H Huzzbutt skrev:
Den springande punkten är väl: Varför komplettera med ett till 18v system när du redan har ett?
För trädgårdsmaskiner tycker jag nog att man ska gå upp till 36v och då är det väl lika bra att gå på Stihl eller Husqvarna direkt. 12v system är ett faktiskt komplement till 18v och där är Bosch och Milwaukee starka.
En fördel med Makita är att de bara dubblar batteriplatserna på 36V verktygen, så att två 18V används. Har så på motorsågen som egentligen byggs av Oregon som jag förstått det. Hade bra betyg även gentemot Stihl och Husqvarna när jag köpte. Men håller med om att ett 12V (10.8v) också har sin plats.
 
  • Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
En fördel med Makita är att de bara dubblar batteriplatserna på 36V verktygen, så att två 18V används. Har så på motorsågen som egentligen byggs av Oregon som jag förstått det. Hade bra betyg även gentemot Stihl och Husqvarna när jag köpte. Men håller med om att ett 12V (10.8v) också har sin plats.
Så var det förut, men inte på den nya ”40 V”, det är en ny batteriserie.
 
nanowire nanowire skrev:
Så var det förut, men inte på den nya ”40 V”, det är en ny batteriserie.
Aha, ja jag ser det. Verkar dock mest hittills vara till kraftfulla mer ”vanliga” verktyg. Motorsåg verkar fortfarande bara finnas i 2x18V. Röjsåg hittar jag både och. Frågan är hur de kommer göra framöver. Risken finns förstås att de på sikt överger 2x18V för att försöka tvinga in ännu ett system.
 
L Lilllen skrev:
Aha, ja jag ser det. Verkar dock mest hittills vara till kraftfulla mer ”vanliga” verktyg. Motorsåg verkar fortfarande bara finnas i 2x18V. Röjsåg hittar jag både och. Frågan är hur de kommer göra framöver. Risken finns förstås att de på sikt överger 2x18V för att försöka tvinga in ännu ett system.
Den motorsågen är nog på väg ut då jag tror det finns en likadan med ett batteri nu. Likaså borrhammare.
 
Jag gillar mina Makita verktyg, hade tidigare en grön Bosch skruvdragare. Makitan är betydligt bättre.. på allt.

Så nu finns det en Makita borrskruvdragare, slagskruvdragare *2, cirkelsåg, slagborr och häcksax hemma hos mig.
 
  • Gilla
snav
  • Laddar…
Röstar för Hikoki.
Sugen på deras nya 36V som är bakåtkompatibla med 18V.
Som tips, oavsett märke, brukar jag köpa "nakna" maskiner på Tradera.
 
  • Gilla
Questrider och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.