Rickard.
1. Du måste bort med mer material på insidan av röret. Röret måste hålla minst samma diameter i änden som resten av röret, gör inget om det är lite större. Jag brukar skära bort det överflödiga istället för att skrapa.

2. Kopplingen du länkade är inte godkänd utan en planadapter. Man får inte ansluta en packning mot där en klämring ska vara. Med det sagt så brukar det fungera så gör som du vill, konsekvenserna av ett droppläckage kan väl få styra om det är värt att "fuska" lite.

(ursäkta min tankevurpa, dom anslutningsslangar jag monterat har varit R15/(1/2") och jag tänkte inte på att det var fel)
 
  • Gilla
Pfalke och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
1. Du måste bort med mer material på insidan av röret. Röret måste hålla minst samma diameter i änden som resten av röret, gör inget om det är lite större. Jag brukar skära bort det överflödiga istället för att skrapa.

2. Kopplingen du länkade är inte godkänd utan en planadapter. Man får inte ansluta en packning mot där en klämring ska vara. Med det sagt så brukar det fungera så gör som du vill, konsekvenserna av ett droppläckage kan väl få styra om det är värt att "fuska" lite.

(ursäkta min tankevurpa, dom anslutningsslangar jag monterat har varit R15/(1/2") och jag tänkte inte på att det var fel)
Japp, det kändes inte helt 100 när jag skruvade åt blandar-slangarna mot den där kopplingen.
Det "tog" aldrig riktigt.
Det droppar inget just nu iaf. Får väl åka till bauhaus snart och köpa planadaptrar eller med lämpade kopplingar:)

Tack för allt hjälp!
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
2. Kopplingen du länkade är inte godkänd utan en planadapter. Man får inte ansluta en packning mot där en klämring ska vara. Med det sagt så brukar det fungera så gör som du vill, konsekvenserna av ett droppläckage kan väl få styra om det är värt att "fuska" lite.
Ok, jag fixade planadaptrar idag, men jag ser inte riktigt var de skulle passa:)
Jag kanske missförstått helt.

Är det här mellan den skulle in? Mellan blandarslangen och kopplingen?
Planadaptern är 12mm utvändigt vid gummiringen, och kopplingen är 10mm invändigt.

VVS-detajer: planadapter och koppling med gängor synliga, tänkt för anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en 12mm planadapter med en svart gummiring, tänkt för anslutning mellan rörkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte att den platta sidan av planadaptern kommer kunna trycka mot gummit alls egentligen.
Kopparn på insidan av blandarslangens koppling är 10mm i diameter, så det är den som kommer trycka mot planadaptern (gummit ligger liksom innanför det).

Närbild av blandarslangens koppling med 10mm märkning på kopparens insida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pirx skrev:
Ok, jag fixade planadaptrar idag, men jag ser inte riktigt var de skulle passa:)
Jag kanske missförstått helt.

Är det här mellan den skulle in? Mellan blandarslangen och kopplingen?
Planadaptern är 12mm utvändigt vid gummiringen, och kopplingen är 10mm invändigt.
då har du fel plandapter den ska vara 10 mm vid gummiringen
den skall tryckas ner i mellankopplingen
 
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
T tergo skrev:
då har du fel plandapter den ska vara 10 mm vid gummiringen
den skall tryckas ner i mellankopplingen
Ah, fast på bauhaus hade de bara 12mm och 15mm, så jag utgick från att det var den minsta som brukar finnas:)

Sen så tänker jag att om den dessutom är mindre då kommer den definitivt inte kunna trycka mot slang-mutter-kopplingens gummi, som liksom ligger innanför koppar-konen jag tog en bild av ovan här.

Jag tror att det får vara utan planadapter tills jag har tid att korsförhöra någon på bauhaus:)
 
Åk till en riktig handlare så får du rätt grejer. När jag ska handla såna saker och vill ha bra service så är det Bad & Värme som gäller.
 
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Åk till en riktig handlare så får du rätt grejer. När jag ska handla såna saker och vill ha bra service så är det Bad & Värme som gäller.
Det ligger något i det, och citatet där i slutet:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.