Hej,

Jag har blivit ägare till en byggsåg som jag tror är avsedd för norskt elnät. Enligt märkskylten verkar den dock klara 380V men jag behöver byta ut kontakten så att den passar vårt röda, 5-poliga uttag. Någon som vet om det finns adaptrar? Eller behöver man koppla om och hur gör man isåfall det? Bifogar bild på befintlig hankontakt och märkskylten.
Hand håller en blå, gammal hankontakt med fyra stift och en jordkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkskylt på en byggsåg med specifikationer: MEZ MOHELNICE, 1.5 kW, Y/Δ 380/220V, från Tjeckoslovakien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all hjälp.

//A
 
tommib
Du måste koppla om på motorplinten, från delta till Y-koppling. Dessutom måste du se över ev startapparater, nödstopp mm. När det är gjort kan du byta kontaktdon.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Tack! Lite mer avancerat än vad jag hade hoppats på... :D Är det ngt man kan göra själv eller behövs hjälp. Jag är ganska motiverad amatör...

tommib tommib skrev:
Du måste koppla om på motorplinten, från delta till Y-koppling. Dessutom måste du se över ev startapparater, nödstopp mm. När det är gjort kan du byta kontaktdon.
 
tommib
Man kan göra det själv och det är inte särskilt svårt om det inte är massa konstiga elmojänger förutom motorn.

Ta bild på allt som ingår i elinstallationen på sågen och läs på om trefasmotorer och hur motorplinten ser ut så kan vi ta det därifrån.
 
Så här ser det ut där kabeln kommer in till start/stopp-dosan.
Bild på en öppen start/stopp-dosa med fyra ledare anslutna till skruvanslutningar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Start/stopp-dosa med fyra ledare och elektriska anslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså 4 ledare in. Vad göra nu?

tommib tommib skrev:
Man kan göra det själv och det är inte särskilt svårt om det inte är massa konstiga elmojänger förutom motorn.

Ta bild på allt som ingår i elinstallationen på sågen och läs på om trefasmotorer och hur motorplinten ser ut så kan vi ta det därifrån.
 
tommib
Jag kan bara säga principiellt att du kommer behöva nolla eftersom startapparaten är gjord för 230 V. Hållkrersen måste alltså modifieras. Jag är inte tillräckligt duktig för att beskriva hur du ska göra för att få den där att funka baserat bara på bilden.

Det bästa rådet just jag kan ge är att köpa en ny startapparat gjord för 400 V.

Jag såg dock att @Mikael_L också hittat tråden, han kan säkert beskriva hur du ska koppla om det där.
 
Tack! Det jag inte nämnt är att sågen varit inkopplad på svenskt 3-fas (380V) men med norskt uttag på väggen. Den har använts av en norrman bosatt precis på svenska sidan av gränsen. Han har haft 4-poligt (norskt?) uttag.

tommib tommib skrev:
Jag kan bara säga principiellt att du kommer behöva nolla eftersom startapparaten är gjord för 230 V. Hållkrersen måste alltså modifieras. Jag är inte tillräckligt duktig för att beskriva hur du ska göra för att få den där att funka baserat bara på bilden.

Det bästa rådet just jag kan ge är att köpa en ny startapparat gjord för 400 V.

Jag såg dock att @Mikael_L också hittat tråden, han kan säkert beskriva hur du ska koppla om det där.
 
tommib
Då är, som amrisarna säger, "all bets off".

Du måste kolla hur det är kopplat hela vägen från motorn till kontaktdonet.

Blå färg på kontaktdonet ska indikera spänningsnivå 200 - 250 V men det finns inga gränser för vilka dumheter folk hittar på.
 
Det blå CEE-donet är avsett för 230 V huvudspänning utan nolla. Det går inte att göra en adapter, och det går inte att montera ett sådant uttag i Sverige på ett korrekt sätt. Vi har inte 230 V som huvudspänning.

Vad som rimligen gjorts är att motorn kopplats om till Y-drift men att manövern fått 400 V mot normala 230 V. Det kan ha fungerat kortvarigt utan att manöverspolen brunnit.

Det går att koppla denna motor rätt för Sverige, men du behöver som sagt gå igenom allt från stickpropp till motor. Gummikabeln behöver bytas till en femledare. Manövern behöver kopplas om så att den ligger mellan L-N istället för L-L som nu. (Jag kan inte se på bilden ifall de ha tjyvat en nolla från skyddsjord.)

