Idag såg vi en fågel som flög in bakom panelen i ytterväggen. Den drog in vid plåten som separerar panelerna på över och undervåning.

Jag drog bort knutbrädorna och hittade ett fågelbo. Förslag på hur man får detta att inte hända igen?

Funderar på att pula in lite hönsnät mellan panel och plåt. Bild på konstruktionen, vindduken lite tilltygad av fåglarna:


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns metallnät (finmaskigt) som hindrar både fåglar och möss.
 
Pulade in lite hönsnät, verkade läsa det problemet.

Nu ser jag att en fågel har börjat bygga hus under pannorna vid takfoten. Liten fågel, kanske samma. Kan man sätta fågelband trots att nedersta läkten är högre? Hur hindrar man att fågeln kryper in under bärläkten?
 
Tosse skrev:
Pulade in lite hönsnät, verkade läsa det problemet.

Nu ser jag att en fågel har börjat bygga hus under pannorna vid takfoten. Liten fågel, kanske samma. Kan man sätta fågelband trots att nedersta läkten är högre? Hur hindrar man att fågeln kryper in under bärläkten?
Pilfink var det. Jag köpte fågelband men övergav det och häftade fast hönsnät på utsidan av takfotsläkten. På så sätt kunde jag täcka på utrymmet under läkten samt upp till pannan. Klippte lite i hönsnätet upp mot pannan så att jag kunde forma det bra mot kurvaturen.
 
Jag låter dom hållas och njuter av sällskapet och deras tjattrande och nyfikenhet när jag sitter på trappan och dricker mitt morgonkaffe. Till hösten tar jag stegen rensar rännor och under pannorna, men det är ju jag det:)
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Jag glädjs av mina inneboenden! Tycker det är en härlig känsla när det börjar pipa nykläckt under takpannorna. Fåglarna behöver dessutom någonstans att bo när vi skövlar deras skog mer och mer för tätortsbyggnation. Ta bort hönsnätet, är mitt förslag!
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Jag har också fåglar under takpannorna.
Ska jag dom få hållas eller bör man rensa? Trevligt med fåglar visst men rent byggtekniskt sett?
 
Jag brukade ha getingbon under takpannorna, det är inte lika trevligt. De letar sig in på vinden under takfoten mm också.

Men sedan jag häromåret fick ett svalbo under takfoten så slutade jag få getingbon...
 
Om huset är byggt så att det står emot väder och vind men ruttnar sönder och samman för att småfåglar bygger bo under pannorna tänker jag att något gick snett i designen.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Dizzy84 skrev:
Jag har också fåglar under takpannorna.
Ska jag dom få hållas eller bör man rensa? Trevligt med fåglar visst men rent byggtekniskt sett?
Du får inte rensa så länge som det finns ett bo där eftersom häckande fåglar är fridlysta.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Du får inte rensa så länge som det finns ett bo där eftersom häckande fåglar är fridlysta.
Ett bo är väl ett bo vare sig det bor någon där eller inte? När upphör ett bo att vara ett bo? Är det när ingen bor där eller när blir det bara en hög med kvistar? Får jag rensa en hög med kvistar under mina takpannor eller är det ett bo även om ingen bor där?

Självklart ska jag inte vräka någon! 😃
 
Mitt hus har haft fåglar under pannorna sedan 1927 och det står upp ännu. Det kan vara bra att rensa bort bomaterial på hösten när alla fåglar häckat klart.Vill man nu inte ha fåglarna så sätt fågelband eller annat till hösten.

Jag har sädesärlor som häckar under pannorna och om jag vräkte familjen Erland vem skulle då följa med mig runt när jag klipper gräset;)
 
BirgitS
Dizzy84 skrev:
Ett bo är väl ett bo vare sig det bor någon där eller inte? När upphör ett bo att vara ett bo? Är det när ingen bor där eller när blir det bara en hög med kvistar? Får jag rensa en hög med kvistar under mina takpannor eller är det ett bo även om ingen bor där?

Självklart ska jag inte vräka någon! 😃
För mig är ett fågelbo något där fåglar bor, men det som är det viktiga är att man inte får förstöra för häckande fåglar. Jag blev lite orolig när du frågade om fåglarna ska få hållas eftersom det kunde tolkas som att du egentligen ville bli av med dem genast.

Utmärkt att det var en feltolkning av mig :)
 
Hur länge häckar svalorna??. Har nu några under taket, visst, gulligt, och de flyger fram och tillbaka. En skata försöker i närheten ta ungarna men har än så länge gått bet. Bonus är att det inte finns getingbo där som jag haft problem med förr. Ska nog försöka rensa när de gett sig av-.. men hur länge kan de tänkas häcka...om nu skatan inte hugger dem förstås.
 
Wikipedia "Honan utför det mesta av ruvningen, som normalt varar i 14–16 dagar. De nykläckta ungarna är bostannare, och efter ytterligare 22–32 dagar, beroende på vädret, lämnar ungarna boet.". Oj, lite längre än jag hade hoppats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.