Hej, har robotgräsklippare av ett italienskt märke, säkert >10 år gammal med begränsingskabel. Tänkte hjälpa mina föräldrar och lägga ner begränsningskabel så jag kan lämna den där några dagar per vecka. Kan jag bara spänningssätta kabeln hos dom med en viss stryka, för att få roboten att hålla sig inom begränsningarna? Jag tänkte ta med en fulladdad klippare och lämnar hos dom, samt hämtar upp den på kvällen. Går det att göra så?
 

Bästa svaret

R
Om inte din klippare använder någon helt annan teknik än övriga märken så är det inte enbart en "spänning" i begränsningskabeln, det är en signal som klipparen känner igen och med vars hjälp den känner av vilken sida den är på.

Så nej, du behöver laddstationen också.
 
  • Gilla
Carcoza och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om inte din klippare använder någon helt annan teknik än övriga märken så är det inte enbart en "spänning" i begränsningskabeln, det är en signal som klipparen känner igen och med vars hjälp den känner av vilken sida den är på.

Så nej, du behöver laddstationen också.
ok, tack för svar. rimligt, försökte bara vara lat :).
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
Fast det finns väl iofs saker att köpa som löser problemet? Har för mig att jag sett nåt kretskort med lite komponenter som skickar ut ”rätt” (de flesta har väl nån sinussignal av nåt slag?) signal på tråden så klipparen är nöjd. Nån tysk sida. Kan se om jag hittar den igen.
 
R
K kelegris skrev:
Fast det finns väl iofs saker att köpa som löser problemet? Har för mig att jag sett nåt kretskort med lite komponenter som skickar ut ”rätt” (de flesta har väl nån sinussignal av nåt slag?) signal på tråden så klipparen är nöjd. Nån tysk sida. Kan se om jag hittar den igen.
Det kan kanske stämma för vissa klippare, och absolut inte för andra. HQ har en kodad signal som gör att klipparen bara fungerar inom det område som definieras av den laddstation som den är "parad" med.
 
K kelegris skrev:
Fast det finns väl iofs saker att köpa som löser problemet? Har för mig att jag sett nåt kretskort med lite komponenter som skickar ut ”rätt” (de flesta har väl nån sinussignal av nåt slag?) signal på tråden så klipparen är nöjd. Nån tysk sida. Kan se om jag hittar den igen.
Husqvarna har klipparen lösenord inbyggt i signalen och måste därför stå i laddstationen när man byter lösenord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.