En ytterdörr på hemmanet har slitits av väder och vind i ca 35 år, så nu tänker jag den kunde få lite kärlek.

Lite fundersam över bästa metod; instinktivt tänkte jag slipa bort missfärgningarna och sen antingen olja eller måla, t ex svart. Valet mellan de två ligger nog i stor del på hur dörrens ytskikt ser ut efter slipning. Det är ju ett tunt lager med bräder ytterst men frågan om nåt blir kvar av det efter slipning, eller om det inte blir rätt fult ändå? Är det månne bättre att bara bända loss brädlagret och sen behandla underliggande lager? Det är ju inte så att dörren är någon hundraårig klenod som måste bevaras i ursprungligt tillstånd, jag vill bara ha en någorlunda snygg dörr på kåken.

Tacksam för tips!
 
  • En väderbiten träytterdörr med slitage och missfärgningar, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten ytterdörr med väderbitna, missfärgade träbräder i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

funkar det inte med att slipa så ersätt det yttre lagret med spårad plywood finns lite olika tjocklekar
 
  • Gilla
anlag
  • Laddar…
T tergo skrev:
funkar det inte med att slipa så ersätt det yttre lagret med spårad plywood finns lite olika tjocklekar
Utmärkt tips, det verkar som en utmärkt lösning att falla tillbaka på om ytskiktet inte överlever slipningen i rimligt skick. Varmt tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.