Vad jag vet så finns det bara en studie på tralens hållbarhet. Research Institutes of Sweden genomför en fältstudie av hur trallvirke i olika material och fabrikat på två bryggor står sig över tid.
Studien har pågått 77 månader
Rötskador har efter ca 77 månader observerats på samtliga plankor impregnerade med Organowood.
Rötskador har även observerats på plankor av Sioo-behandlad gotländsk furukärnved, ek och robinia. Småangrepp på ättetuja (Western red cedar) och roble, Impregnerat furu har klarat sig utmärkt.
https://traskydd.com/2020/04/forskning-visar-impregnerad-furu-i-topp/
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Om man kollar Moelvens hemsida på ”sibirsk lärk” skriver dom följsnde: Jämförelsetabell av träegenskaper för tryckimpregnerad furu och sibirisk lärk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sannolikt bygger detta väl på egen erfarenhet man redovisar inte vad uppgifterna kommer ifrån,
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Om pengar spelar mindre roll: ädelträ eller komposit.
Ja, på båtar lägger man alltid däck (om det skall vara trä vill säga) i teak.
Så varför inte också på altaner?
Vad blir kostnaden jämfört med tryckimpregnerat?
 
  • Gilla
Linda Andersson1
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
Jag hade definitivt valt vanlig tryckimpregnerad trall. Vi har bytt från lärk till tryckimpregnerade av två anledningar. Lärktrallen var upprutten på flera ställen trots att den bara var 10 år gammal och barnen fick rätt många spågor i fötterna. Problemet med spågor har jag hört från flera andra, samma sak med livslängden. Jag har läst någon rapport om livslängd och där ansågs sibirisk lärk ha dålig livslängd jag har för mig att tryckimpregnerat, enligt den rapporten, höll dubbelt så länge.
Oj! Det låter ju riktigt illa!
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Vad jag vet så finns det bara en studie på tralens hållbarhet. Research Institutes of Sweden genomför en fältstudie av hur trallvirke i olika material och fabrikat på två bryggor står sig över tid.
Studien har pågått 77 månader
Rötskador har efter ca 77 månader observerats på samtliga plankor impregnerade med Organowood.
Rötskador har även observerats på plankor av Sioo-behandlad gotländsk furukärnved, ek och robinia. Småangrepp på ättetuja (Western red cedar) och roble, Impregnerat furu har klarat sig utmärkt.
[länk]
Tack!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, på båtar lägger man alltid däck (om det skall vara trä vill säga) i teak.
Så varför inte också på altaner?
Vad blir kostnaden jämfört med tryckimpregnerat?
Ja men precis!! Någon som vet svaret på detta? Vilket ädelträ ska man i så fall välja?
 
M Maximarcus skrev:
Jag hade aldrig vågat lägga vaken lärk eller kärnfuru. Har läst alldeles för mycket illa om det.
Om pengar spelar större roll: vanligt tryckimpregnerat.
Om pengar spelar mindre roll: ädelträ eller komposit.
I min värld!
Vilket ädelträ skulle du i såfall välja? Hur stor är prisskillnaden på ett ungefär? Dvs pratar vi 20, 50 eller 100 proc skillnad?
 
100-150 kr/löpmeter hamnar du nog på beroende av vilken sort.
Båtar och tralldäck har nog lite olika krav och betalningsvilja för de flesta;)
Ska väl tillägga att det kan kosta mera och finns även andra ädelträsorter, men inte till lägre pris.
 
Redigerat:
Det kan vara värt att notera att ämnet för tråden inte är vad som håller längst. TS vill gärna använda lärk bland annat för att den inte är impregnerad, men är det ens möjligt att överväga? Jag skrev i mitt svar baserat på egen hyggligt lång erfarenhet att det funkar om man väljer lärk av hög kvalitet, men att det finns gott om dålig lärk. Nackdelen med tryckimpregnerad fur är att det är svårt att få ett snickerimässigt bra slutresultat. Norrländsk kärnfur är nog jämförbar med bra lärk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.