Hej
Överväger att ha en kaklad yta på bänkskiva i köket.
För närvarande ligger (sedan ett tag…) temporära skivor av plywood med vaxduk på, men någon gång ska det ju bli på riktigt.

Måste ju ha ett stumt underlag, det har jag koll på.

Men ni som har det (har setter par i forumet), hur håller det i längden med fogar etc?

Tacksam för input!
 
Porösa kakelfogar på en bänkskiva som suger åt sig vätska från makrillen och entrecoten? Har du tänkt igenom detta?

/Höghus
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Porösa kakelfogar på en bänkskiva som suger åt sig vätska från makrillen och entrecoten? Har du tänkt igenom detta?

/Höghus
Man lägger väl Entrecoten eller makrillen på en skärbräda?
Jag har haft kaklad bänkskiva i ca 15 år. Högblank granitkeramik lagda kant i kant med fogar av MS-polymer. Fungerar ypperligt, även att baka pizza på.
Underlaget är den gamla köksbänken i laminerad spånskiva.
 
Claes Sörmland
Japp, la det för 16 år sedan och det har fungerat över förväntan. Vanligt matt 15*15-kakel. Lades med så minimal fog som möjligt, platta mot platta s a s. Just det där med minimal fog är nog ett krav.

Men visst drar fogarna till sig skit. Så emellanåt skrubbar jag med svamp och skurmedel och någon gång per år så bleker jag fogarna med Klorin som appliceras med tops. Då blir det som nytt igen.

Men man ska inte överdriva, den mesta maten hanterar man ju inte på bänken utan på skärbräda eller dylikt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Japp, la det för 16 år sedan och det har fungerat över förväntan. Vanligt matt 15*15-kakel. Lades med så minimal fog som möjligt, platta mot platta s a s. Just det där med minimal fog är nog ett krav.

Men visst drar fogarna till sig skit. Så emellanåt skrubbar jag med svamp och skurmedel och någon gång per år så bleker jag fogarna med Klorin som appliceras med tops. Då blir det som nytt igen.

Men man ska inte överdriva, den mesta maten hanterar man ju inte på bänken utan på skärbräda eller dylikt.
Ok, att ta hand om bakterierna några gånger om året är inte min grej.
Men åt var och en efter tycke och smak, kakel funkar för dig, inte för mig.
När jag har rosagrillat en file brukar det rinna ut mängder med köttsaft på diskbänken vid trancheringen. Finns inte en chans att hålla det från diskbänken.

/Höghus
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Claes Sörmland
Höghus Höghus skrev:
Ok, att ta hand om bakterierna några gånger om året är inte min grej.
Men åt var och en efter tycke och smak, kakel funkar för dig, inte för mig.
När jag har rosagrillat en file brukar det rinna ut mängder med köttsaft på diskbänken vid trancheringen. Finns inte en chans att hålla det från diskbänken.

/Höghus
Klorinblekningen handlar inte om bakterier utan om estetik. Kritvita fogar är snyggare än nedsmutsade.

Generellt så kan du räkna med att alla ytor som inte har steriliserats är täckta av bakterier. Det är så världen ser ut och ingen fara med det. Högst halt av bakterier hittar du troligen i kökets disktrasa. Den där som du använder för att torka upp efter ditt trancheringsgrisande.
 
@
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klorinblekningen handlar inte om bakterier utan om estetik. Kritvita fogar är snyggare än nedsmutsade.

Generellt så kan du räkna med att alla ytor som inte har steriliserats är täckta av bakterier. Det är så världen ser ut och ingen fara med det. Högst halt av bakterier hittar du troligen i kökets disktrasa. Den där som du använder för att torka upp efter ditt trancheringsgrisande.
Eller i fogarna ;)
 
Claes Sörmland
@ @ndreas skrev:
Eller i fogarna ;)
Och som sagt inget att vara rädd för. Bakterieskräck hör barndomen till.
 
janwide
Kakelfogar på köksskiva går bort för mej. Hygien i köket är viktig. Ju slätare ytor desto lättare att hålla rent. Det handlar inte om bakterieskräck. Det funkar såklart även med fogar i köket om man är noggrann, men det blir bökigare anser jag. Trancheringskletet torkar man självklart med hushållspapper.
 
Lägg en gipsskiva under.
 
Det beror väl även på varför man väljer denna lite annorlunda lösning också.
Om man bygger sitt drömkök där en kaklad bänk ingår, och man känner att det funkar, ok.
Men om man "pimpar" ett hus för att det ska säljas tror jag att detta sänker värdet för de flesta spekulanter.

/Höghus
 
Kolla Amerikanska filmer, alla har kaklade köksbänkar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.