Jag behöver lite hjälp med min bergvärmepump. Installationen ser ut som följande:
  • Nibe 1255-16 från 2015
  • Villa enplan 147 m2
  • Golvvärme i platta
  • Thermotech trådbundna givare
Jag har två problem:

1. En slinga är konstant öppen och en är alltid stängd. Det borde ju vara ett ställdon som är paj, problemet är bara att enligt ritningen så ingår båda slingorna i samma "loop", de är två av fyra slingor som styrs av samma don. Vet inte hur den ena kan vara öppen och den andra stängd om dom går på samma don? Hur som helst är det väl något som VVS-aren får fixa längre fram och inget som vi kanske löser här på forumet, men det leder till fram till nästa problem:

2. Nu när det är 25-30+ ute på dagarna och det blir 25+ inomhus så passar Niben på att dundra ut 48 grader värme i golvvärmen som värmer badrummet där slingan alltid är öppen men också i vardagsrummet där slingan också är öppen trots att termostaten är i botten som jag skrev om längre upp.
Vet inte vad som får golvvärmen att ens fundera på att vakna när det är så varm inne och ute. Är det något med mina inställningar (som jag inte rört innan idag, och som funkat fint i fem års tid). Lägger upp några bilder från menyerna.

Hoppas någon kan hjälpa mig att få ner tempen i huset lite iallafall :)
 
  • Display på bergvärmepump som visar driftstemperaturer och statusindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av bergvärmepump som visar driftinformation och temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en bergvärmepump som visar olika temperaturinställningar och statusinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på bergvärmepump som visar värmeinställningar och kurva för framledningstemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En termostatdisplay som visar inställningar för punktförskjutning och utetemperaturkurva med temperaturvärden och en graf.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmebärarpumpen (cirkulationspumpen) torde vara avstängd om det är så här varmt. Sommarläge över 17°C ute brukar det vara. Då visar inte framledningstemp och returledning rätt värden utan bara värmeläckage från pannan. Borde gå att känna med handen om värmebärarpumpen inte går.
 
J Josth skrev:
Värmebärarpumpen (cirkulationspumpen) torde vara avstängd om det är så här varmt. Sommarläge över 17°C ute brukar det vara. Då visar inte framledningstemp och returledning rätt värden utan bara värmeläckage från pannan. Borde gå att känna med handen om värmebärarpumpen inte går.
Vet inte riktigt om pumpen går, men fördelarblocket ut och retur är rejält varmt, 48 grader stämmer nog bra.
 
Känn vid fördelarna om du har värme, om inte så är det bara värmespridning från när den gör varmvatten. Thermotechs ställdon är strömlöst stängda tror jag (nc). Felkopplat eller ett som är trasigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.