Principen för din enkla kontaktorstart ser du här. Det bör vara ganska enkelt att följa upp.

Kretsschema som visar elektrisk koppling för 230V huvudspänning med märkningar och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kretsschema för kontaktorstart med markeringar, kopplingar mellan brytare, kontaktor och motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
tommib
Vilken sida är din bild från Bo? Jag skulle vilja lära mig mer om motordrift och att läsa sådana kopplingsscheman. Framför allt vill jag gärna lära mig förstå siffrorna på kontakterna.

Förlåt TS för sidospåret.
 
Vad kan hända om jag kopplar på en 5-polig hankontakt på kabeln som leder in till manöverdosan? Dvs jag kopplar endast in de 3 fasledarna och jordledaren.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det blå CEE-donet är avsett för 230 V huvudspänning utan nolla. Det går inte att göra en adapter, och det går inte att montera ett sådant uttag i Sverige på ett korrekt sätt. Vi har inte 230 V som huvudspänning.

Vad som rimligen gjorts är att motorn kopplats om till Y-drift men att manövern fått 400 V mot normala 230 V. Det kan ha fungerat kortvarigt utan att manöverspolen brunnit.

Det går att koppla denna motor rätt för Sverige, men du behöver som sagt gå igenom allt från stickpropp till motor. Gummikabeln behöver bytas till en femledare. Manövern behöver kopplas om så att den ligger mellan L-N istället för L-L som nu. (Jag kan inte se på bilden ifall de ha tjyvat en nolla från skyddsjord.)

Principen för din enkla kontaktorstart ser du här. Det bör vara ganska enkelt att följa upp.

[bild]
 
tommib
Startapparaten brinner upp. Kanske även motorn om norrbaggen gjorde något väldigt kreativt.

Varför vill du inte göra rätt? Det är lätt att göra rätt. Om du inte vill koppla om den befintliga startapparaten så kan du som sagt köpa en ny avsedd för 400 V.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
A AndreasBe skrev:
Vad kan hända om jag kopplar på en 5-polig hankontakt på kabeln som leder in till manöverdosan? Dvs jag kopplar endast in de 3 fasledarna och jordledaren.
Ja vem vet?
Börja med att titta i motorplinten, arbeta dig bakåt till start&motorskydderiet och fundera över vad som behöver ändras och eller anskaffas för att det ska passa mot ett 230/400V-system.
Att det "använts" förut är ingen garanti...:(
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
I Norge förekommer både 230 och 400V huvudspänning. Därför förekommer det även att folk använder en transformator för att kunna köra sina 230V-prylar i ett 400V-nät eller omvänt. Det är inte otänkbart att norrmannen tagit med sig en sådan transformator och verkligen haft ett uttag med 230V huvudspänning.

Det finns två saker du behöver göra. Det ena är att öppna kopplingsboxen på motorn och kontrollera om den är Y- eller D-kopplad. Det andra är som sagt att se över inkopplingen av kontaktorn. Är det en kontaktor med 400V manöverspänning så fungerar det utan nolla. Så är högst troligt inte fallet. Det går att byta kontaktor till en med 400V manöverspänning eller byta kabel till en med fem ledare så att du får fram nollan. Jag gissar att det senare är att föredra.

Edit: Nu kom det mer medan jag skrev. Det är upp till dig om du vill chansa och koppla den till 400V utan nolla. Det kommer antagligen att innebära en mycket förkortad livslängd på apparaten. Om du gör detta. Se till att i alla fall kontrollera att motorn är Y-kopplad. Det är enkelt och kräver inga nya delar. Då blir det bara kontaktorn som går sönder och inte motorn.
 
  • Gilla
AndBygg och 1 till
  • Laddar…
Jag vill helt klart göra rätt! Jag får ta kontakt med en elektriker tror jag. En fundering: tror du startapparaten är förberedd för 400V men att den behöver kopplas om? Eller behövs en ny?

Så här är märkningen på startapparaten.

Närbild på en startapparat med tekniska specifikationer, installerad i en grön maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tommib tommib skrev:
Startapparaten brinner upp. Kanske även motorn om norrbaggen gjorde något väldigt kreativt.

Varför vill du inte göra rätt? Det är lätt att göra rätt. Om du inte vill koppla om den befintliga startapparaten så kan du som sagt köpa en ny avsedd för 400 V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.