Hejsan
Jag håller på riva ut golvet på en gård samt avväxling för en bärande vägg som blivit dålig pgA fukt samt rivit ut kök o allt.
Golvet är en så kalla mullbänk fick jag reda på igår här på sidan dom som sålde sa det vart torpargrund men men till frågan nu.

Köket och rummet brevid som jag gör avväxlingen på tänkte jag gräva ut ca 35-40cm eller vadet nu e som krävs.
Och lägga en markduk sen vindpapp runt grunden. Sen ösa i Cellglas/skumglas som jag läst mig till här många gjort o verka nöjda.
Någon som har nått missnöje i denna lösning?
Samt tänkte jag att jag ville lägga klinker på det. Funkar det med klinker på detta alternativ ?ska jag lägga brädgolv sen skiva oh klinker eller hur ska jag gå tillväga? Det e ju i ett kök och matrum ej direkt våtrum på det sättet så skiter i fuktspärr osv. men släpper det genom ev fukt om man gör så eller hur ska jag göra och använda för bäst resultat som är hållbart utan stänga in fukten? Och blir det för kallt utan värme i golvet?
 
Hur gick det? Och hur gjorde du? Ska oxå renovera en mullbänk och har tänkt att göra likadant. Men är osäker på själva golvet över golvreglarna vilket golv man ska ha, är det bara att fylla hasopor upp till golvreglarna och sen på med spånskiva och parkett eller trägolv? Nyfiken på hur du gjorde.
 
E EL0 skrev:
Hur gick det? Och hur gjorde du? Ska oxå renovera en mullbänk och har tänkt att göra likadant. Men är osäker på själva golvet över golvreglarna vilket golv man ska ha, är det bara att fylla hasopor upp till golvreglarna och sen på med spånskiva och parkett eller trägolv? Nyfiken på hur du gjorde.
Ja du svårt få vettiga svar på denna sida tycker jag. Dom som vet och har kunskapen svarar ej på frågor mestadels dom som säger saker som man absolut ej borde göra har jag lärt mig på mestadels. Så vart försiktig med vem du lyssnar på som ger tipsen.
Där jag grävt ut och gjort klart har stödet blivit som så här.
Har putstat grunden nere inomhus med hydraulisk kalkbruk för det ska vara tätt och för det ej ska rasa loss massa skit efter grävt ut ca 40-50cm sen slängde jag bara på en markfrigång som gick upp på grundens kanter nästan upp till där golvet skulle komma. Sen la ut bjälkar som jag då satte på lecablock osv så dom kom upp på rätt nivå. Sen fyllde jag hela med perlite ända upp till överkant av bjälkarna och la trägolv. kommer antagligen göra samma i övriga utrymmen. Men försöker fortfarande läsa omkring och komma fram till om jag kan lägga spån på istället eller liknande och sen klinker i hallen tex eller om det är fel skiva för detta. Perliten känns dock betydligt bättre än sand/jord och jag tror det håller sig betydligt torrare och det ej kommer upp så mycket fukt upp men jag vet faktist inte. Gjuta igen blir det ej då jag hört och av rena tankar tänker det blir aldrig riktigt bra för plattan kommer ej vara helt tätt vid grundmuren vilket då leder till ökad fuktbelastning vid väggen och när man har obränd lersten så e fukt nått som ej ska komma ditt i för mycket mängd. Det har jag märkt genom tidigare putsade innerväggar i detta hus som fukten gått upp i teglet för man haft plastmatrial
På golvet. Hoppas du kommer fram till vad du ska göra. Köket kommer jag göra i ett annat rum som jag bygger en platå som köket ska stå på med ventilation runt om kanterna så kan jag lägga klinker och fukten kan ta sig ut på sidorna hoppas jag:)
 
Det är svårt att ge generella råd då det inte finns så mkt fakta att gå på. Det är gamla metoder i ny tappning, oftast applicerat i gamla hus, där varje hus och tomt/mark är unikt. Mkt tro/förhoppning och lite objektiva fakta eftersom det är ovanliga metoder, än så länge.

Det man vet är att marken alltid är fuktig, och täta material såsom betongplattor lägger sig som lock och gör att det blir maximalt fuktigt under. Betong är tätt, men inte helt tätt, och därför vandrar fukten upp genom plattan. Om den fukt som vandrar igenom inte kan ventileras bort, t ex pga en extremt tät plastmatta så blir det maximalt fuktigt under plastmattan. Då får man förr eller senare problem.

Hasopor, perlit eller Lecakulor släpper samtliga igenom markfukt som måste ventileras bort inomhus. Ju mer markfukt som kan ledas genom golvet desto bättre, dvs mindre risk att det ansamlas för höga fuktmängder i golvet. Bäst i det avseendet är massiva plankgolv. Råa obehandlade spånskivor är tätare då de är helt homogena och saknar skarvar, men kan fungera om det är små mängder markfukt. Med moderna övergolv ovanpå blir det rejält tätt, särskilt som de flesta är plastlackade eller vinylgolv. Dvs risken att golvet blir för tätt och får fuktproblem ökar. Problemet är att det är svårt att veta vilka fuktmängder det handlar om. Varje hus och markförhållande är unikt. Det måste mätas fram, och ändå så är det förmodligen sällan värdena är så extrema att det direkt går att säga om det kommer att fungera eller inte. Det vanligaste är sannolikt att det är som med kallvindar, det är en balansgång på slak lina. Ibland klarar det sig och ibland inte.

Om man håller sig till rena naturmaterial så har man minimerat risken för ohälsa om fukten blir för stor.

Lergolv istf betong har börjat förekomma. Ska man ha klinker så är det nog betong eller lerbruk/lergolv som bör finnas under. Klinker på spånskivor (eller annat organiskt material) är aldrig lämpligt.

Fukten som blir under golvet beror också på hur väl fyllningen (Hasopor, perlit eller Lecakulor) isolerar. Om fyllningen isolerar motsvarande 10-15 cm glasull/stenull/frigolit så bör fuktnivån bli hanterbar. Golvet blir varmare och fukthalten därmed lägre. Tyvärr är värme lite tveeggat. Om det är höga fukthalter så gör värme att mögel- och/eller rötprocessen snabbas upp.
 
E EL0 skrev:
Hur gick det? Och hur gjorde du? Ska oxå renovera en mullbänk och har tänkt att göra likadant. Men är osäker på själva golvet över golvreglarna vilket golv man ska ha, är det bara att fylla hasopor upp till golvreglarna och sen på med spånskiva och parkett eller trägolv? Nyfiken på hur du gjorde.
Har nu fått tips av några olika som göra plattor i skånelängor. Dom har grävt ut, lagt Markduk , sen tvättad makadam,sen kört foamking sen armerat eller fiberbetong för slippa armering och gjuter. Ska tydligen funka jätte bra och många nöjda. Då har man större chans mot markfukten då det blir mycket tättare än frigolit och man behöver ej plasten. Så jag ska prova köra den metoden i hallen o se om det blir bra för då kör jag det i badrummet med:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.