar? Det går tyvärr inte att dra några slutsatser från enbart denna sektion?
 
B bossespecial skrev:
Det finns inga planritningar? Det går tyvärr inte att dra några slutsatser från enbart denna sektion?
Här är väl planritningen för entréplanet tänker jag mig:

 
Öppna upp och kolla hur det ser ut, om denna balk finns där ni ska göra öppningen är det lugnt. Dock kan inte balken bära själv utan det borde finnas pelare någonstans i väggarna. Stöter ni på en sådan får man tänka till ett varv till.
 
B bossespecial skrev:
Öppna upp och kolla hur det ser ut, om denna balk finns där ni ska göra öppningen är det lugnt. Dock kan inte balken bära själv utan det borde finnas pelare någonstans i väggarna. Stöter ni på en sådan får man tänka till ett varv till.
japp, balken har stödpunkter på yttervägg och en förstärkt pelare. har öppnat upp och det är 45x45mm regel klädd med spånskivor, som jag knappast tror bär upp takstolarna :). Jag har en stark misstanke, då limträbalken är 14m lång och 100cm hög, viket ju leder mig till varför balken "B" i ritningen är ritad utan vägg under.

Man vill ju dock vara tvärsäker. Hustillverkaren säger själv att huset inte har några bärande innerväggar (byggår -69), men dom kan inte ta ansvar för vad byggherren gjort i slutändan. Vidare så finns tom ett extrarum och en dörr just där vi avser öppna inritat på ritningen (även om det aldrig varit där).

Hade vart grymt om det fanns någon konstruktionskunnig som känner igen notationen i ritningen? (y)
 
Att det inte är någon vägg under B beror på var sektionennär tagen, det borde vara någon sektionsbereckning på dina planer. Är det bara 45-reglar så är det bara att köra på.
 
Bild på en textutdrag om byggprojekt som beskriver att det inte finns några bärande innerväggar, limträbalk i taket är bärande.

bra att läsa allt ;) tack Bosse.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.