Krille-72 Krille-72 skrev:
Om ni bor överst så blir det ett litet problem. Att det inte skulle sitta en avstängning på er stigarledning låter osannolikt. Det står att systemet tappats ner flera ggr. Försöka att anlita dom som tappat ner systemet.

Det står att föreningen önskar montera en returventil. Då kanske dom vill vara med och betala lite?:rofl:

Ska radiatorn bort bara för målning tycker jag du ska prata med målaren först. Man brukar inte behöva plocka bort radiatorer vid målning.
Du ser det alltså som sannolikt att det skulle gå att stänga av en stigarled för just det området?
 
M mstierncreutz skrev:
Ja, de har tydligen gjort det flera gånger men av den orsaken skriver de explicit att vi inte kommer få göra det. Ska absolut tala med målaren också (som ska bredspackla och lägga på microlit) men finns en hel del tapetrester osv. bakom som vi gärna vill få bort inför det. Men du menar alltså att de inte kan ’förbjuda’ detta?
”Men du menar alltså att de inte kan ’förbjuda’ detta?”

Vad dom kan förbjuda och inte har jag inte gett mig in på tidigare. Där måste man läsa stadgarna noga. Högst troligt ansvarar föreningen för synliga radiatorrör och radiatorer även inne i dig Lgh. Det är alltså föreningens egendom. Däremot ansvarar antagligen du för målning av rör och radiatorer. Målning kan du utföra med radiatorerna på plats.

Så min gissning blir att dom kan hindra dig att plocka bort radiatorerna. Men nu ser jag ingen anledning att hindra en enskild medlem att utföra sitt underhållsansvar i Lgh. Eftersom målaren ska sätta microlit och bredspackla så finns det en poäng att låta medlemmen göra det även bakom radiatorerna. Samtidigt kan föreningen passa på att montera dit returventiler.

Så föreningen borde se detta som en möjlighet. :rofl:;)
 
  • Gilla
mstierncreutz
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Men du menar alltså att de inte kan ’förbjuda’ detta?”

Vad dom kan förbjuda och inte har jag inte gett mig in på tidigare. Där måste man läsa stadgarna noga. Högst troligt ansvarar föreningen för synliga radiatorrör och radiatorer även inne i dig Lgh. Det är alltså föreningens egendom. Däremot ansvarar antagligen du för målning av rör och radiatorer. Målning kan du utföra med radiatorerna på plats.

Så min gissning blir att dom kan hindra dig att plocka bort radiatorerna. Men nu ser jag ingen anledning att hindra en enskild medlem att utföra sitt underhållsansvar i Lgh. Eftersom målaren ska sätta microlit och bredspackla så finns det en poäng att låta medlemmen göra det även bakom radiatorerna. Samtidigt kan föreningen passa på att montera dit returventiler.

Så föreningen borde se detta som en möjlighet. :rofl:;)
Tack, ska diskutera detta med dem
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
M
Första saken att beakta är i hur bra skick avstängningsventilerna är. År de gamla kommer de börja läcka när man pillar på dem. Andra punkten är om det finns separata injusteringsventiler för stammarna, saknas det så påverkar du flödet i hela huset när du öppnar igen, kan bli så att stammen tar för mycket vatten så andra inte får något.

Sedan så brukar det inte finnas någon avtappning per stam i gamla hus, utan du får tömma ur med balja och trasor vilket inte är kul om du har många våningar över dig.
 
  • Gilla
mstierncreutz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.