Hej
Vi har fixat ett hönshus och hönsen gillar ju att ha någon form av spån/strö i huset.
Nu är det så att jag har lite som hobby att såga och hyvla lite virke som fällts på tomten (obs liten hobby bara). Så för hönsens skull så har jag samlat på mig hyvelspån i kassar. Men när jag stolt visade det för sambon att vi kan ju strö ut detta i hönshuset sade hon: Kommer inte på fråga! Det är ju arsenik i svenska träd, hönsen kommer dö eller så blir äggen giftiga.
Vad tror ni? Kan det verkligen stämma att hyvelspå är olämpligt?
Mvh
Fredrik
PS träslaget är gran och ek
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
HAHAHAHAHA

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Har hon foliehatten på sig när hon sover också? :p

Nä.. det där var nog det löjligaste jag hört i år :poop:
 
  • Gilla
  • Haha
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Strö ut spånet och gör hönsen glada.
 
Nej, det är inte arsenik i svenska träd.
Möjligen vill man använda halm som strö för att det inte ska damma, men där är jag inte riktigt hemma i hönshållningen.
 
Det är 5G masterna som genom en kemisk process tillverkar arsenik.

Men man undrar ju vad det är baserat på?
 
  • Älska
Klass0n
  • Laddar…
H
En del gånger så använder man strö för djur då det dammar mindre.
Finns djur som kan bli dårliga av dammet.

Men vad gör det om du hyvlar upp din Björk i din trädgård eller om moelven hyvlar upp en Björk från skogen.

så där får nog din sambo fundera lite på hur hon tänker.

men om man kommer över ett träd som stått på en gammal industritomt där dom sprutat slipers eller liknande kanske det kan va arsenik i, men då tror jag nog du får i dig mer skit när du går till jobbet i en trafikerad stad.

strö på och var ekologisk med hemgjort strö.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag strör med hampaströ hos hönsen, tycker det funkar bättre med fukt samt bättre kompostering. Men emellanåt är det slut när jag skall ha och då blir det "sågspån på säck". Inte sjutton har det dött vare sig höns, kaniner eller vaktlar på grund av sågspånet.
 
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
Mata dom med kinesisk ris så blir dom immun mot arsenik.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Om träden skulle innehålla arsenik så måste det ju betyda att marken innehåller arsenik, så att låta hönsen gå och picka måste ju vara farligt i vilket fall då. Och att odla några som helst grönsaker, bär eller liknande.
 
Jag blir nyfiken på varifrån sambons tro på att svenska träd innehåller arsenik kommer.

Jag googlade lite och det enda jag hittar är att man tidigare använt arsenik som tryckimpregnering samt till viss del som växtskyddsmedel i fruktodlingar.

Men att vanligt sågspån innehåller arsenik i sådana mängder att man behöver bry sig? Knappast.
 
Förr i tiden användes arsenik som bekämpningsmedel i fruktodlingar. Kanske är det ursprunget till denna myt?

I Sverige har vi generellt låga halter arsenik i marken, jämfört med andra länder.

Jag undrar vad din sambo anser att ni ska använda för strö i stället, och hur hon har kontrollerat vilka tungmetaller det innehåller?
 
Claes Sörmland
Vi har nog med kadmiumproblem på vissa jordar. Men arsenik är som antytts mer ett risproblem.
 
BigR
F fredand44 skrev:
Hej
Vi har fixat ett hönshus och hönsen gillar ju att ha någon form av spån/strö i huset.
Nu är det så att jag har lite som hobby att såga och hyvla lite virke som fällts på tomten (obs liten hobby bara). Så för hönsens skull så har jag samlat på mig hyvelspån i kassar. Men när jag stolt visade det för sambon att vi kan ju strö ut detta i hönshuset sade hon: Kommer inte på fråga! Det är ju arsenik i svenska träd, hönsen kommer dö eller så blir äggen giftiga.
Vad tror ni? Kan det verkligen stämma att hyvelspå är olämpligt?
Mvh
Fredrik
PS träslaget är gran och ek
Det där låter som ”kunskap” spridd av kinesiska troll. Arsenik är väl ett större problem i risätarkulturer även om dom vill göra det till en grej hos oss också. Om du inte sågar 20 år gammalt tryckimpregnerat virke till hönsen så kan du nog slappna av :).
 
F fredand44 skrev:
sade hon: Kommer inte på fråga! Det är ju arsenik i svenska träd,
Fråga henne var denna information kommer ifrån?

Finns det arsenik i markerna?

Snickarverksamhet kan möjligtvis generera formaledehyd som finns i lim, om man senare hyvlar sådant. (totalförbjudet för trävirke och möbler i Japan)
 
TS's sambo har egentligen inte helt fel även om arsenik är tveksamt men däremot, som fler nämnt, kadmium. Jag, som får mycket aska från min pelletskamin, har i flera forskningsrapporter läst om tveksamheten att sprida ut detta i trädgården som gödning eller jordförbättring. Men detta gäller koncentrerad aska. TS kan (förmodligen) bruka spån/strö till hönsens välbefinnande utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.