Hej,
Jag har blivit ägare till en byggsåg som jag tror är avsedd för norskt elnät. Enligt märkskylten verkar den dock klara 380V men jag behöver byta ut kontakten så att den passar vårt röda, 5-poliga uttag. Någon som vet om det finns adaptrar? Eller behöver man koppla om och hur gör man isåfall det? Bifogar bild på befintlig hankontakt och märkskylten.
Tacksam för all hjälp.
//A
Jag har blivit ägare till en byggsåg som jag tror är avsedd för norskt elnät. Enligt märkskylten verkar den dock klara 380V men jag behöver byta ut kontakten så att den passar vårt röda, 5-poliga uttag. Någon som vet om det finns adaptrar? Eller behöver man koppla om och hur gör man isåfall det? Bifogar bild på befintlig hankontakt och märkskylten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för all hjälp.
//A
Tack! Lite mer avancerat än vad jag hade hoppats på... Är det ngt man kan göra själv eller behövs hjälp. Jag är ganska motiverad amatör...
tommib skrev:
Man kan göra det själv och det är inte särskilt svårt om det inte är massa konstiga elmojänger förutom motorn.
Ta bild på allt som ingår i elinstallationen på sågen och läs på om trefasmotorer och hur motorplinten ser ut så kan vi ta det därifrån.
Ta bild på allt som ingår i elinstallationen på sågen och läs på om trefasmotorer och hur motorplinten ser ut så kan vi ta det därifrån.
Jag kan bara säga principiellt att du kommer behöva nolla eftersom startapparaten är gjord för 230 V. Hållkrersen måste alltså modifieras. Jag är inte tillräckligt duktig för att beskriva hur du ska göra för att få den där att funka baserat bara på bilden.
Det bästa rådet just jag kan ge är att köpa en ny startapparat gjord för 400 V.
Jag såg dock att @Mikael_L också hittat tråden, han kan säkert beskriva hur du ska koppla om det där.
Det bästa rådet just jag kan ge är att köpa en ny startapparat gjord för 400 V.
Jag såg dock att @Mikael_L också hittat tråden, han kan säkert beskriva hur du ska koppla om det där.
Tack! Det jag inte nämnt är att sågen varit inkopplad på svenskt 3-fas (380V) men med norskt uttag på väggen. Den har använts av en norrman bosatt precis på svenska sidan av gränsen. Han har haft 4-poligt (norskt?) uttag.
tommib skrev:Jag kan bara säga principiellt att du kommer behöva nolla eftersom startapparaten är gjord för 230 V. Hållkrersen måste alltså modifieras. Jag är inte tillräckligt duktig för att beskriva hur du ska göra för att få den där att funka baserat bara på bilden.
Det bästa rådet just jag kan ge är att köpa en ny startapparat gjord för 400 V.
Jag såg dock att @Mikael_L också hittat tråden, han kan säkert beskriva hur du ska koppla om det där.
Då är, som amrisarna säger, "all bets off".
Du måste kolla hur det är kopplat hela vägen från motorn till kontaktdonet.
Blå färg på kontaktdonet ska indikera spänningsnivå 200 - 250 V men det finns inga gränser för vilka dumheter folk hittar på.
Du måste kolla hur det är kopplat hela vägen från motorn till kontaktdonet.
Blå färg på kontaktdonet ska indikera spänningsnivå 200 - 250 V men det finns inga gränser för vilka dumheter folk hittar på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 087 inlägg
Det blå CEE-donet är avsett för 230 V huvudspänning utan nolla. Det går inte att göra en adapter, och det går inte att montera ett sådant uttag i Sverige på ett korrekt sätt. Vi har inte 230 V som huvudspänning.
Vad som rimligen gjorts är att motorn kopplats om till Y-drift men att manövern fått 400 V mot normala 230 V. Det kan ha fungerat kortvarigt utan att manöverspolen brunnit.
Det går att koppla denna motor rätt för Sverige, men du behöver som sagt gå igenom allt från stickpropp till motor. Gummikabeln behöver bytas till en femledare. Manövern behöver kopplas om så att den ligger mellan L-N istället för L-L som nu. (Jag kan inte se på bilden ifall de ha tjyvat en nolla från skyddsjord.)
Principen för din enkla kontaktorstart ser du här. Det bör vara ganska enkelt att följa upp.
Vad som rimligen gjorts är att motorn kopplats om till Y-drift men att manövern fått 400 V mot normala 230 V. Det kan ha fungerat kortvarigt utan att manöverspolen brunnit.
Det går att koppla denna motor rätt för Sverige, men du behöver som sagt gå igenom allt från stickpropp till motor. Gummikabeln behöver bytas till en femledare. Manövern behöver kopplas om så att den ligger mellan L-N istället för L-L som nu. (Jag kan inte se på bilden ifall de ha tjyvat en nolla från skyddsjord.)
