M
H HSP skrev:
Totalförbud 1982 kan inte gälla alla branscher.
Här en bild från en lastbils instruktionsbok från 1986...
[bild]

Källa AFS 1989:9

Verkar gälla nya fordon. där jag hittade texten nedan
"Personbilar ska ha asbestfria bromsar från 1988.
Lastbilar och bussar från och med 1989.
Övriga motorfordon och släp ska ha asbestfria bromsar från 1 juli 1988."

Står även något om att man inte efterhand får montera asbest haltiga bromsar på ovanstående fordon.

Lite off topic med fordon. Men jag vill visa att det inte blev totalförbud 1982....
Finns nästan alltid undantag vid införande av förbud...

På tradera säljs ofta äldre förpackningar bromsar och packningssatser med den tydliga gulsvarta märkningen "varning innehåller asbest" antar att den märkningen är från slutet av -70 eller - 80talet...
En annan granne jobbade på en lastbilstvätt, ett familjeföretag, under flera decennier
H HSP skrev:
Totalförbud 1982 kan inte gälla alla branscher.
Här en bild från en lastbils instruktionsbok från 1986...
[bild]

Källa AFS 1989:9

Verkar gälla nya fordon. där jag hittade texten nedan
"Personbilar ska ha asbestfria bromsar från 1988.
Lastbilar och bussar från och med 1989.
Övriga motorfordon och släp ska ha asbestfria bromsar från 1 juli 1988."

Står även något om att man inte efterhand får montera asbest haltiga bromsar på ovanstående fordon.

Lite off topic med fordon. Men jag vill visa att det inte blev totalförbud 1982....
Finns nästan alltid undantag vid införande av förbud...

På tradera säljs ofta äldre förpackningar bromsar och packningssatser med den tydliga gulsvarta märkningen "varning innehåller asbest" antar att den märkningen är från slutet av -70 eller - 80talet...
De vill sälja slut på sina lager av förbjudna bromsbackar och andra vill göra "klipp" med bra priser på dem.
Tillgången och efterfrågan är i balans, heh heh.

Apropå asbest på byggen, numera är det ofta billig arbetskraft från utlandet, som jobbar med riskfyllda rivningar av asbest, med eller utan skyddsutrustning.

En annan granne jobbade på en lastbils-tvätt, ett familjeföretag, under en lång tid. När han blev 50+ så diagnosticerades han med lungcancer och opererades genom ryggen och en lob plockades bort. Samtidigt opererades han för tarmcancer. Han hade blivit utsatt för asbest från bromsar samt diesel-ångor på sitt jobb, men han var också rökare. Han hade en väldigt hög alkohol-konsumtion och älskade rött kött, som är vanliga riskfaktorer för tarmcancer.

Jag tycker inte att man ska vara orolig för cancer överhuvudtaget, men medveten om man har riskfaktorer och söka vård i tid, om man får symptom. För tarmcancer är det ofta blod i avföringen, som är ett varningstecken.
 
Bra att de inte tar bort varningen i alla fall när de säljer grejer ...

Förpackning av bromsbeläggssats med varningsetikett på en träpall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Marjatta Lakso
  • Laddar…
M
H HSP skrev:
Bra att de inte tar bort varningen i alla fall när de säljer grejer ...

[bild]
Exakt, det var i alla fall hyggligt att lämna varningen kvar. Det finns så många köpare till grejerna ändå, det är så många som inte tror på varningar överhuvudtaget.

Ta t ex gamla järnvägs-sliprar, som är oerhört populära att använda till planteringar, infarter och trädgårdar. Många av mina grannar har gjort så "fina" lösningar med dem och om man berättar att kreosot är giftigt, så skrattar folk bara och säger att myrorna älskar dem och käkar upp dem, så det finns ingen möjlighet att de är giftiga.:rofl:
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
M Marjatta Lakso skrev:
Jag tycker inte att man ska vara orolig för cancer överhuvudtaget, men medveten om man har riskfaktorer och söka vård i tid, om man får symptom. För tarmcancer är det ofta blod i avföringen, som är ett varningstecken.
Cancer är lätt att bota men det är inte läkemedelsbolagen intresserade av! Dom vill bara behandla Cancerpatienter inte bota dom för då mister dom sin största inkomstkälla.:mad:
Läs här nedan alternativen som finns ute i världen och som man fått flera Nobelpris för men inte kommit ut i vården. Kan man inte ta patent på ett ämne eller en metod så får den inte användas.
http://www.svaradoktorn.se/426070622
 
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Cancer är lätt att bota men det är inte läkemedelsbolagen intresserade av! Dom vill bara behandla Cancerpatienter inte bota dom för då mister dom sin största inkomstkälla.:mad:
Du har blivit lurad, det där är konspirationsteorier. Var källkritisk och ta ansvar för vad du sprider vidare.
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.