F
M M.sandström skrev:
Man kan ju undra hur många nätutbyggnader som är planerade mellan Sverige och Tyskland..
Det spelar större roll för energipriserna i se4 soliga sommardagar..Annars är det väll ett tecken att det saknas solceller i södra Sverige ..
Öhhh.... vaaa? Det som primärt saknas i södra Sverige är Baskraft och det är naturligtvis mest påtagligt på vintern.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F
I Ingenjör Jesper skrev:
Tyvärr är det ju inte galet, utan precis samma sak... Priserna är ju höga för att vi kan exportera till kontinenten istället för att sälja det billigt på en begränsad marknad! Folk verkar leva i någon konstig tro att elpriserna kommer sjunka om vi ökar överföringskapaciteten, men det enda vårt klena stamnät åstadkommer just nu är att hålla nere priserna i norr...
Priserna är höga av olika anledninga, det är högt i SE3 och SE4 just nu för att stamnätet byggs ut norrut och kapaciteten är begränsad, detta är ett resultat av nestängd sydlig baskraft (Barseäck, Ringhals and more to come...).

Sen är det ett ett sätt att hålla priserna uppe genom att importera marginalel, köp en tesked dyr jävla brunkol-el från Polen så är det den som sätter spotpriset.....
 
G
F fsn skrev:
Öhhh.... vaaa? Det som primärt saknas i södra Sverige är Baskraft och det är naturligtvis mest påtagligt på vintern.
Men Potin ska väl "hjälpa" Tyskland med gas nu när Tyskland lägger ned kärnkraften, Tyskland hade visst nån "skuld" från vv2? Fossil gas är ju mycket bättre än kol för gas syns ju inte;). Sen kan ju Sverige köpa elen från Tyskland när det är kallt, mulet och inte blåser:thinking:
 
F fsn skrev:
Priserna är höga av olika anledninga, det är högt i SE3 och SE4 just nu för att stamnätet byggs ut norrut och kapaciteten är begränsad, detta är ett resultat av nestängd sydlig baskraft (Barseäck, Ringhals and more to come...).

Sen är det ett ett sätt att hålla priserna uppe genom att importera marginalel, köp en tesked dyr jävla brunkol-el från Polen så är det den som sätter spotpriset.....
Nu är du ute och cyklar rejält.
Importen beror på att en brist har skapat ett högt pris. Utan importen skulle elpriset bli ännu högre. Väl samman länkade marknader har små priskillnader.
 
F fsn skrev:
Priserna är höga av olika anledninga, det är högt i SE3 och SE4 just nu för att stamnätet byggs ut norrut och kapaciteten är begränsad, detta är ett resultat av nestängd sydlig baskraft (Barseäck, Ringhals and more to come...).

Sen är det ett ett sätt att hålla priserna uppe genom att importera marginalel, köp en tesked dyr jävla brunkol-el från Polen så är det den som sätter spotpriset.....
Så länge det finns kapacitet söder ut från Skåne kommer förstärkningarna mellan norra och södra Sverige resultera i att vattenkraften i norr kan säljas hela vägen ner på export. Givetvis en stor ökning av förtjänst på det, men det är nog inte så stora mängder att det kommer mätta marknaden och dumpa priserna i Skåne!

Svensk vattenkraft är nyckeln till att reglera mer vind nere i Europa, resultatet av det är att vi kommer få betala ett pris närmare det som betalas i Europa... Det är inte vi som tjänar på det!

Vem är det som på en öppen marknad sitter på möjligheten att bestämma att man "ska importera en tesked för att hålla uppe priset"?
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Just nu enligt https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
är elpriset i södra Sverige väldigt högt 95 Euro/MWh.
Sverige nettoexporterar nu 1478 MW.
Ponera att elkabeln till Tyskland skadas och måste tas ur drift.
Då skulle elpriset i södra Sverige minska till alla södra Sveriges elkonsumenters glädje.
Tysken har mycket tjockare plånbok än svensken och köper till högt pris framför näsan på svensken, vilket driver upp elpriset i södra Sverige.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Fick min elräkning idag på det jag sålt förra månaden.
Spottpris 69.22 öre.
Påslag 20 öre.
Dvs 89.22 öre plus moms
Så 111.525 plus 60 öre tillbaka på skatten=171,525 totalt. Skärmbild av en elräkning som redovisar förbrukningen och kostnaden för elektricitet under juni 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det kan man nog säga. Men generellt, det är ett lurendrejeri där det skall se så jävla bra. Sosse/Miljöpartist-logiken är total med "samla el på sommarn och ta ut på vintern men granskar man det så är det in princip sämre än man får av random elbolag som betalar några akademiska öre över spotpris för att uppfylla sina interna "miljömål" och få gillande tillrop av politiker med signalpolitik. JA TILL KÄRNKRAFT.... så kan vi ha en bra utbyggd solel upptill för att kunna ta alla underhålls och bränslebyte under juni-Augusti och se till att BASKRAFTEN fungerar som den skall under Oktober-Mars.
Men brukar det inte alltid vara så att underhåll av Kärnkraftverken ALLTID görs under vintern när den behövs som mest?
 
T Tommynorskens skrev:
Men brukar det inte alltid vara så att underhåll av Kärnkraftverken ALLTID görs under vintern när den behövs som mest?
Nej, kärnkraften gör sina revisioner med service och bränslebyte under sommaren enligt givet schema tillsammans med Finland för att minimera påverkan på nätet. (Samt personal, eftersom det till viss del är samma personer som åker mellan verken)
 
E El-Löken66 skrev:
Glädjekalkyler eller ej, grundfrågan är det väl inget fel på, nu utvecklas ju tekniken hela tiden, men om vi kikar på några äldre anläggningar, med några decennier på nacken, så kan väl folk dela med sig av sina erfarenheter här.