Principen för din enkla kontaktorstart ser du här. Det bör vara ganska enkelt att följa upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken sida är din bild från Bo? Jag skulle vilja lära mig mer om motordrift och att läsa sådana kopplingsscheman. Framför allt vill jag gärna lära mig förstå siffrorna på kontakterna.
Förlåt TS för sidospåret.
Förlåt TS för sidospåret.
Vad kan hända om jag kopplar på en 5-polig hankontakt på kabeln som leder in till manöverdosan? Dvs jag kopplar endast in de 3 fasledarna och jordledaren.
Bo.Siltberg skrev:Det blå CEE-donet är avsett för 230 V huvudspänning utan nolla. Det går inte att göra en adapter, och det går inte att montera ett sådant uttag i Sverige på ett korrekt sätt. Vi har inte 230 V som huvudspänning.
Vad som rimligen gjorts är att motorn kopplats om till Y-drift men att manövern fått 400 V mot normala 230 V. Det kan ha fungerat kortvarigt utan att manöverspolen brunnit.
Det går att koppla denna motor rätt för Sverige, men du behöver som sagt gå igenom allt från stickpropp till motor. Gummikabeln behöver bytas till en femledare. Manövern behöver kopplas om så att den ligger mellan L-N istället för L-L som nu. (Jag kan inte se på bilden ifall de ha tjyvat en nolla från skyddsjord.)
Principen för din enkla kontaktorstart ser du här. Det bör vara ganska enkelt att följa upp.
[bild]
Startapparaten brinner upp. Kanske även motorn om norrbaggen gjorde något väldigt kreativt.
Varför vill du inte göra rätt? Det är lätt att göra rätt. Om du inte vill koppla om den befintliga startapparaten så kan du som sagt köpa en ny avsedd för 400 V.
Varför vill du inte göra rätt? Det är lätt att göra rätt. Om du inte vill koppla om den befintliga startapparaten så kan du som sagt köpa en ny avsedd för 400 V.
Ja vem vet?A AndreasBe skrev:
Börja med att titta i motorplinten, arbeta dig bakåt till start&motorskydderiet och fundera över vad som behöver ändras och eller anskaffas för att det ska passa mot ett 230/400V-system.
Att det "använts" förut är ingen garanti...
I Norge förekommer både 230 och 400V huvudspänning. Därför förekommer det även att folk använder en transformator för att kunna köra sina 230V-prylar i ett 400V-nät eller omvänt. Det är inte otänkbart att norrmannen tagit med sig en sådan transformator och verkligen haft ett uttag med 230V huvudspänning.
Det finns två saker du behöver göra. Det ena är att öppna kopplingsboxen på motorn och kontrollera om den är Y- eller D-kopplad. Det andra är som sagt att se över inkopplingen av kontaktorn. Är det en kontaktor med 400V manöverspänning så fungerar det utan nolla. Så är högst troligt inte fallet. Det går att byta kontaktor till en med 400V manöverspänning eller byta kabel till en med fem ledare så att du får fram nollan. Jag gissar att det senare är att föredra.
Edit: Nu kom det mer medan jag skrev. Det är upp till dig om du vill chansa och koppla den till 400V utan nolla. Det kommer antagligen att innebära en mycket förkortad livslängd på apparaten. Om du gör detta. Se till att i alla fall kontrollera att motorn är Y-kopplad. Det är enkelt och kräver inga nya delar. Då blir det bara kontaktorn som går sönder och inte motorn.
Det finns två saker du behöver göra. Det ena är att öppna kopplingsboxen på motorn och kontrollera om den är Y- eller D-kopplad. Det andra är som sagt att se över inkopplingen av kontaktorn. Är det en kontaktor med 400V manöverspänning så fungerar det utan nolla. Så är högst troligt inte fallet. Det går att byta kontaktor till en med 400V manöverspänning eller byta kabel till en med fem ledare så att du får fram nollan. Jag gissar att det senare är att föredra.
Edit: Nu kom det mer medan jag skrev. Det är upp till dig om du vill chansa och koppla den till 400V utan nolla. Det kommer antagligen att innebära en mycket förkortad livslängd på apparaten. Om du gör detta. Se till att i alla fall kontrollera att motorn är Y-kopplad. Det är enkelt och kräver inga nya delar. Då blir det bara kontaktorn som går sönder och inte motorn.
Jag vill helt klart göra rätt! Jag får ta kontakt med en elektriker tror jag. En fundering: tror du startapparaten är förberedd för 400V men att den behöver kopplas om? Eller behövs en ny?
Så här är märkningen på startapparaten.
Så här är märkningen på startapparaten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib skrev: