Har två träd på tomtgränsen som är lite för fula för att ha kvar. Det är en ek och ett körsbärsträd som jag klippt ner när de blivit för höga. De är ungefär 4 meter höga men stammen på eken är rätt tjock, typ en halvmeter. Vad är ett rimligt pris för att ta ner dem och frakta bort allt efteråt?
 
Kan inte kosta mer än ett par hundralappar att hyra ett motorsåg så att du kan kapa det själv.
Bortkörning av så små träd borde inte kräva så många rundor med kärran till tippen så jag skulle säga 500:- inklusive bränsle, hyra osv.
 
"Små" vete fanken, en halvmetertjock fyra meter lång ekbit väger väl bortåt ett halvt ton?
Får kapa den i småbitar isf...men det blir alltid mycket bös.
Vad det kostar att få det gjort varierar, har du någon "bonde"i närheten som kan fixa det en lördag blir det inte så blodigt, ska det fixas av en firma till "stadspris" kan det bli vadsomhelst...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Staffans2000
Köra ek till tippen, låter oklokt. Det finns säkert någon granne som fäller dom gratis om han (eller hon) får veden.

Staffans
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med Staffan, virket blir du lätt av med gratis om du bara lägger ut en annons under bortskänkes. Är den kapad i lagom stora bitar så går det fort, men det fungerar nog ändå, någon kommer med motorsåg.

Det är riset som är lite jobbigt att få bort, men det borde inte vara värre än 1-2 resor till tippen med en släpkärra tycker jag.

Hur mycket det kostar beror ju dels på var du bor och dels på hur träden står. Står de så att det är lätt för vem som helst att ta ner så kan du nog får det gjort gratis mot att någon får ta veden. Är det lite trångt så att det behövs någon som har bättre koll på vad de gör så blir det väl lite mer pengar.

Jag tillhör själv de som hämtar ved som läggs ut sådär och det brukar gå undan att bli av med veden om man skänker bort det. Sen finns det de som vill sälja och de annonserna ligger kvar...
Några säger att man får ta gratis om man tar ner träden och det är jag beredd att göra, men då ska de stå bra till, annars får det vara för min del. Har sett några annonser där de lagt ut bild på hur träden står och jag direkt känt aldrig i livet, den där måste kapas i sektioner om man inte är grymt skicklig med sågen. Som Fotografen är inne på så väger nog eken 500kg minst, troligen mer.
 
H
Får du någon att ta veden gratis.
Sen hyr du en flismaskin, så kan du passa på att bättra på i rabatterna med flis.
Eller flisa riset och det tar mindre plats på kärran till tippen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Man undrar ju hur någon lyckats forma en ek till fyra meters höjd och 50cm stamdiameter. Låter tekniskt omöjligt, om det inte gjorts under 50+ år sedan trädet var litet.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Flisa inte ner ek i rabatten om du inte odlar blåbär, rhododendron eller annat som vill ha syran.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Man undrar ju hur någon lyckats forma en ek till fyra meters höjd och 50cm stamdiameter. Låter tekniskt omöjligt, om det inte gjorts under 50+ år sedan trädet var litet.
50cm var i överkant. Gick precis ut och mätte och stammen är ca 30 cm i diameter. Det är ändå rätt kompakt, och ja, den här stått där och mått bra i flera decennier nu. Vi borde tagit bort den för längesen.
 
Redigerat:
Hep Hep skrev:
Flisa inte ner ek i rabatten om du inte odlar blåbär, rhododendron eller annat som vill ha syran.
Jag kan säga att det inte blir något flisande i det här fallet. Det här ska forslas bort. Är det någon i Göteborg som behöver ved så får ni gärna komma med en motorsåg. Vi kan betala en slant för besväret. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.