A
Hej!

Vår elpanna av typen "Värmebaronen MP4" har tappat tryck.

Tänkte höra om någon har lust att beskriva hur, vart och med vad för utrustning man kan pumpa upp trycket? (Fylla på med vatten).

Vår VVS:are är väldigt svår att nå så tänkte göra det själv istället. Jobbigt att tjata på folk.

Är kund till ahlsell, dahl o.s.v

Tack på förhand! 2764.png
Manual, ifall det behövs:
https://varmebaronen.se/.../uploads/MP4_6_G2_201019_se.pdf
 
  • Detaljbild av en elpanna med mätare, röranslutningar och ventiler märkta LK, möjlig koppling till en Värmebaronen MP4.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av Värmebaronen MP4 elpanna med synliga röranslutningar, manometrar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elpanna Värmebaronen MP4 med manometer, expansionskärl och styrpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen elpanna av typen "Värmebaronen MP4" med synliga mätare, rör, och mekaniska delar installerade i ett vit väggskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Påfyllning sker externt, kolla sidan 16.
Ser ut som att du får koppla en slang till golvvärmefödelaren.

Är det precis driftsatt?
Hur mycket har trycket sjunkit?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vad är det för kran längst ner till höger?

Protte
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ser ut att vara inkommande vatten, som sen förgrenar sig snett under nedre fördelaren, en åt vänster en in genom väggen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Kranen är inkommande vatten. Finns ingen kran för att fylla på vatten för att höja trycket.


Nej, det har varit igång i 2 år men tittade senast för 1 år sedan. Då var trycket OK, men nu är det väldigt tomt nästan 0 i tryck.

Vilken slang kopplar man, finns någon sån handpump har jag sett som pumpar in vatten. Vilken ingång? Kan jag bara ta något?

Tack för hjälpen allihopa!!!! <3
 
Krilleman
Koppla samma slang du har i trädgården mellan din duschblandare (ta bort duschslangen först såklart) och en av avtappningarna på golvvärmefördelaren.

Öppna avtappningen med en luftnyckel om du har en sådan.

Golvvärmefördelare med avtappningar markerade, manometrar och blandade röranslutningar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Krilleman
A
Jag har massa sådana kopplingar hemma.

Ska bara förstå hur jag gör det, hmmm. Du är extremt snabbtänkt!!
 
A
Men jag tänker att El-pannan redan har en sån avluftningsmanick som luftar av om det finns luft i vattnet.

Räcker det inte att bara koppla in sig via en ingång, behöver ju inte ha ut. Är påfyllt för 2 år sedan, tror bara den tappat tryck p.g.a luft eller hög värme.

Försöker göra en smidig lösning så man kan göra det flera gånger enkelt, har 2 stugor som har samma installation. Hmmm.
 
Krilleman
StefanEriksson skrev:
Men jag tänker att El-pannan redan har en sån avluftningsmanick som luftar av om det finns luft i vattnet.

Räcker det inte att bara koppla in sig via en ingång, behöver ju inte ha ut. Är påfyllt för 2 år sedan, tror bara den tappat tryck p.g.a luft eller hög värme.

Försöker göra en smidig lösning så man kan göra det flera gånger enkelt, har 2 stugor som har samma installation. Hmmm.
Självklart räcker det att fylla på i endast en anslutning. (y)(y)(y)
 
  • Älska
1
  • Laddar…
A
Krilleman Krilleman skrev:
Självklart räcker det att fylla på i endast en anslutning. (y)(y)(y)
Elpannans tillverkare värmebaronen säger att man fyller på via TILLOPP.

Medans LK säger att man fyller på via RETUR.

Vad skulle du valt? Nedre eller övre?

FLOW = Tillopp, till
RETURN = Retur, från
 
A
Om jag kopplar en Gardenakoppling på den röda ringen och sedan för att öppna upp så att tillförseln funkar så måste jag snurra på den gröna ringen, stämmer det?
Men den gröna ringen (vita plastprylen) har ju ett hål också. Sprutar det inte vatten där ifrån då? VVS-installation med Gardenakoppling markerad med röd ring och justerbar grön ring på vit plastventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag sett att någon försökt sig på precis samma sak med lite udda koppling.
 
A
Vad tror ni det är för mm koppling på denna?

:( Vanlig gardena koppling passade inte
 
  • Närbild på ett okänt gängat rörs koppling med en LK Flow-etikett och en tång som håller i kopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.