Håller på att fixa till vinden då huset som är från 1970 haft bristfällig isolering.
Golvbjälklaget är endast 15cm och där i har man tryckt i 95mm isolering plus en ”matta”om ca max 45mm som lagts lite huller om buller (även lite trevlig byggplast från isoleringssäckarna mellan...) på 95:an. Sist har man rullat ut isolering på rulle med en ovansida av papp ca 45mm tjock. Kanske låter helt ok men pappen har vittrat sönder och ligger som smulor tillsammans med allt skräp som blåst in.

Min plan är att få bort all gammal isolering och få bort allt skräp (pappen, fröer, damm mm) ner till 95:an, därefter rulla ut ny 45mm isolering på rulle.

Sala upp bjälkarna minst 70mm och därefter lägga ny 95mm isolering vertikalt mot den underliggande isoleringen.

Kommer därefter regla upp med 45x45 på de uppsamlade bjälkarna och lägga 45mm isolering på rulle mellan dem. Sist på allt lägga golvspån så man enklare kan ta sig runt på vinden.

Notera att det inte är full takhöjd på vinden (ca1,5m) så kan inte maxa på med hur mycket material som helst.

Är jag på rätt spår eller finns någon annan lösning?
 
Isolermässigt är det en bra lösning men nu när du isolerar upp mer på vinden så sjunker temperaturen och det kan leda till fuktproblem. Har du en hel och fin ångspärr i innertaket?
 
Yes, ångspärren ser bra ut och den ligger direkt mot sponten/panelen (alltså från om man ser det från insidan så är det först gips sedan spont/panel och därefter ångspärr). Det är extremt torrt och varmt på vinden, som att jobba i en bastu. Så det känns som att den gjort sitt jobb bra!


Det kan inte finnas en nackdel att lägga golvspån? Eller är det det du är inne på att säkra så man inte stänger inne varm och fuktig luft?
 
Så här såg det ut: (notera att sopsäckarna innehåller gammal isolering och ska tas bort)
 
  • Vindutrymme med gammal isolering och sopsäckar redo för bortforsling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en bra ångspärr så tror jag inte du får några problem. Men ha lite koll på vinden ett år eller två efter du gjort insatsen för att kolla så det inte blir för fuktigt.
 
  • Gilla
dannedd
  • Laddar…
Helt sjukt hur man bara kan lämna kvar massa skräp med gott samvete...
 
  • Oorganiserad samling byggavfall och isoleringsmaterial på ett mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Före och efterbild:
 
  • Oorganiserad vind med gammal, trasig isolering och bråte framför träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial och träreglar på ett ojämnt betonggolv i ett byggprojekt, före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OBS! Ej klart!!!
Bara rensat till understa 95:an
 
Uppreglat lite provisoriskt! =) Notera att jag sa att jag skulle sala på balkarna men det var väl en sanning med modifikation, blev en ”mini-salning”.
 
  • Uppreglade träreglar som ligger provisoriskt över gamla takbjälkar och isolering i ett vindsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.