Hej! Vi har blivit med torp och på en höjd ovanför torpet finns en brunn i form av en stensatt grop med lock under en naturlig källa. Från brunnen har man tidigare dragit en slang som funkar som en hävert som slutar i en kran vid husväggen. Nu är frågan: Hur 17 får jag igång självtrycket? Har testat med en liten gardenapump kopplad till borrmaskin vid husväggen, men slangen är för lång för att den ska orka. Det måste ha varit en simpel lösning innan, så jag känner mig lite dum här. Hjälp!
 
Du måste få ut luften ur slangen så vattnet rinner in och kommer lägre än ytan i brunnen.
Är Gardenapumpen självsugande? dvs kan den pumpa luft.

Du kan göra tvärt om också, från en dunkade vatten pumpar du IN vatten i hävertslangen sas baklänges.
När det slutar bubbla i brunnen så kommer häverten att fungera.

Ren högstadie fysik.

Protte
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Suga på änden? Mer primitivt än så lär du knappast hitta iaf :)

Min erfarenhet av pumpar som man kopplar till borrmaskin är att de behöver vätska i själva pumphuset för att komma igång så jag har sugit upp vatten tills det kommit till pumphuset och sedan fungerar det med borrmaskinen.
 
Dilemmat är att det är en lång slang, runt 25 meter skulle jag gissa. Det är få pumpar - eller lungor - som klarar att suga luft så långt. Tänkte att det skulle gå att trycka ner slangen under ytan och på så sätt få ur luften, men det är en betongkant på brunnen som hindrar.

Att pumpa baklänges låter som ett hett tips. Ska testa det.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Annars kan man sätta en T-koppling på högsta punkten och fylla på där...

/ATW
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
sitter det en ventil på änden i slangen i brunnen kanske det går att manuellt röra upp och ned för att fylla slangen eller dra upp den från brunnen och fyllamed vatten därufrån..

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Annars kan man sätta en T-koppling på högsta punkten och fylla på där...

/ATW
Det kräver bottenventil. Annars rinner vatten bara ner och översvämmar brunnen. :crysmile:
 
Staffans2000
Enkelt.
Lyft upp den övre änden och häll slangen full med vatten. Sätt för tummen och tryck ner slangen under vattenytan. Klart.

Man skall inte joxa till det.

Staffans
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det kräver bottenventil. Annars rinner vatten bara ner och översvämmar brunnen. :crysmile:
eller en temporär plugg/stopp.

/ATW
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Enkelt.
Lyft upp den övre änden och häll slangen full med vatten. Sätt för tummen och tryck ner slangen under vattenytan. Klart.

Man skall inte joxa till det.

Staffans
Funkade inte heller, men när jag testade upptäckte jag att kranen hade kärvat igen, så ett steg på vägen. Har en idé om att ta med bevattningsslangen upp på en bergknalle och fylla på från andra hållet. Men behöver införskaffa en fylltratt först och det är långt till närmsta butik. Gardenapumpen blev tyvärr kvar hemma...
 
Som tidigare nämnts, skicka med hela slangen långsamt i brunnen så den fylls med vatten inuti, sätt en plugg i ändan så inte luft kan komma in i slangen dra i väg med slangen så ni är säkra på att den är under vattennivån i brunnen. tag bort pluggen så är häverten i gång.
Så gör jag när jag tömmer poolen.
 
T torke1 skrev:
Hej! Vi har blivit med torp och på en höjd ovanför torpet finns en brunn i form av en stensatt grop med lock under en naturlig källa. Från brunnen har man tidigare dragit en slang som funkar som en hävert som slutar i en kran vid husväggen. Nu är frågan: Hur 17 får jag igång självtrycket? Har testat med en liten gardenapump kopplad till borrmaskin vid husväggen, men slangen är för lång för att den ska orka. Det måste ha varit en simpel lösning innan, så jag känner mig lite dum här. Hjälp!
Dammsugare är bra på att suga… sätt i tappände på slangen, ta bort dammsugarmunstycket när vatten kommer, helst lite före, men det kräver nog genomskinlig slang för att hitta den tajmingen… eller om du har en våtdammsugare så är det inte så känsligt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Löste problemet. Stopp i både slangen och kranen. Fick hjälpa att trycka ut stoppet med tryckluft. När det väl var fixat så var det bara att köra Gardenapumpen.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.