Idag bör väl förutsättningarna vara allt bättre med mer stöd, bra försäljningspris samt billigare paneler med högre effekt och verkningsgrad.
Allt du säger säger stämmer utom stödet, det har blivit sämre.
 
Subventioner av solel gör ju att vi får mer el i Sverige, skulle vi inte få tillgång till mer el så skulle priserna gå upp ytterligare. Sedan finns det vi som utnyttjar detta och skaffar solceller och därmed gör en bra investering (speciellt om man bor i södra Sverige), höjer värdet på huset och kan få ett lite bättre miljösamvete.

Sannolikheten att elpriserna går ned är liten, vi i Sverige har låga elpriser och ju mer exportmöjligheter som skapas desto mer kommer elpriserna att jämna ut sig och elförbrukningen i Europa kommer att gå upp när vi ska ha bort olja och kol, det är stora energimängder som ska ersättas.

Jag är väldigt övertygad om att solpanelerna på taket kommer att hålla under lång tid, det är enkel teknik, inga rörliga delar så inget som kan gå sönder. Sedan att man får byta ut växelriktaren då och då är en mindre kostnad.

Beräkningarna av produktionen av solel som leverantörerna gör stämmer väldigt bra med verkligheten då det är enkelt att räkna ut och finns inte så mycket som påverkar det. Det som påverkar deras kalkyler är vilka elpriser man räknar med och där får man själv göra en bedömning och att elskatter eller moms kommer att gå ned i framtiden är nog det minst troliga i hela kalkylen
 
Jag kommer bygga ut med ytterligare en solanläggning nu som kommer att kosta mig ca 80 KSEK för 9 kWh/år. Detta är på ett uthus där vi måste ersätta nuvarande tak med ett nytt och då gör ett tak med integrerade solceller, totalkostnaden är 230 KSEK, jag har bett en snickare om offert på ett vanligt tak och det skulle kosta 150 KSEK. Dvs extra kostnaden för solceller är 80 KSEK, återbetalningstid på ca 4,5-6,5 år

Så om man behöver byta ut sitt tak så kan det vara värt att titta på integrerade solceller.
 
Redigerat:
  • Gilla
burger
  • Laddar…
Den stora frågan - som nämnts tidigare i tråden - är varför just solceller ska subventioneras av svenska skattebetalare. Ser ingen logik i detta, varje kraftslag måste konkurrera på likvärdiga villkor. Visst, det kan bli bra eller åtminstone acceptabla kalkyler privatekonomiskt med dessa saftiga subventioner men knappast samhällsekonomiskt och ännu mindre långsiktigt hållbart.

Som jämförelse har vi en annan teknologi, värmepumpar. Detta kan iofs inte räknas som ett kraftslag utan mera en fråga om smart energianvändning. Moderna värmepumpar har en effektivitetsgrad som betyder att de framställer värme som till uppåt 80% består av solenergi, vid kallare utetemperaturer har man kanske 60-70%. Inga som helst subventioner utdelas till dessa investeringar, de som gör dessa betalar ur egen ficka och får en mycket kort återbetalningstid vilket motiverar dessa investeringar och blir lönsamma extremt fort.

Så… varför ska investeringar i just solcells-el hållas under armarna? Obegripligt, och slår undan benen på konkurrerande sätt att generera den energi som behövs för att driva Sverige framöver och ge svensk industri rimliga förutsättningar att behålla verksamhet i vårt land.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
F
A Argastesnickaren skrev:
Fick min elräkning idag på det jag sålt förra månaden.
Spottpris 69.22 öre.
Påslag 20 öre.
Dvs 89.22 öre plus moms
Så 111.525 plus 60 öre tillbaka på skatten=171,525 totalt.[bild]
Fick min med. Har sålt 1664kWh i Juni till 50,36 öre/kWh och 5 öre påslag på det och 60 öre av staten. Inget vidare påslag och det beror på att jag är straffad av elbolaget för jag har producerat för mycket. Sen så köper jag totalt för lite el så "60-öringen" stannar på 0,6x7800= 4700kr. Trots mitt kukiga utgångsläge där så är anläggningen betald på 6,5år med nuvarande elpriser. Jag tycker det är helt ok faktiskt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
Den stora frågan - som nämnts tidigare i tråden - är varför just solceller ska subventioneras av svenska skattebetalare. Ser ingen logik i detta, varje kraftslag måste konkurrera på likvärdiga villkor. Visst, det kan bli bra eller åtminstone acceptabla kalkyler privatekonomiskt med dessa saftiga subventioner men knappast samhällsekonomiskt och ännu mindre långsiktigt hållbart.

Som jämförelse har vi en annan teknologi, värmepumpar. Detta kan iofs inte räknas som ett kraftslag utan mera en fråga om smart energianvändning. Moderna värmepumpar har en effektivitetsgrad som betyder att de framställer värme som till uppåt 80% består av solenergi, vid kallare utetemperaturer har man kanske 60-70%. Inga som helst subventioner utdelas till dessa investeringar, de som gör dessa betalar ur egen ficka och får en mycket kort återbetalningstid vilket motiverar dessa investeringar och blir lönsamma extremt fort.


Så… varför ska investeringar i just solcells-el hållas under armarna? Obegripligt, och slår undan benen på konkurrerande sätt att generera den energi som behövs för att driva Sverige framöver och ge svensk industri rimliga förutsättningar att behålla verksamhet i vårt land.
På riktigt, det kan inte vara svårt att förstå signalpolitik?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.