Jag vill räta upp innertaket som hänger mot utsidan eftersom betonggrunden hade satt sig för minst 60 år sedan. Grunden är nu stabiliserad och sjunker inte längre.
Inför inre renovering vill jag ha raka taklinjer och tänkte lyfta med hjälp av en bjälke på stolpar samt lyftblock. Jag vet bara inte vilken lastkapacitet på lytblocket jag behöver? För jag har ingen aning vad vinden och taket väger.

Det är tälttak och det är c:a 1 m-s vägg under taket.


https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ing/domkrafter/hydraulisk-domkraft-2000017058
 
Lite svårt att veta hur du menar, skriver lyftblock och länkar till en domkraft.

Det är flera saker som påverkar, dels vikten, dels hur stelt huset är, och hur stor del av huset som ska lyftas.

man brukar klara sig med en 5 ton domkraft.

Den typen du länkar till är svår för det blir vingligt och den har Kort slaglängd.
En av denna typen underlättar jobbet, finns att hyra om man inte vill köpa, tror även att Jula säljer.
silverstone-stal-donkraft-10000-kg.jpg
 
För att kunna bedöma detta behövs ritningar, planer och sektion. En vägg i en plankstomme bör betraktas som en skiva som man lyfter med en jämn kraft längs hela vägen. Det är ingen enkel operation. Man bör ha goda kunskaper om husets konstruktion. Jag antar att du med tälttak menar ett valmat sadeltak?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
För att kunna bedöma detta behövs ritningar, planer och sektion. En vägg i en plankstomme bör betraktas som en skiva som man lyfter med en jämn kraft längs hela vägen. Det är ingen enkel operation. Man bör ha goda kunskaper om husets konstruktion. Jag antar att du med tälttak menar ett valmat sadeltak?
Sadeltak var det visst. Vad är valmat? Jag har inte någon vra kunskap om konstruktionen, men jag ser och kan mäta att taket på nedre våningen och golvet på den övre lutar.
Jag har två möjligheter: att bygga bort lutningen genom att lägga in ett "låtsastak" i rummen och regla så att det nya täcker det gamla. Eller att försöka lyfta den delen som hänger.
Ska försöka rita. Tyvärr finns inga ritningar på huset. Den är dryga 100 år och varken ritningar elker bygglov krävdes när och där det byggdes.
 
larsbj larsbj skrev:
Lite svårt att veta hur du menar, skriver lyftblock och länkar till en domkraft.

Det är flera saker som påverkar, dels vikten, dels hur stelt huset är, och hur stor del av huset som ska lyftas.

man brukar klara sig med en 5 ton domkraft.

Den typen du länkar till är svår för det blir vingligt och den har Kort slaglängd.
En av denna typen underlättar jobbet, finns att hyra om man inte vill köpa, tror även att Jula säljer.
[bild]
Vad heter saken på bilden? Ja, lyftblock är det då inte tal om, jag ä bara dålig på nomenklaturen. Jag menade domkraft.
Tack för svar. Jag återkommer med skiss.
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
J Julla skrev:
Vad heter saken på bilden? Ja, lyftblock är det då inte tal om, jag ä bara dålig på nomenklaturen. Jag menade domkraft.
Tack för svar. Jag återkommer med skiss.
Rätt namn är nog kuggstångsdon, men vanligast vevdomkraft eller barackdomkraft
 
Ett valmat tak lutar mot gavlarna också. Det är absolut mycket bättre att korrigera snedheten rent estetiskt med ett extra undertak än att ge sig på att lyfta stommen.
 
  • Gilla
Julla
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ett valmat tak lutar mot gavlarna också. Det är absolut mycket bättre att korrigera snedheten rent estetiskt med ett extra undertak än att ge sig på att lyfta stommen.
Nu har vi kanske lite bristfällig info.
Men om yttertaket också lutar och det beror på tex en murken syll, eller sättningar i grunden. Så är det väl ändå det rätta att gå på det verkliga problemet.
 
Orsaken till sättningarna måste naturligtvis alltid åtgärdas oberoende av orsaken. Det kan kräva grundförstärkning, syllbyten eller liknande. Takstolarna kan också behöva lyftas genom att man bygger på hammarbanden. Däremot tror jag att man ska låta plankväggarna vara som de är. Jag har sett hanteringen av några plankhus med grava sättningar på nära håll så jag är ganska övertygad om det lämpliga i den strategin. Det är en helt annan sak med ett liggtimrat hus. Men som sagt det blir mycket spekulation utan bättre dokumentation. In- och utvändiga foton kan säga mycket också.
 
J justusandersson skrev:
Ett valmat tak lutar mot gavlarna också. Det är absolut mycket bättre att korrigera snedheten rent estetiskt med ett extra undertak än att ge sig på att lyfta stommen.
Tack för det!
Huset har varit snett sedan länge, sedan början av 60-talet minst. Det står säkert ett halvt sekel till som det är. Beslut har fattats: inget lyft, men inre estetiska åtgärder.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Orsaken till sättningarna måste naturligtvis alltid åtgärdas oberoende av orsaken. Det kan kräva grundförstärkning, syllbyten eller liknande. Takstolarna kan också behöva lyftas genom att man bygger på hammarbanden. Däremot tror jag att man ska låta plankväggarna vara som de är. Jag har sett hanteringen av några plankhus med grava sättningar på nära håll så jag är ganska övertygad om det lämpliga i den strategin. Det är en helt annan sak med ett liggtimrat hus. Men som sagt det blir mycket spekulation utan bättre dokumentation. In- och utvändiga foton kan säga mycket också.
Jag har tyvärr ingen dokumentation, men: grunden är förstärkt så den står stabilt.
Takstolarnas justering kan definitivt vara nödvändigt, men jag vet inte riktigt för jag har inte kollat hur det ser ut med ev. lutning.
Jag förstår att det kommer att behövas bilder.
 
larsbj larsbj skrev:
Nu har vi kanske lite bristfällig info.
Men om yttertaket också lutar och det beror på tex en murken syll, eller sättningar i grunden. Så är det väl ändå det rätta att gå på det verkliga problemet.
Sättningar finns, men de försämras inte längre, grunden är förstärkt. Huset står i sluttning på betonggrund med halvkällare, det också med betongväggar. Grunden är gjuten i många fack. Vad som finns/hur det ser ut under den delen av huset där det inte finns källare: starkt sluttande berg och tjockt med sand över det.

Någon syll har jag säkert inte, med den fackgjutna betonggrunden jag har. Problemet är högre upp, för mina utrymmen på ingångsplan har raka golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.