Hej

Jag har precis blivit ägare till ett torp som flyttats till nuvarande plats 1967. Torpet byggdes på annan plats kring sekelskiftet.

Frågan är vilket år som skall sättas som värdeår vid beräkning av taxeringsvärde. 1929 (som är det tidigaste år man kan sätta) eller 1967 då det flyttades hit?

-h
 
Är det inte Skatteverket som bestämmer värdeåret, med ledning av de uppgifter du lämnar? Räcker det inte om du anger att huset är byggt på 1800-talet men flyttat till platsen 1967, så får de räkna?
 
En flytt räknas väl som nybygge, så värdeåret blir tidigast 1967. Möjligen senare om någon större renovering/ombyggnad gjorts efter det.
 
  • Gilla
gromit42x
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det inte Skatteverket som bestämmer värdeåret, med ledning av de uppgifter du lämnar? Räcker det inte om du anger att huset är byggt på 1800-talet men flyttat till platsen 1967, så får de räkna?
Det finns inga sådana val i blanketten men man kan ju ringa och fråga.
 
useless useless skrev:
En flytt räknas väl som nybygge, så värdeåret blir tidigast 1967. Möjligen senare om någon större renovering/ombyggnad gjorts efter det.
Det värdeåret syftar till är ju att bedöma husets återstående livslängd och då är det ju mer korrekt att använda åldern på timmerstommen kan man tycka. Sen lär ju huset överleva mänskligheten om det sköts på rätt sätt:)
 
Jag tror inte skatteverkets regler tar hänsyn till att man byggde nytt genom att återanvända ett gammalt hus.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja men här flyttades huset helt till annan plats. Från en by till en annan. Utan några förändringar. Frågan är lite intressant då man nyligen i Malmberget flyttat en mängd hus som annars riskeras att sväljas av gropen. Får se vad skatteverket säger.
 
useless useless skrev:
Jag tror inte skatteverkets regler tar hänsyn till att man byggde nytt genom att återanvända ett gammalt hus.
Här var det en sommarstuga på 25 kvm. Den byggdes ut till nuvarande huset på 115 kvm (med nytt tak och nya ytterväggar)
Byggåret räknas fortfarande från det år stugan byggdes.
 
Byggår ja, men värdeåret borde vara sen utbyggnaden.

Våran sommarstuga är byggd i slutet av 1700-talet, har byggår 1909 och värdeår 2004 då vi bytte tak, fönster och fasad.
 
  • Gilla
gromit42x
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.