F
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du det? Jag hittar ”Berget och det stora djupet bidrar till att hålla det använda bränslet avskilt från människa och miljö i minst 100 000 år.”

En tid som är tilltagen med marginal.
Orkar inte tjafsa längre med förnekare av riskerna pga kärnavfall, som inte bryr sig om annat än egna plånboken. Tage Danielssons mästerverk är lysande prov på hur förnekare resonerar. Men det är känsligt verkar det...
 
  • Gilla
Joakim Fors
  • Laddar…
Nej, det är humor. Inte ett bra exempel.

Du hittar ju bara på argument, det finns inte någon substans i dem.
 
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
G
F frasen_36 skrev:
Trams, varför tror du att de försöker bygga sk slutförvar för utbränt kärnbränsle??
Vad är "trams"? Att det räcker med 1m vatten? Att ca 90% av radioaktiviteten är borta efter ett år? Att av kvarvarande 10% försvinner 90% i clab. Att det kan definieras som ett gift efter viss tid? Att det finns andra "gifter" som är typ lika illa? Vinterviken, varför sanerar inte Nobelstiftelsen den eller är det ett "slutförvar"?
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Läs på bättre innan du yttrar dig.
Kortlivat lågaktivt avfall skall enligt SFR lagras på "säkert sätt" i 10 000 år.
Högaktivt kärnbränsle skall lagras "säkert i berget" nära Forsmark i 100 000-tals år.
Kortlivat lågaktivt avfall läggs i vanliga sjöcontainer som har lite extra rostskyddsfärg. Sen kommer de köras ner i berget till BLA. Aktiviteten består i huvudsak av Co60 som har en halveringstid av 5,3 år. Så efter 100 år skulle man i teorin kunna ta upp container som innehåller metall från BLA och skicka det till återvinnig. Tyvärr är BLA ett slutförvar och man gör inget aktivt för att sortera ut container som innehåller metall från exemelvis Asbest som kommer fortsätta vara farligt långt efter att metallen är ren.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är humor. Inte ett bra exempel.

Du hittar ju bara på argument, det finns inte någon substans i dem.
Och jag vet att jag lovade inga mer postningar men jag är bara för nyfiken på hur du ser på ekonomin runt kärnkraft.
Vattenfall stängde 2 reaktorer i förtid, det är inget politiskt beslut, de kostade bara mer i drift än vad man tjänade på elförsörjningen.
Det enda som håller elpriset nere är en överproduktion av el. Så om Svensson vill hjälpa till att installera solpaneler eller företag vill bygga vindsnurror så hjälper det till att pressa ned elpriset men de hjälper också till att göra kärnkraft mindre attraktivt att bygga.
England gick tex in och garanter ett elpris till ägarna av deras sista bygga av kärnkraftverk av i runda slängar 1kr kwh i 35år ... Undrar varför den delen krävdes.
 
F frasen_36 skrev:
Som jag redan skrivit om du orkat läsa: bygg ut vattenkraften, vind och solel./QUOTE]
Har du några idéer om var och hur vattenkraften ska byggas ut?
Solceller förstår jag, ev vind oxå men att hitta något ställe där vattenkraften går att bygga ut är svårare.
 
F
F frasen_36 skrev:
Ingen ide att du "tror något" - självklart fanns säkerhetstänkande. Det var ju en sådan övning som gick åt h..e i Tjernobyl.
Om utsläpp och ökade cancerfall nära Harrisburg råder fortfarande delade meningar.
Ingen av dessa var "sannorlika".
Det går att förneka allt och stoppa huvudet i sanden - men det kan ske ändå..
Så gör man visst i totalitärstater..
man skulle också kunna hålla käften, åtminstone tills man läst på om skillnader och förutsättningar och inte basera sin kassa nivå på en komisk monolog.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G
M M.sandström skrev:
Och jag vet att jag lovade inga mer postningar men jag är bara för nyfiken på hur du ser på ekonomin runt kärnkraft.
Vattenfall stängde 2 reaktorer i förtid, det är inget politiskt beslut, de kostade bara mer i drift än vad man tjänade på elförsörjningen.
Det enda som håller elpriset nere är en överproduktion av el. Så om Svensson vill hjälpa till att installera solpaneler eller företag vill bygga vindsnurror så hjälper det till att pressa ned elpriset men de hjälper också till att göra kärnkraft mindre attraktivt att bygga.
England gick tex in och garanter ett elpris till ägarna av deras sista bygga av kärnkraftverk av i runda slängar 1kr kwh i 35år ... Undrar varför den delen krävdes.
Stänga Ringhals ingen politik, eller hur...
Allt är politik. Visst finns det ett avfallsproblem men att stänga Ringhals gör mej rätt irriterad, om något va det "trams"!
Nordsteam2 också irriterande.
https://bulletin.nu/sista-natten-pa-ringhals-i-turbinoperatoren-jalle-berattar
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Krilleman
Roligt med att du fortfarande är med i diskussionen @frasen_36, men varför svarar du inte på mina inlägg?

Du hänvisar fortfarande till vattenkraften, tokigt va?!
 
Jag hoppas verkligen att någon kan påvisa vattenkraft som går att bygga ut, visst har jag läst Mikael Niemis 'Fallvatten' men vattenkraftens problem är oftast lokala och om någon kan tala om var det finns flöde och tillräcklig fallhöjd vore det intressant, Vattenfall och liknande elbolag hittar ju ingen mer vattenkraft som är lönsam och möjlig att bygga ut.
Solceller är ju fullt möjliga att bygga men inte lönsamma och levererar bara när det är ljust.

Jag har inte hört många som vill ha vindkraftverk nära sig men det finns något enstaka exempel i Östergötland som jag känner till.
 
Vindelälven blev väll skyddad om jag inte minns fel, för finns nog ekonomi med vattenkraft
 
Krilleman
Ja hur man ska bygga ut vattenkraften och lagra den energin tills det att man behöver den som bäst, är det nog ingen som vet.
 
E
Krilleman Krilleman skrev:
Ja hur man ska bygga ut vattenkraften och lagra den energin tills det att man behöver den som bäst är det nog ingen som vet.
Knappast aktuellt med någon utbyggnad tills vi fått ordning på det vi har.

Och det kommer kosta många sköna miljarder och ta år, decennier. Tyvärr.
 
Tror att det är många som vet hur man bygger och lagrar vattenkraft, det är ju gjorts storskaligt i ca 100år.

Men ingen kan peka på vilket vatten som ska byggas ut.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Krilleman
E El-Löken66 skrev:
Knappast aktuellt med någon utbyggnad tills vi fått ordning på det vi har.

Och det kommer kosta många sköna miljarder och ta år, decennier. Tyvärr
Jag är inte för vattenkraft på något sätt, men @frasen_36 som ser det som framtidens kraftförsörjning vill inte kommentera mina inlägg tråkigt nog.

Det vore väldigt intressant att läsa hans lösningar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.