Hej,
Vi håller på att göra ett badrum. Beställde fasat kakel 10x20 cm. Kom överens om att hantverkaren skulle lägga kaklet i halvförband.

När jag kom idag såg jag att det är ca 1 cm förskjutning på förbandet. Istället för att lägga nästa rad 10 cm in på plattan under har han lagt det 11 cm in.
Det syns tydligt på bilderna. Behövde inte ens mäta. Såg på en gång när jag kom in att det var osymetriskt.
Hur mycket förskjutning är acceptabel? Bör jag påtala detta för byggfirman?
 
  • Vägg klädd med vitt fasat kakel i halvförband med ojämn förskjutning på ca 1 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vitt fasat kakel lagt i förskjutet förband framför en måttstock som visar 1 cm felaktig förskjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vitt fasat kakel lagt i ett osymmetriskt halvförband med synlig förskjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MrsÅsman skrev:
Hej,
Vi håller på att göra ett badrum. Beställde fasat kakel 10x20 cm. Kom överens om att hantverkaren skulle lägga kaklet i halvförband.

När jag kom idag såg jag att det är ca 1 cm förskjutning på förbandet. Istället för att lägga nästa rad 10 cm in på plattan under har han lagt det 11 cm in.
Det syns tydligt på bilderna. Behövde inte ens mäta. Såg på en gång när jag kom in att det var osymetriskt.
Hur mycket förskjutning är acceptabel? Bör jag påtala detta för byggfirman?
Är det inte enligt överenskommelse bör du väl nämna detta för hantverkaren/firman snarast möjligt.
Är det nåt du kan tänka dig leva med mot prisavdrag eller vill du få det omgjort?
Finns det skriftligt avtalat hur plattorna ska sättas?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Är det inte enligt överenskommelse bör du väl nämna detta för hantverkaren/firman snarast möjligt.
Är det nåt du kan tänka dig leva med mot prisavdrag eller vill du få det omgjort?
Finns det skriftligt avtalat hur plattorna ska sättas?
Hej,
Ska prata med byggaren på måndag.
Det finns inget skriftligt avtalat om hur plattorna ska sättas. Jag är osäker på hur mycket det kommer störa mig. Mycket av inredningen kommer att skymma den delen. Funderar på om det kan sänka värdet vid en eventuell försäljning?
 
M MrsÅsman skrev:
Hej,
Ska prata med byggaren på måndag.
Det finns inget skriftligt avtalat om hur plattorna ska sättas. Jag är osäker på hur mycket det kommer störa mig. Mycket av inredningen kommer att skymma den delen. Funderar på om det kan sänka värdet vid en eventuell försäljning?
Det viktigaste är ju vad ni kommit överens om. Muntligt eller skriftligt.

Att sätta förband så där avvikande är ju inte direkt proffsigt. Även om resten av vad man ser ser ok ut.
När man tittar på fogarna diagonalt så bryter de inte rätlinjigt och det stör ögat sig på rätt mycket. Så förbanden är inte lagda med konsekvent fel heller.
Jag får känslan att det är lagt på frihand istället för att man mätt mittpunkten på plattorna.
 
E
Någonting som gått snett här ja. Vid rundsågningen syns detta tydligt.

Gå genom med företaget och återkoppla vad de sagt här.

Som någon skrev är kanske ett prisavdrag rimligt här.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Visst är jag pedant, men det där måste väl fler än jag inte tycka är okej. Det kan väl inte ens hantverkaren som gjort det!
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Nu har jag pratat med killen som kaklat. Han kommer att göra om det.
Han sa att det berodde på att någon kakelbit skulle blivit för kort i ena hörnan.

Jag var lite osäker på om jag var för petig men tack vare era kommentarer stod jag på mig och sa att jag heller vill att det blir bra än att det går fort.

Tack
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MrsÅsman skrev:
Nu har jag pratat med killen som kaklat. Han kommer att göra om det.
Han sa att det berodde på att någon kakelbit skulle blivit för kort i ena hörnan.

Jag var lite osäker på om jag var för petig men tack vare era kommentarer stod jag på mig och sa att jag heller vill att det blir bra än att det går fort.

Tack
Bra att få stöd i sina känslor.

Och det där är för knasigt för att plattis ska kunna vara stolt över det.

Skönt att de gör om!

Du får ladda upp en bild sen när allt är klar så kan vi glädjas tillsammans med dig
 
Ska han riva ner allt och göra om ? Är det inte en risk att du får skador i tätskiktet. Skador i tätskikt är lätta att dölja
 
K Knight skrev:
Ska han riva ner allt och göra om ? Är det inte en risk att du får skador i tätskiktet. Skador i tätskikt är lätta att dölja
Han sa att han försiktigt kunde knacka bort plattorna.
Finns det något sett för mig att kontrollera att tätskiktet inte tagit skada. Kanske innan han kaklar igen?
 
Krilleman
Är det samtliga väggar i badrummet som är kaklade på samma sätt?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Är det samtliga väggar i badrummet som är kaklade på samma sätt?
Hej,
Nej endast en kortsida.
 
BirgitS
M MrsÅsman skrev:
Han sa att han försiktigt kunde knacka bort plattorna.
Finns det något sett för mig att kontrollera att tätskiktet inte tagit skada. Kanske innan han kaklar igen?
Tätskiktsfolie går att laga på godkänt sätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tätskiktsfolie går att laga på godkänt sätt.

Frågan är väl mer vad man orkar men är de bara en mindre sektion så kände han kanske att de blev dåligt. Jag skulle säga det är småkomplicerat att få en jämn vägg efter ett sånt omarbete.
 
Jag hade valt prisavdrag nån summa istället för omarbetat för de ser rakt och fint ut förutom de är ur fas. Tror man tänker på de nån vecka sen glömmer du sånt.

Sen om nån frågar kan du säga du valde så för du ville ha en designad fondvägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.