Som en del av vår renovering av en bostadsrätt (hus från 1929) skulle det underlätta att ta bort ett par vattenradiatorer tillfälligt. Dessa saknar returventil. Har varit i kontakt med bostadsföreningen och fått information om att detta enbart kan göras ifall det går att stänga stammen/stigarledningen som berör det område där radiatorn sitter, då den stammen måste tappas ned någon meter. De rekommenderar mig att ta kontakt med en VVS-firma för att kolla på detta, men tänkte först fråga här om det finns något sätt att veta hur det förhåller sig då jag helst inte vill ta in någon bara för de ska konstatera att de inte kan göra något. Tack!
 
  • Gilla
rince0
  • Laddar…
Ta ett foto på anslutningen till radiatorer.
 
Ja, ska göra det strax då jag kommer till lägenheten!
 
H huggan skrev:
Ta ett foto på anslutningen till radiatorer.
Här kommer bilder!
 
  • Något dammigt värmeelement med termostatventil i en vinkel visande anslutningen till röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rör går genom sliten vägg och golv i ett renoveringsbehovande rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även detta skulle jag vilja få bort tilllfälligt:
 
  • En person med en handskadad hand som håller i ett vitt radiatorrör med en termostatknopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat rörledningshörn och fot av en radiator mot en vägg, med golvskydd av tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget går att ta bort utan att tappa ur vattnet iallafall och det innebär ju då troligen inte bara för er utan kanske alltihop om det inte är separerat stamvis i källaren på nåt vis.
 
S Stefan1972 skrev:
Inget går att ta bort utan att tappa ur vattnet iallafall och det innebär ju då troligen inte bara för er utan kanske alltihop om det inte är separerat stamvis i källaren på nåt vis.
Ja, husbolaget vill av förklarliga skäl inte tappa ur i hela systemet då detta gjorts föera gånger under sista tiden av andra orsaker och väl ska vara dåligt för systemet att få in luft. De sa alltså att vi måste kolla upp om stammen för det specifika området i lägenheten (badrum/hall) går stt stänga av enskilt, men förstår inte hur vi ska få reda på detta?
 
Du kan nog utgå ifrån att det inte går. Då hade dom nog inte tappat ur systemet för andra jobb.........
Dåligt och dåligt, det man inte vill ha in är syrefritt vatten även om det såklart försvinner gradvis så nån katastrof är det ju inte. Det lär dock bli en dyr historia för att tappa ur hela systemet och att fylla och lufta allting igen lär ju inte bli gratis. Du lär knappast ha nå ventiler enbart för din lgh.
 
S Stefan1972 skrev:
Du kan nog utgå ifrån att det inte går. Då hade dom nog inte tappat ur systemet för andra jobb.........
Dåligt och dåligt, det man inte vill ha in är syrefritt vatten även om det såklart försvinner gradvis så nån katastrof är det ju inte. Det lär dock bli en dyr historia för att tappa ur hela systemet och att fylla och lufta allting igen lär ju inte bli gratis. Du lär knappast ha nå ventiler enbart för din lgh.
Okej. Personen som ansvarar för denna typ av frågor i husbolaget ansåg det vara ett inte helt osannolikt alternativ att det går att stänga av en enskild stam/stigarledning för enbart den räckan. Förstår mig dessvärre inte på termerna, men du är alltså skeptisk till att detta skulle gå? För mig är det oklart hur jag ska kunna utreda detta vidare, kan en VVS-firma på plats ”se” hur det står till?
 
MrJay
S Stefan1972 skrev:
Inget går att ta bort utan att tappa ur vattnet iallafall och det innebär ju då troligen inte bara för er utan kanske alltihop om det inte är separerat stamvis i källaren på nåt vis.
Mja.. det går att frysa rör med kolsyra eller specialmaskin som finns på vissa uthyrningsställen, har själv använt en sådan ett antal år sedan för att plocka bort en radiator i lägenhet och plugga.
 
M mstierncreutz skrev:
Okej. Personen som ansvarar för denna typ av frågor i husbolaget ansåg det vara ett inte helt osannolikt alternativ att det går att stänga av en enskild stam/stigarledning för enbart den räckan. Förstår mig dessvärre inte på termerna, men du är alltså skeptisk till att detta skulle gå? För mig är det oklart hur jag ska kunna utreda detta vidare, kan en VVS-firma på plats ”se” hur det står till?
Kolla med din Brf om dom inte har en VVS firma dom brukar arbeta med.
Om inte får du själv leta upp en firma. Det där är inga som helst problem. Man får tappa ner, fylla upp och lufta. Oftast är det alla grannar rakt ovan dig som berörs. Ibland några fler. Inte mycket att spekulera om. Bara att utföra om man måste. Det går även att frysa rören. Nu på sommaren kan det vara ett alternativ. De flesta rörisar brukar dock inte vilja frysa värmen.

Ni borde ha någon som sköter er anläggning. Dom borde veta var avstängningar sitter. Oftast hittar rörisen själv. Men en nyckel och instruktioner brukar underlätta.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kolla med din Brf om dom inte har en VVS firma dom brukar arbeta med.
Om inte får du själv leta upp en firma. Det där är inga som helst problem. Man får tappa ner, fylla upp och lufta. Oftast är det alla grannar rakt ovan dig som berörs. Ibland några fler. Inte mycket att spekulera om. Bara att utföra om man måste. Det går även att frysa rören. Nu på sommaren kan det vara ett alternativ. De flesta rörisar brukar dock inte vilja frysa värmen.

Ni borde ha någon som sköter er anläggning. Dom borde veta var avstängningar sitter. Oftast hittar rörisen själv. Men en nyckel och instruktioner brukar underlätta.
Tack för svar, då blir jag lite mer hoppfull. Vi bor överst så har ingen rakt över oss. Bofogar en bild nedan med det svar jag fick från styrelsen, där den som ansvarar för dessa frågor skrev till ordföroanden som vi varit i kontakt med (då de hänvisar till han/honom menar de min sambo):
 
  • Skärmdump av ett textmeddelande relaterat till underhåll av byggnadsradiatorer och termostatbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast oavsett vad man kan göra, frysa stänga av, tömma eller vad som, det lär nog kosta några tusen och det är mycket pengar för att det ska förenkla lite. Målare arbetar dagar i ända med element som sitter där de sitter. Visst, det är besvärligt ibland men svårt att komma ifrån.
 
  • Gilla
mstierncreutz
  • Laddar…
M mstierncreutz skrev:
Tack för svar, då blir jag lite mer hoppfull. Vi bor överst så har ingen rakt över oss. Bofogar en bild nedan med det svar jag fick från styrelsen, där den som ansvarar för dessa frågor skrev till ordföroanden som vi varit i kontakt med (då de hänvisar till han/honom menar de min sambo):
Om ni bor överst så blir det ett litet problem. Att det inte skulle sitta en avstängning på er stigarledning låter osannolikt. Det står att systemet tappats ner flera ggr. Försöka att anlita dom som tappat ner systemet.

Det står att föreningen önskar montera en returventil. Då kanske dom vill vara med och betala lite?:rofl:

Ska radiatorn bort bara för målning tycker jag du ska prata med målaren först. Man brukar inte behöva plocka bort radiatorer vid målning.
 
Ja, de har tydligen gjort det flera gånger men av den orsaken skriver de explicit att vi inte kommer få göra det. Ska absolut tala med målaren också (som ska bredspackla och lägga på microlit) men finns en hel del tapetrester osv. bakom som vi gärna vill få bort inför det. Men du menar alltså att de inte kan ’förbjuda’ detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.