Jag tänkte göra en uteplats men har ingen erfarenhet av att bygga och tänkte lägga trallrutor. På uteplatsen tänkte jag ha en sandlåda, just nu är sandlådan på gräset och det blir så mycket myror och annat på den så vill ha den lite mer upphöjt.

Ska jag ha markduk eller något annat under trallen?
 
  • Trallrutor av trä sammansatta i en fyrkant för användning på en uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du tänkt för underlag under trallrutorna?
 
F fredrik.johansson skrev:
Vad har du tänkt för underlag under trallrutorna?
Oj trodde jag skrev det men missade det. Det är gräs där jag vill trallrutorna ska ligga.
 
Hur länge ska det hålla? Bara över sommaren eller är det tänkt för flera år?
Hur ojämnt tycker du är ok?
 
F fredrik.johansson skrev:
Hur länge ska det hålla? Bara över sommaren eller är det tänkt för flera år?
Hur ojämnt tycker du är ok?
Kanske två år, för att sedan bygga en riktig uteplats. Ja vill helst inte att man ska snubbla när man går uppe på trallen.
 
Cheesen
O Onyx1 skrev:
Kanske två år, för att sedan bygga en riktig uteplats. Ja vill helst inte att man ska snubbla när man går uppe på trallen.
Just trallrutor är väl egentligen mest tänkt för att användas på en befintlig balkong eller liknande... Tror inte att ditt myrproblem blir mindre då du kommer att skapa ett perfekt myrboende.
 
@
O Onyx1 skrev:
Kanske två år, för att sedan bygga en riktig uteplats. Ja vill helst inte att man ska snubbla när man går uppe på trallen.
Spara pengar och miljö genom att göra det ordentligt på en gång!
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Spara pengar och miljö genom att göra det ordentligt på en gång!
Enig. Lagt trallrutor två gånger och tänker inte göra om det. Ganska mycket jobb både att lägga och sedan slänga dem på tippen när de blir sjaskiga. Kanske hade jag kunna fräscha upp dem, men det hade jag ingen kunskap om. Nästa bostad blir det på riktigt. Vidare är det ganska dyrt!
 
Jag håller helt med. Trallrutor på gräs är en dålig lösning, oavsett markduk eller inte.
De kommer inte att ligga jämnt, svikta när du går och träet hela tiden vara blött vilket gör att det ser sunkigt ut.

Sandlåda på altan är kanske bra i teorin, men det dröjer inte många månader innan barnen börjar göra diverse sandkakor på kanten som sen rasar utanför och du har snart sand över hela altanen.
Var nöjd med gräsmattan så länge och fixa altanen på riktigt till våren. Behåll sandlådan på gräsmattan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.