Jag är på väg att sälja och funderar på saker som kan underlätta eller trumfa försäljning till rimliga pengar. Smarta grejer. Huset är i bra skick annars och det finns inget som är " akut" eller "måste göras".

Fiber är beställt. Solceller blir för dyrt. Luftvärmepump finns. Funderar på möjlighet att ladda elbil? Vad tror ni? Vad skall man ha i så fall? Kan inget om det. Tacksam för alla tankar
 
Finns egentligen inget annat än kosmetiska uppfräschningar som ger mer klirr i kassan vid försäljningen än vad de gör hål i plånboken vid investeringen vid en försäljning av ett hus..

Iaf om det är ett hus i relativt bra skick, och inte i de allra "hetaste" delarna i landet..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Vill man veta mer om vad som kan vara bra att göra med huset i just ditt området är det ju bra att kontakta några mäklare och fråga.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vill man veta mer om vad som kan vara bra att göra med huset i just ditt området är det ju bra att kontakta några mäklare och fråga.
Jodå. Jag har mäklardialog. Han tyckte fiber var bra att beställa så det gjordes.
 
Violina Violina skrev:
Finns egentligen inget annat än kosmetiska uppfräschningar som ger mer klirr i kassan vid försäljningen än vad de gör hål i plånboken vid investeringen vid en försäljning av ett hus..

Iaf om det är ett hus i relativt bra skick, och inte i de allra "hetaste" delarna i landet..
Huset är i bra skick och i en relativt het del av landet. Jag tänker att en komma de köpare har en tesla, eller vänner som har o h skulle tycka att ladd-kontakt var bra
 
S fredrikskrea skrev:
Huset är i bra skick och i en relativt het del av landet. Jag tänker att en komma de köpare har en tesla, eller vänner som har o h skulle tycka att ladd-kontakt var bra
Eller så har de inte en Tesla och då är det onödigt. Snygga upp eventuella problem som ser fula ut och stanna där, köparen fixar enkelt sådana behov som laddning för elbil
 
Fairlane
Jag tror inte du får ett enda extra bud för att det finns laddare till elbil på plats, så jag ser det som bortkastade pengar.
Jag tror mer på att ha det allmänt trevligt och välkomnande, även i trädgården. Om trädgården har någon del som kunde må bra av att snyggas till så tror jag det har större chans att ge något än laddaren. Tanken är ju att få en potientiell köpare att få en positiv känsla av huset och en trevlig plats i trädgården, eller bortplockandet av något som stör känslan i trädgården tror jag mer på isåfall.
 
  • Gilla
pjgb och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
"Huset är i bra skick" skriver TS. Antar att det betyder att allt fungerar.

Men hur ser det ut invändigt, och även utvändigt? Vad är det för stil på väggar, golv, kök mm.? Hur länge sedan är det sedan det gjordes om?

Framförallt, anses det vara en modern stil som unga människor idag tycker om?

Det är jätteviktigt med ett superfräscht och luftigt intryck!

Anlita en stylist. Det är oftast väl värt pengarna. Du vill ju ha minst två intresserade köpare så det blir budgivning som trissor upp priset mycket än om det bara är en köpare.

En stylist ger råd om vad ni bör plocka bort för saker inför fotografering och visning. Det brukar vara en hel del som bör bort, kanske tom hyra ett Shurgard-förråd en månad. Måla väggar vita är ett annat tips som snabbt ger ett fräscht utseende.

En stylist har också ett eget förråd med möbler, mattor, tavlor, plädar mm som kan komplettera/byta ut en del av era egna möbler under visning.

Och jag vet att nu kommer alla gör-det-självare här på Byggahus att invända att de minsann aldrig skulle titta på inredning utan bara på värmeanläggning, tak, grund mm. MEN, det är bevisat att folk mest går på den känsla de får när de kommer in i huset. Dvs om det är modernt, snyggt, fräscht. OCH att man får mer betalt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S fredrikskrea skrev:
Jodå. Jag har mäklardialog. Han tyckte fiber var bra att beställa så det gjordes.
Har du bara pratat med en så kontakta två andra firmor också. Du bör ju i alla fall ta in tre offerter innan du bestämmer vilken mäklare du vill sälja med.
 
Hemmakatten
Och vill man få dit Teslaägare och folk som kan buda mycket så är det än mer viktigt att skapa ett mervärde i inredningen. T.o.m. ett IKEA-kök kan en stylist få att se mer exklusivt ut
 
harry73
Om du vill satsa på laddbilsmöjlighet till elbilar, räcker det troligtvis med motorvärmaruttag vid parkeringen, där elledningar är förberedd för 3 fas elbilsladdning. Då behöver nya ägaren i alla fall inte gräva ner ny kabel.
 
Hemmakatten
Att prata med flera mäklare bör man. Men stirra dig inte blind på själva arvodet utan titta på vad du får för pengarna. Och tänk på att det är slutpriset som räknas, inte 10tkr mer i mäklaravode.

Marknadsföringen är superviktig. Blir det en liten hemnet-annons längst ner på sidan 3, eller 1 större högst högt på första sidan? Och inte bara i ett område utan över i angränsande område och i områden där det bor folk som är intresserade av att köpa i ert område. Framförallt eftersom TS säger att huset ligger i ett hetare område.

Fotografering är också viktig. Proffsbilder bör man ha tagna av en riktig fotograf och inte av mäklaren själv.

Är det aktuellt med annons i nån tidning så lägg gärna ut annons i en bra lokaltidning som är läst av potentiella köpare. Det ger faktiskt resultat.

Och förstås en mäklare som är med på noterna och är engagerad! Tycker du ska ta kontakt med fler mäklare som har lite mer input än att det är bra att beställa fiber (vilket iofs jag också tycker är bra).

Vi har gjort allt detta och mer vid våra två senaste försäljningar. Husen såldes för rekordhöga priser, högst någonsin, då, i båda områdena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.