Sedan ett par dagar tillbaka hörs ett irriterade pip-ljud utifrån någonstans. Var 55:e sekund hörs det, varannan gång två pip, varannan gång 4 pip. Dygnet runt.

Jag bor i ett lägenhetsområde i Bromma. Ljudet hörs inte så mycket på gatuplan, men väl när man kommer upp, som på fjärde våningen där jag bor. Då hörs det framförallt på balkongen, och även in i lägenheten när man har öppet fönster som man gärna vill ha nu på sommaren.

Lyssna gärna på den bifogade filen. Är det någon här som kan komma med en gissning var det är för ljud?


Edit: Ljudet hörs alltså när man går omkring i området, förmodligen på ett par hundra meters avstånd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
A
globaljuggler globaljuggler skrev:
Sedan ett par dagar tillbaka hörs ett irriterade pip-ljud utifrån någonstans. Var 55:e sekund hörs det, varannan gång två pip, varannan gång 4 pip. Dygnet runt.

Jag bor i ett lägenhetsområde i Bromma. Ljudet hörs inte så mycket på gatuplan, men väl när man kommer upp, som på fjärde våningen där jag bor. Då hörs det framförallt på balkongen, och även in i lägenheten när man har öppet fönster som man gärna vill ha nu på sommaren.

Lyssna gärna på den bifogade filen. Är det någon här som kan komma med en gissning var det är för ljud?[media]
Lågt batteri på en brandvarnare kanske?
 
Kanske grannen åkt på semester och har en brandvarnare som larmar för lågt batteri…
 
Ljudet hörs alltså när man går omkring i området, förmodligen på ett par hundra meters avstånd.
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
Jag har tyvärr inget bra förslag på vad som låter men tror inte det är en brandvarnare. Vid lågt batteri piper de till väldigt kort med en hög ljudstöt säg varje minut. Ditt oljud låter som något helt annat.
 

Bästa svaret

Skulle inte förvåna mig om det är nån form av larm. Nån som försökt larma på en lokal. Den slår inte på larmet utan "larmar" om att ett fönster eller dyl är öppen.
Personen som larmade på var stressad och ville bara på semester.
Larmet är kasst och fortsätter meddela sina utmaningar i livet
 
@globaljuggler , kom du till någon lösning? Jag har ett ljud som passar din beskrivning exakt och hittade den här tråden när jag googlade.

Detta är i en källargång med förråd i en brf och det är svårt att lokalisera exakt var det kommer ifrån, men jag får väl börja knacka dörr hos grannarna :rofl:.

Min tanke var också varning för lågt batteri. Har uteslutit en Hövding-hjälm. De låter annorlunda enligt deras webb.

/Johan
 
  • Gilla
dannan
  • Laddar…
Det som @Appendix skrev stämde förmodligen. Jag gick omkring i området med kontorslokaler för att försöka lokalisera ljudet utan framgång. När industrisemestrarna tog slut försvann även ljudet.

Sannolikt ett larm som ville påkalla uppmärksamhet med andra ord.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hittade denna tråd då jag sedan 2 dagar tillbaka hört ett liknande ljud, vi håller på bli galna här hemma och kan inte lista ut vart ljudet kommer ifrån. Jobbigt är att det låter både natt och dag, grannen över verkar ha stuckit på semester och vi tror det kan komma från dom (dom brukar alltid låta så jädra mycket, men nu när dom äntligen dragit så är det säkert deras skit larm som fått frispel). Får knacka på imorgon men fattar inte hur det kan låta dygnet runt och ingen annan uppmärksammat skiten.

//Irriterad granne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.